Är mitt moderkort för dåligt för min CPU ? Behövs det ett bättre för att få ut "full" effekt ? Asusz97a och i7 4790k

Permalänk

Är mitt moderkort för dåligt för min CPU ? Behövs det ett bättre för att få ut "full" effekt ? Asusz97a och i7 4790k

Hej , räcker mitt moderkort till min cpu ? Moderkorter är asus z97-a och min cpu är Intel i7 4790K, Är mitt moderkort lite för dåligt för att få ut mer av min CPU ? FSB och sånt där .. Och hur stor skillnad kan det göra ?

Mina andra komponenter är : Msi gtx gaming 970 , Corsair 650 W och 16 gb ram 1600 Mhz.

Skulle ni rekomendera ett annat moderkort eller kan jag behålla det som det är ? Köpte ett upgraderingspaket med alla komponenter ihop.

Fick nu höra att mitt moderkort/ram bottleneckar min cpu jätte mycket och lite sånt där och undrar om det stämmer

Permalänk
Medlem

vem har sagt det? Ska inte vara några problem alls, verkar som någon "Teknikkunnig" kompis snackar skit

Visa signatur

Intel i5 4670k , Asus ROG maximus Gene VII , Sapphire R9 290 Tri-x, Samsung 840 evo 128gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgehorse:

Fick nu höra att mitt moderkort/ram bottleneckar min cpu jätte mycket och lite sånt där och undrar om det stämmer

Nej, verkligen inte. Z97A är bra grejer!

Snabbare RAM än 1600MHz gör inte någon märkbar skillnad i spel heller för den delen, så "någon" har fel.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

@helgehorse: När du får höra sådant här så be den du hör det ifrån att visa fakta eller hålla käften. Det brukar bli tyst då.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av djnaden:

vem har sagt det? Ska inte vara några problem alls, verkar som någon "Teknikkunnig" kompis snackar skit

Skrivet av blackeagle:

Nej, verkligen inte. Z97A är bra grejer!

Snabbare RAM än 1600MHz gör inte någon märkbar skillnad i spel heller för den delen, så "någon" har fel.

Skrivet av SCORPIUS:

@helgehorse: När du får höra sådant här så be den du hör det ifrån att visa fakta eller hålla käften. Det brukar bli tyst då.

Detta är på ett reddit forum , och den ena säger han är "Proffs" på datorer , Visst han verkar duktig. Men jag har problem med fps på spelet , det funkar men det är onödigt låg fps med tanke på vad jag har för komponenter. Och en del har gamla i5or som är jätte gamla och pungar ut mer fps än oss med i7or osv. Men jag själv säger att det är spelet som är dåligt optimerat , vilket många andra säger okså. Folk med i7 4790k och 2 x 980 grafikkort osv som har haft problem med fps. Men sen kommer dessa personerna och säger att mitt moderkort och 1600 mhz ram är alldeles för dåligt och mitt moderkort har för låg "FBS" och för låga frekvenser på mina ram för att min CPU ska kunna jobba och öka min fps. Men sen har jag aldrig fps problem på andra spel.

Nu ska ju visst spelutvecklarna till Path of exile upgradera sin client osv okså för dom ska göra så det blir bättre med fps osv , Och många andra säger som sagt att spelet är dåligt optimerat med.

Men sen blev jag mest nyfiken bara då han började säga att det bottleneckar jätte mycket med mitt moderkort/ram minnen , Och att det kan göra en skillnad så att jag får ut 70 mer fps ungefär. Vilket lät konstigt enligt mig.

Permalänk

"The engine is a single core dx9 engine that is overburdened by the paticle calculations forced on the cpu, requires extremely fast ram and fsb, almost everyone ive seen crying this loudly has a slow mobo and bad ram, bottlenecking the system drastically"

Han har en gammal i5-2500k och evga 560 ti och påstår att hans dator är bättre än min bara för han har bra moderkort/ram minne osv. Jag vet inte ? Just det där med FSB och hur grejerna för över information .

Permalänk
Medlem

@helgehorse: Har du skärmen ikopplad i moderkortet? Nyaste drivrutinerna installerade? Temps? Finns mycket man kan göra för att felsöka

Visa signatur

Intel i5 4670k , Asus ROG maximus Gene VII , Sapphire R9 290 Tri-x, Samsung 840 evo 128gb

Permalänk
Skrivet av djnaden:

@helgehorse: Har du skärmen ikopplad i moderkortet? Nyaste drivrutinerna installerade? Temps? Finns mycket man kan göra för att felsöka

Allting funkar som det ska. Bf4/ryze son of rome/shadows of mordor/csgo (400+fps i princip) osv. Har 144 hz skärm med så nej inte ikopplat i moderkortet , Det hade jag märkt direkt. Nyaste drivrutinerna är installerade , Temps är fina aldrig över 70. Har även fått bra resultat på 3D mark. Verkar som spelet i sig är dåligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgehorse:

Allting funkar som det ska. Bf4/ryze son of rome/shadows of mordor/csgo (400+fps i princip) osv. Har 144 hz skärm med så nej inte ikopplat i moderkortet , Det hade jag märkt direkt. Nyaste drivrutinerna är installerade , Temps är fina aldrig över 70. Har även fått bra resultat på 3D mark. Verkar som spelet i sig är dåligt

Ja enligt citatet så verkar det ju vara en gammal spelmotor som inte är så optimerad "Single core DX9 engine..."

Men att det skulle vara jättestor skillnad med snabbare minne eller busshastighet vid överklockning har jag svårt att tro. Minnet gör väldigt liten skillnad, kanske ett par FPS som mest och moderkortet brukar väl inte påverka annat än hur högt du kan överklocka.

EDIT:
Men vad menar du med "onödigt låg" FPS? Hur mycket är det och vad förväntar du dig?
Det finns ju andra saker som kan spela roll beroende på vad det är för typ av spel och om man kör online mot andra. Ta World of Warcraft t.ex. där man även med den snabbaste i7an inte kan ligga på stabila 60FPS hela tiden. Det funkar inte med den spelmotorn helt enkelt. Visst dippar man ner mindre ofta än med sämre CPU, men man dippar under 60 då och då likväl förbaskat även om både CPU och GPU inte är max belastade (ens på en kärna)

EDIT2:
Vissa inställningar kan göra stor skillnad på hur mycket CPUn får jobba också. Ta shadows i WoW t.ex. där man kan få en rejäl boost om man drar ner det ett snäpp eller två. View Distance är också en sådan CPU-tung inställning. Kika om du hittar något motsvarande dem.

Från PoE-forum:
"i turn off shadows and it fix my fps problems"
"Turning on predictiev mode seems to solve the issue for me. "

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Ja enligt citatet så verkar det ju vara en gammal spelmotor som inte är så optimerad "Single core DX9 engine..."

Men att det skulle vara jättestor skillnad med snabbare minne eller busshastighet vid överklockning har jag svårt att tro. Minnet gör väldigt liten skillnad, kanske ett par FPS som mest och moderkortet brukar väl inte påverka annat än hur högt du kan överklocka.

EDIT:
Men vad menar du med "onödigt låg" FPS? Hur mycket är det och vad förväntar du dig?
Det finns ju andra saker som kan spela roll beroende på vad det är för typ av spel och om man kör online mot andra. Ta World of Warcraft t.ex. där man även med den snabbaste i7an inte kan ligga på stabila 60FPS hela tiden. Det funkar inte med den spelmotorn helt enkelt. Visst dippar man ner mindre ofta än med sämre CPU, men man dippar under 60 då och då likväl förbaskat även om både CPU och GPU inte är max belastade (ens på en kärna)

EDIT2:
Vissa inställningar kan göra stor skillnad på hur mycket CPUn får jobba också. Ta shadows i WoW t.ex. där man kan få en rejäl boost om man drar ner det ett snäpp eller två. View Distance är också en sådan CPU-tung inställning. Kika om du hittar något motsvarande dem.

Från PoE-forum:
"i turn off shadows and it fix my fps problems"
"Turning on predictiev mode seems to solve the issue for me. "

Jag känner med det , Men WoW är ju blizzard som gör. Dom borde väll endå ha pengar/servrar eller vad som behövs för att man ska spela det laggfritt med en relativt bra dator ? I path of exile har jag ju förväntat mig en 60+fps hela tiden iallafall , Har en 144 hz skärm men förväntar mig verkligen inte 144+fps hela tiden. Men 60+ iallafall.

Spelet är som Diablo 3 , ett action,Rpg/moba spel. Path of exile håller även på att utvecklas mer och mer och nu börjar dom fokusera mer på diverse klasser och liknande , Vilket kommer göra att man spelar mer i party (6spelare). Och det är där problemet ligger , Att man inte får ut mycket fps i grupper. Kan dippa ner till 20 fps i en full grupp, Har googlat runt mer nu och det verkar som ett vanligt problem. Inte många som håller en stadig fps i grupper vilket är extremt tråkigt då spelet är underbart Verkar även som spelutvecklarna har anställt 2 nya personer som ska uppgradera klienten och spelmotorn osv nu , Så verkar vara ett problem dom vet om.

Det går ju och spela men det är irriterande bara. Har testat stänga av shadows , Ger inte så mycket. Predictive mode är endast något som har med din egna klient och serverns klient med information/latency osv , Jag kör med lockstep. Annars dsyncar man i princip hela tiden och tror inte det gör någon fps skillnad på den inställningen.

Går det på något sätt göra så cpun "jobbar" mer ? Tvinga den eller någonting , För den ligger inte på mycket load när jag lirar path of exile t.ex. Har unparkat alla cores och testade, gjorde inte så mycket.

Permalänk

Moderkort och ram är de bitar som ger absolut minst prestandaökning per krona.

skillnaden mellan ram 1600mhz cl10 (0.0062ns) vilket är typ ett avrage 1600mhz minne och 2666Mhz cl13 som är det bästa 2666mhz minne jag sett är (0.0048ns) dvs en skillnad på mindre än 0.0014 ns (Nanosekunder!) dvs 0.0000000014 Sekunder skillnad i svarstid

tippar att du inte lär märka skillnaden inte äns om du kör dina 1600mhz minnen i single channel kommer du känna någon skillnad så liten är den.

när det kommer till moderkort så är det mest funktioner och tillgången på olika portar som skiljer dem åt prestandamässigt så är de ungefär det samma möjligen att ett dyrare har bättre kylning så det ev kan vara en förutsättning för några futtiga mhz extra.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@helgehorse:

Det är dyrt att utveckla en helt ny spelmotor för ett gammalt spel som WoW, det lönar sig väl inte än så länge.
Sen kan det vara andra saker som ställer till det när det är många spelare som ska synkas samtidigt rent nätverksmässigt sett. Allt går inte att lösa med bättre hårdvara på datorerna när nätverken är beroende av massa switchar och routrar över hela världen.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX