Permalänk
Medlem

Svårt att montera Fractal Kelvn T12

Jag köpte ett kylpaket eftersom det ska passa i mitt chassi (Fractal Design Mini), men det är rackarns svårt att montera.
Jag tittar avundsjukt på Crosair...
Så idag fick jag en idé - om jag köper detta paket (https://www.dustinhome.se/product/5010748380/monteringssats-f...) så kanske jag kan montera T12 med dessa skruvar istället?
Vad tror ni?

T12 har långa skruvar med hårda fjädrar som ska tryckas ihop för att sedan skruvas i krysset på baksidan.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

Du kanske kan börja med att förklara vad problemet är?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

@Flygman: Sista meningen beskrev problemet lätt, som sagt, långa skruvar med en hård fjäder som ska pressas samman samtidigt som jag ska få ner skruven i hålet så den når muttern på baksidan. Trycket jag måste få upp är så pass mycket att jag är rädd att jag ska knäcka moderkortet.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratnose:

@Flygman: Sista meningen beskrev problemet lätt, som sagt, långa skruvar med en hård fjäder som ska pressas samman samtidigt som jag ska få ner skruven i hålet så den når muttern på baksidan. Trycket jag måste få upp är så pass mycket att jag är rädd att jag ska knäcka moderkortet.

Menar du de som fäster blocket mot processorn? Isåfall så håller jag med, de är krångliga och riktigt frustrerande. Ta hjälp av någon person så att någon trycker in skruvarna och den andre fäster muttrarna. Var inte rädd för trycket, det krävs tyvärr när man monterar dessa rackare.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

@Flygman: Ja precis de skruvarna. Rätt dåligt konstruktion måste jag säga. Ska jag montera ut moderkortet först tycker du eller ska jag monter med det i?

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratnose:

@Flygman: Ja precis de skruvarna. Rätt dåligt konstruktion måste jag säga. Ska jag montera ut moderkortet först tycker du eller ska jag monter med det i?

Det beror på hur mycket tålamod du har. För mig brukar det gå bra att göra det med allt redan monterat i chassit, även om det blir bökigare så. Tror att det brukar ta runt en 20-30 min varje gång jag ska montera kylaren, hehe.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

hej dudes, jag har inte monterat min FractalD t12 själv. Jag har en Node 304 burk som Inet har klämt in en t12 i, på min order.

Först när jag såg den i datorn tänkte jag shit vilken kloss, såg mindre ut på bilden.
den kyler väldigt bra men den har ett väldigt dynamiskt fläkt mönster, ibland tar den i så jag tror att den ska lyfta lite, har köpt en Decibelmätare och ligger 53-58 beroende på vilken sida jag mäter ifrån, det låter mer från ut-blås sidan.

hur upplever ni t12 kittet? Jag hjälpte min kompis att bygga en node 304 med nästan identiska komponenter fast jag valde en be quiet luftfläkt lågprofil som är mycket tystare än min.

Jag funderar därför på att testa med en luftfläkt. dock låter det som halvlätt projekt att sätta dit min t12 igen om det skulle behövas sen.

Visa signatur

HALLÅ KISSEKATTER!
Skylake i7 6700k, Corsair ven16gb 2133mhz RAM, red dragon 5700 xt 8gb, 500gb x2 Samsung EVO, Fractal design node 304 ,beQuiet pure rock,Fractal design 650W interna, Gigabyte z170 wifi, Win 10