Ännu en tråd om fiber från IP-Only

Permalänk

Ännu en tråd om fiber från IP-Only

TL;DR: Är det en bra idé att ansluta sig till IP-Only, finns det nåt alternativ och hur ser de eventuella riskerna ut?

Fick i dagarna ett erbjudande om fiber i mitt villa-område. Lätt förvånande eftersom grävningen måste anses vara rätt så omfattande relativt många andra ställen med tanke på att det är huvudled här med villor endast på ena sidan vägen etc. Sen är det förstås inte säkert att det blir av, men målet var tydligen att genomföra installation redan i år om de fick in tillräckligt med ansökningar (vilket lät väldigt snabbt baserat på hur lång tid det ju brukar ta).

Nu blir man direkt jävligt misstänksam förstås. Priset var riktigt bra, strax under 20K efter ROT, inkl grävning på tomt och håltagning. Ingen nätavgift vad jag kan se i dagsläget eller missar jag nåt finstilt? Riskkapitalbolag som när som helst kan dra undan mattan för en, eller sälja, eller vad som helst. Dessutom äger man inte en skruv i installationen, vilket jag är väldigt obekväm med.

Sen tillkommer andra mer praktiska saker, ex då hur man gör en installation på snyggt sätt, utan att förstöra i trädgården (ja, jag är till skillnad från de flesta på SweC väldigt trädgårdsintresserad) eller förstöra huset, få till en vandalsäker installation på utsidan och om de låglönearbetare IP-Only onekligen tar in behöver övervakas och handhållas genom hela processen. Utöver detta kommer sen då problemet med att dra nätverk i ett äldre hus utan modernt "mediaskåp" och tillhörande stjärnnät. Här är väl nästan hopplöst, om man inte river ut teleledningar eller dyl. I dagsläget är det 30Mbit DSL som funkar hur bra som helst, men där också hela huset är och internt nätverk är uppbyggt kring vart första jacket sitter (och det är långt ifrån framsidan på huset). Vissa operatörer drar upp till 5m fiber gratis inne i huset har jag sett så om man tog kabeln i en stålränna på utsidan av fasaden upp till andra våningen och in där så skulle det ev kunna funka bättre.

Jag är grymt skeptisk till det sätt som speciellt då IP-Only går ut fort och vårdlöst för att muta in områden med subventionerade priser. Jag förutsätter att ingen annan leverantör kommer att vilja ansluta senare och kostnaden att ansluta till IP-Only i efterhand kommer säkert att kosta mångdubbelt mer, även om man skulle gå med på att gräva själv på tomten och göra håltagning (till att börja med lär de ju ta betalt retroaktivt för arbetet de gjorde initialt).

Trots allt snack om öppen fiber känns det här som tidernas inlåsning men att man samtidigt inte har nåt val annat än att acceptera. I värsta fall är det en sak man aldrig kommer att kunna använda, eller använda under en begränsad tid, men att sedan skjuta kostnaden vidare på näste hus-ägare eller nåt.

Permalänk
Medlem

Själv är jag rätt skeptisk.
De var på hela kommunen då det är på G med fiber här.
Knackade dörr, ringde runt och skickade ut infoblad med mera.
Under denna period svarade alltid på mail, hade svar när man ringde dem med mera.

När de sedan bundit upp stora delar av stadens hushåll kröp det fram en liiiiiiten detalj. De har inte grävtillstånd. Svinigt av kommunen, men ett seriöst företag hade haft tillstånd innan man börjar ta in beställningar.

Efter detta får man aldrig svar på mail och per telefon sitter de bara och rycker på axlarna, har inga svar.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Själv är jag rätt skeptisk.
De var på hela kommunen då det är på G med fiber här.
Knackade dörr, ringde runt och skickade ut infoblad med mera.
Under denna period svarade alltid på mail, hade svar när man ringde dem med mera.

När de sedan bundit upp stora delar av stadens hushåll kröp det fram en liiiiiiten detalj. De har inte grävtillstånd. Svinigt av kommunen, men ett seriöst företag hade haft tillstånd innan man börjar ta in beställningar.

Efter detta får man aldrig svar på mail och per telefon sitter de bara och rycker på axlarna, har inga svar.

IP-only är ganska stora så tror inte att det är något oseriöst med dem. Kommunen däremot har ju valt en linje som kan tyckas ganska märklig i 2016-års Sverige. Bor själv strax utanför och vi tänker oss att låta IP-only gräva här. Dock har kommunen valt att yrka på att länsstyrelsen inte ska godkänna ansökan om bidrag för detta utan några vettiga anledningar.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Själv är jag rätt skeptisk.
De var på hela kommunen då det är på G med fiber här.
Knackade dörr, ringde runt och skickade ut infoblad med mera.
Under denna period svarade alltid på mail, hade svar när man ringde dem med mera.

När de sedan bundit upp stora delar av stadens hushåll kröp det fram en liiiiiiten detalj. De har inte grävtillstånd. Svinigt av kommunen, men ett seriöst företag hade haft tillstånd innan man börjar ta in beställningar.

Efter detta får man aldrig svar på mail och per telefon sitter de bara och rycker på axlarna, har inga svar.

Antalet beställningar är en premiss för att IP-Only överhuvudtaget ska vilja etablera sig, det är alltså ingen konstigheter att man inte skaffar grävningstillstånd i första hand.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Har själv Bahnhof via iP-Only och det fungerar galant. Har 4ms i ping och får 107/107 mbit, så är helt klart nöjd. Nätavgiften är inbakad i priset till ISP. Grävningen gick fint och tog ca 5 månader från planering till installation. Har inte haft något större avbrott heller! Kostade 19K utan rot

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Kul att denna trådne kom upp, sitter i precis samma sits. Var på möte i måndags och tydligen måste de ha besked innan mars, väldigt kort varsel och man blir ju lite misstänksam. En beställning skulle kosta drygt 20 000kr, om 50% beställde blev det drygt 16 000kr. Vet inte om det är speciellt bra pris. Kommunen är ju också på g att gräva ner fiber här men när det blir av eller vad det kommer kosta vet man ju inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Har själv Bahnhof via iP-Only och det fungerar galant. Har 4ms i ping och får 107/107 mbit, så är helt klart nöjd. Nätavgiften är inbakad i priset till ISP. Grävningen gick fint och tog ca 5 månader från planering till installation. Har inte haft något större avbrott heller! Kostade 19K utan rot

Vart i landet befinner du dig??

Jag har kört B2B via iP-only i en månad nu, har 1000/100 och får ut 700-950/110 och ganska nöjd förutom att allt trafik routas via Stockholm :(... jag bor söder av Halmstad och pingen är minst 25ms

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgar:

Vart i landet befinner du dig??

Jag har kört B2B via iP-only i en månad nu, har 1000/100 och får ut 700-950/110 och ganska nöjd förutom att allt trafik routas via Stockholm :(... jag bor söder av Halmstad och pingen är minst 25ms

Bor i Uppsala så för mig är det perfekt med överkopplingspunkt i Stockholm. Men testa olika operatörer och ser hur det ser ut, skulle kunna tänka mig att de mindre ISP skickas till Stockholm medan de större har mer lokala förbindelser.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

tror inte du ska oroa dig.
Både ip only och telia öppen fiber körde ett race i samhället där jag bor för ett par år sedan.
Telia körde en VÄLDIGT aggressiv marknadsföring främst via dörrknackning. Säljarna baktalade konkurrenten genom att mena att endast telia hade resurser etc att bekosta en utbyggnad.
Ip only skickade dock information och erbjudande via vanlig post. Dörrknackning genomfördes långt efter att jag redan beställt deras tjänst. Var lite speciellt,,,,,,,

Skillnaden för oss innebar nästan halva priset(14000kr/22000telia) när vi valde ip only. I tillägg så fick alla fritt 100/100 de sex första månaderna hos valfri leverantör(8 olika)

För övrigt super nöjd med fibern. Har haft universal telecom hela tiden.

lycka till // Magnus

Permalänk

Ok, jag hör vad ni säger, men frågan för mig är inte så mycket ping eller hastighet, eller introduktionspris som det faktum att ett riskkapitalbolag (och näste ägare vem det nu blir) har tentaklar in på tomten och huset.

Jag kommer iaf att ringa kommunen nästa vecka för att se om de har planer på att gräva i samma område.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blommen75:

tror inte du ska oroa dig.
Både ip only och telia öppen fiber körde ett race i samhället där jag bor för ett par år sedan.
Telia körde en VÄLDIGT aggressiv marknadsföring främst via dörrknackning. Säljarna baktalade konkurrenten genom att mena att endast telia hade resurser etc att bekosta en utbyggnad.
Ip only skickade dock information och erbjudande via vanlig post. Dörrknackning genomfördes långt efter att jag redan beställt deras tjänst. Var lite speciellt,,,,,,,

Skillnaden för oss innebar nästan halva priset(14000kr/22000telia) när vi valde ip only. I tillägg så fick alla fritt 100/100 de sex första månaderna hos valfri leverantör(8 olika)

För övrigt super nöjd med fibern. Har haft universal telecom hela tiden.

lycka till // Magnus

Fan vad lustigt, det gjorde Telia här med, säljaren verkade näst intil osäriös för att han pratade så mycket skit om IP-Only, det var avgörande för att jag var hel ointresserat av Telia, och också när båda gravning och fasta månadskostnader går upp.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornhallberg:

TL;DR: Är det en bra idé att ansluta sig till IP-Only, finns det nåt alternativ och hur ser de eventuella riskerna ut?

Fick i dagarna ett erbjudande om fiber i mitt villa-område. Lätt förvånande eftersom grävningen måste anses vara rätt så omfattande relativt många andra ställen med tanke på att det är huvudled här med villor endast på ena sidan vägen etc. Sen är det förstås inte säkert att det blir av, men målet var tydligen att genomföra installation redan i år om de fick in tillräckligt med ansökningar (vilket lät väldigt snabbt baserat på hur lång tid det ju brukar ta).

Nu blir man direkt jävligt misstänksam förstås. Priset var riktigt bra, strax under 20K efter ROT, inkl grävning på tomt och håltagning. Ingen nätavgift vad jag kan se i dagsläget eller missar jag nåt finstilt? Riskkapitalbolag som när som helst kan dra undan mattan för en, eller sälja, eller vad som helst. Dessutom äger man inte en skruv i installationen, vilket jag är väldigt obekväm med.

Sen tillkommer andra mer praktiska saker, ex då hur man gör en installation på snyggt sätt, utan att förstöra i trädgården (ja, jag är till skillnad från de flesta på SweC väldigt trädgårdsintresserad) eller förstöra huset, få till en vandalsäker installation på utsidan och om de låglönearbetare IP-Only onekligen tar in behöver övervakas och handhållas genom hela processen. Utöver detta kommer sen då problemet med att dra nätverk i ett äldre hus utan modernt "mediaskåp" och tillhörande stjärnnät. Här är väl nästan hopplöst, om man inte river ut teleledningar eller dyl. I dagsläget är det 30Mbit DSL som funkar hur bra som helst, men där också hela huset är och internt nätverk är uppbyggt kring vart första jacket sitter (och det är långt ifrån framsidan på huset). Vissa operatörer drar upp till 5m fiber gratis inne i huset har jag sett så om man tog kabeln i en stålränna på utsidan av fasaden upp till andra våningen och in där så skulle det ev kunna funka bättre.

Jag är grymt skeptisk till det sätt som speciellt då IP-Only går ut fort och vårdlöst för att muta in områden med subventionerade priser. Jag förutsätter att ingen annan leverantör kommer att vilja ansluta senare och kostnaden att ansluta till IP-Only i efterhand kommer säkert att kosta mångdubbelt mer, även om man skulle gå med på att gräva själv på tomten och göra håltagning (till att börja med lär de ju ta betalt retroaktivt för arbetet de gjorde initialt).

Trots allt snack om öppen fiber känns det här som tidernas inlåsning men att man samtidigt inte har nåt val annat än att acceptera. I värsta fall är det en sak man aldrig kommer att kunna använda, eller använda under en begränsad tid, men att sedan skjuta kostnaden vidare på näste hus-ägare eller nåt.

Jag har sj haft IP-Only via Uppsala Stadsnät tidigare, och då betalde jag 18900 kr inkl ROT avdrag, 21900 kr var det före rot om ja inte minns fel, dock var det 50% på den tiden. Inkoppling gick hur bra som helst, de återställde inte översta lagret på tomten, dvs grästuvorna fick ja själv lägga tillbaka. Angående priset så känns det inte särskilt subventionerat alls, speciellt inte efter den fiberutredning som publicerades för inte allt för länge sedan då var genomsnittspriset runt 19000 kr för fiberinkoppling med grävning på tomten inkluderat.

Minns att jag hade ett möte med en projektör där jag fick säga mina åsikter om hur grävningen skulle utföras på tomten och vart jag ville ha CPEn (fiberdosan).

Att inte äga någonting blir ju väldigt praktiskt, min fiberdosa dog i ett åsknedslag (tillsammans med lite annan elektronik) och IP-Only ersatte denna utan några konstigheter.

Jag valde ComHem som leverantör och har aldrig haft ett avbrott under de år jag bodde där uppe (2013-2014). Så det är iaf ett väldigt bra nät får jag nog säga - då ComHem i Lund via Kraftringens fibernät (där jag bor idag) knappt leverarar 300 mbit på en 500mbit/s fibertjänst.

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgar:

Vart i landet befinner du dig??

Jag har kört B2B via iP-only i en månad nu, har 1000/100 och får ut 700-950/110 och ganska nöjd förutom att allt trafik routas via Stockholm :(... jag bor söder av Halmstad och pingen är minst 25ms

Samma här, bor i Göteborg och all trafik routas via Stockholm oavsett vilken ISP man väljer. Totalt värdelöst, hade bättre ping med ADSL.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk

Tveksam

Precis haft besök av IP Only där man förklarade att man hade för avsikt att gräva ner fiber här. Ville att man skulle beställa och fick dom över 30% i beställningar så skulle de sätta igång i sommar, klart till hösten. Förmodligen har de inte skaffat tillstånd än av kommunen om jag förstått rätt av det jag läst (man väntar med att ansöka tills man vet att antalet beställningar överstiger 30%)
Priset var 19980:- med ROT.
Det roliga i det hela är att härom året var FIBRA (ett annat bolag) här och grävde ner fiber... Så nu ska IP Only gräva ner egna rör också
Plus för IP Only är väl att det är billigare samt att de gräver (behöver man inte göra själv) Här har jag förstått att återställningen kan lämna lite att önska...
Är lite tveksam till att nappa på detta, har Telia ADSL idag som fungerar bra. Förutom att tonåringen gnäller över hög PING när han spelar CS
Tacksam om någon kan ge mig lite vägledning i detta.

Permalänk

Ja, ping verkar ju inte vara något säkert kort om man ska tro folk i den här tråden, iaf om du ligger långt ifrån storstäderna.

Själv så nappade jag på IP Only till slut. Och det gjorde nog typ 75% av alla hushållen här. Folk blir ju lite pressade. Och chansen att nån annan ska komma och gräva i efterhand när 75% är anslutna är ju minimal. Efteranslutning kostade ~35000:- tror jag? Är inte helt såld på riskkapitalbolag på tomten dock ...

Den viktigaste frågan är väl dock att det inte blir för mkt förstört på tomten och att de gräver med modern teknik och inte skickar ut några luffare som handgräver sönder häckar o sånt. Samt att det går att få till nån installation på insidan av huset som är funktionell. Jag liksom många andra funderar på att riva ut gamla telefonledningar och använda rören till nån slags dragning av tp-kabel iaf.

Permalänk

Jag står, som många andra i den här tråden, inför valet att lämna "gamla hederliga" Telia och övergå till det "moderna" fibernätet från IP-ONLY. En fråga som jag hitintills inte har kunna läsa mig till något svar på är om IP-ONLY har någon form av tillgänglighetsgaranti. Det grävs ju t.ex. av många olika orsaker i våra kommuner och jag ser i alla fall framför mig att någon grävmaskinist gör något misstag även i framtiden. Om det sker på egen tomt förstår jag att man får stå för ev. reparation och kostnad själv, men hur fungerar det efter huvudstråken ? Då jag råkade ut för ett bredbandsavbrott hos hos Telia för något år sedan var dom väldigt generösa med att reducera månadsavgiften i förhållande till avbrottets längd. Har IP-ONLY några motsvarande garantier ?

Permalänk
Medlem

Hemma så har IP only köpt det fibernäts som finns i våras. De har ännu inte tagit över förvaltningen så vet inte vem som gör jobben idag. Augusti och September har det varit folk här och grävt nytt fibernät och skulle tro att det är IP only om varit farten. Syftet är att ansluta övriga som inte kom med förut och nybyggen. Fiberslangarna korsar varan lite här och där så hur det blir framöver blir lite osäkert.

Har haft en del problem ibland med internetanslutningen men de är inte precis snabba. Felanmäldes i Juli men än har det inte hänt något.

Permalänk
Medlem

Så hur gick det för dig @bjornhallberg med denna installation? Blev det polacker som grävde med spadarna? Det fick en kollega till mig iallafall

Permalänk
Medlem

Jag själv fick indragen fiber i mitt hus för 2år sen utav Telia.
Det var extremt dåligt med information under hela förloppet sen om det var Telia eller Emmaboda Energis fel det vet jag inte.

När man ringde till Telia så var det Emmaboda Energi som skulle svara på frågor och ringde man Emmaboda Energi så skulle Telia svara på frågorna
Av den anledningen fick jag inte min fiberkontakt där jag ville inne i huset, men vad gör det? Jag har ju fiber nu istället för 2Mbit adsl
När dom skulle in på tomten så grävdes det för hand under häcken för att peta igenom röret som fibret ska blåsas i.
Återställningen av tomten gjordes och syns inte efter att röret var draget.

Jag har för mig att vi betalade 16300kr för installationen och sen kostar det strax över 400kr i månaden för 100/100 ifrån Telia.

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk

@Philippk: Ja typ. Det har varit en massa folk inblandade hittills som väntat. Arbete utförs av Copiad Telecom. Inga direkta problem än dock. Fick ligga på lite så att de gick in på rätt ställe i hus och under thuja-häcken. Projekteringskillen som var här först, och troligtvis anställd av IP-Only, inte Copiad, han hade nog aldrig sett en spade och försökte hitta på så krångliga vis som möjligt att ta sig till målet. Därav att jag fått hålla lite koll på grävningen så att de inte följer hans påhitt. Speciellt nu när snön sopat igen alla markeringar. Men han gjorde ett riktigt bra ingrepp i gräsmattan han polacken eller vad han var så det var kanske lika bra att de inte kom in med kedjegrävare.

De lägger faktiskt ned fiberkabeln i trottoaren just i detta nu. En evig tid tar det. Speciellt då när vissa ska ha hål borrade genom murar och under häckar. Hehehe. Ser fortfarande ingenting på kommunens karta över grävtillstånd dock så det känns ju stabilt ...

Fick nåt erbjudande från Bredband2 som verkade rätt förmånligt (på data endast) men det kräver ju att man vet inkopplingsdatum ungefär. Konstigt upplägg.

Annars har jag våndats lite över hur jag ska göra för att dra nätverk i huset såhär i efterhand. Nu blir det så att jag går in i källaren strax ovanför ett mycket lägligt el-uttag och tele-uttag. Sen hoppas jag då kunna riva ut telekablarna och på ett eller annat sätta korsa mig genom huset. I värsta fall då med en extra switch någonstans för att få till dragningen. Ingen fan som vet hur de telerören går såhär i efterhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornhallberg:

@Philippk: Ja typ. Det har varit en massa folk inblandade hittills som väntat. Arbete utförs av Copiad Telecom. Inga direkta problem än dock. Fick ligga på lite så att de gick in på rätt ställe i hus och under thuja-häcken. Projekteringskillen som var här först, och troligtvis anställd av IP-Only, inte Copiad, han hade nog aldrig sett en spade och försökte hitta på så krångliga vis som möjligt att ta sig till målet. Därav att jag fått hålla lite koll på grävningen så att de inte följer hans påhitt. Speciellt nu när snön sopat igen alla markeringar. Men han gjorde ett riktigt bra ingrepp i gräsmattan han polacken eller vad han var så det var kanske lika bra att de inte kom in med kedjegrävare.

De lägger faktiskt ned fiberkabeln i trottoaren just i detta nu. En evig tid tar det. Speciellt då när vissa ska ha hål borrade genom murar och under häckar. Hehehe. Ser fortfarande ingenting på kommunens karta över grävtillstånd dock så det känns ju stabilt ...

Fick nåt erbjudande från Bredband2 som verkade rätt förmånligt (på data endast) men det kräver ju att man vet inkopplingsdatum ungefär. Konstigt upplägg.

Annars har jag våndats lite över hur jag ska göra för att dra nätverk i huset såhär i efterhand. Nu blir det så att jag går in i källaren strax ovanför ett mycket lägligt el-uttag och tele-uttag. Sen hoppas jag då kunna riva ut telekablarna och på ett eller annat sätta korsa mig genom huset. I värsta fall då med en extra switch någonstans för att få till dragningen. Ingen fan som vet hur de telerören går såhär i efterhand.

Tänka bara på att om du tänkt dra TP-kablar i telekanalen så kan det vara gjort så att rören går från ett uttag till ett annat till nästa osv. Traditionellt brukar man dra TP från ett uttag direkt till en central.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Skrivet av Mr_Lazy:

Tänka bara på att om du tänkt dra TP-kablar i telekanalen så kan det vara gjort så att rören går från ett uttag till ett annat till nästa osv. Traditionellt brukar man dra TP från ett uttag direkt till en central.

Ja, så är det säkert här också förmodar jag. Nånstans kan man ju ha lite mer tur iofs. Men jag tänker att det borde gå att få i två kablar i varje rör med lite smörjning. Den första biten behöver jag bara en kabel. Sen kan jag ju använda en switch och "dra tillbaka" en kabel till föregående rum som jag tidigare då hoppat över. Jag har inte ambitionen att det ska vara dubbeluttag i varje rum utan jag är väl nöjd om jag får ut två enkeluttag av detta förfarande, ett på varje våning. Mer problematiskt isf att jag byggt för ett av uttagen i serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornhallberg:

Ja, så är det säkert här också förmodar jag. Nånstans kan man ju ha lite mer tur iofs. Men jag tänker att det borde gå att få i två kablar i varje rör med lite smörjning. Den första biten behöver jag bara en kabel. Sen kan jag ju använda en switch och "dra tillbaka" en kabel till föregående rum som jag tidigare då hoppat över. Jag har inte ambitionen att det ska vara dubbeluttag i varje rum utan jag är väl nöjd om jag får ut två enkeluttag av detta förfarande, ett på varje våning. Mer problematiskt isf att jag byggt för ett av uttagen i serien.

Potatismjöl och dammsugare brukar vara ett gammalt beprövat tips för smörjning av kablar

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Har pratat med en del grannar sen sist.

1 hade fiber förut som IP-only köpt upp. Han fick en ny anslutning och lite extra grävning på tomten men inte hela vägen. Kanske ger ett plus någon gång i framtiden.

Nästa granne hade fiber indraget som inte var anslutet men han fick en anslutning av det nya fibernätet också. IP-only grävde runt huset.

Enligt uppgift var det polacker som grävde, de hade en ipad som visade hur de skulle gräva. Fast det gick inte så bra att se vad kartan föreställde så kartan och verkligheten blev skilda saker fast billigt billigt måste det ha blivit även om det grävdes extra ibland.

Permalänk

Fibern färdiginstallerad - hur gick det sedan?

Nån kanske är intresserad av att veta hur det hela avlöpt?

Borde väl egentligen kommit igång vid årsskiftet men fick vänta ett par veckor på blåsning och svetsning så det officiella startdatumet blev 5:e februari. Valde ett vanligt 100/10-abb från Bredband2 (till halva priset de första 6 mån). Under den senaste månaden måste jag tyvärr säga att mina farhågor med IP-ONLY besannats.

I praktiken har det varit nån grej varje vecka som stört. Första veckan så grävde nån tomte av fibern så flera kommuner blev utan tjänsten i typ två dagar. Reparationen gick trögt som fan och IP-ONLY hade ingen kompensation utan hänvisade till Bredband2 (som inte kompenserade för så "korta" avbrott).

Andra veckan slocknade WAN-lampan på mediaomvandlaren (Inteno) plötsligt en dag. Drog ur kontakten för att starta om men inget resultat. Ringer Bredband2 och följer deras instruktioner, gör en längre powercycle, men har inte tid att låta en dator stå inkopplad direkt till omvandlaren/switchen. Har inte heller tid eller lust att sitta i telefon med dem (det är ju knappast som att de ersätter en för telefonkostnaden). De vägrar eskalera problemet. Mejlar. Mejlar igen. Startar om flera gånger. Efter ungefär ett dygn gör jag uppgivet ytterligare en omstart och då hoppar WAN-lampan igång. Först flera dagar senare hör Bredband2 av sig. De har inte hittat något. Är det rimligt att man ska behöva vaka över omvandlaren som en hök? Borde man ta med den i sin hemautomation så att man kan bryta strömmen med ett relä eller dylikt och göra automatisk powercycle om ex internet legat nere ett visst antal timmar? Hur gör ni andra?

Nu igår så börjar internet gå upp och ned (i sekunder eller minuter) oregelbundet under stora delar av dagen. Har fortsatt även idag. Har struntat i att felanmäla eftersom det är poänglöst. Har startat om allt jag har här hemma. Oklart om det har att göra med denna driftstörning som dök upp idag:
http://www.ip-only.se/blog/2017/03/08/network-disturbance-swe... men packet loss låter ungefär som vad det är.

Jag kan ju säga att DSL tuffade på i alla dess former i över 10 år utan några sådana här problem. IP-ONLY verkar ha dålig redundans, konstiga fel och hanterar sina kunder lika illa som de hanterar de entreprenörer som gräver åt dem. Sen hade jag fortfarande inget val här, det är ju inte precis som att man kan starta sin egen fibergrävning i protest. Jag får bara hoppas att de knyter ihop säcken och sköter sig i framtiden. Och att folk inte börjar vandalisera de oerhört dåligt skyddade skåp som satts upp runtomkring i grannskapet. Det är väl min nästa farhåga. De har inte precis samma skalskydd som gamla sortens telestationer.

Permalänk
Medlem

Har haft IP-Only ett tag. Brukar ha avbrott lite då och då. Eller ska vi säga varje gång som dom gör någon ändring som nya kunder eller nätändringar. Avbrotten är normalt från 15 minuter till kanske 8-13 timmar. Avbrotten sker normalt runt midnatt och går det inte bra så kommer det inte igång förrän nästa morgon. Annonserar sina ändringar har dom aldrig gjort.
De gör sin datahantering som man normalt gjorde för 30 år sen så de är lite underutvecklade.
Har sett dom i aktion i vinter när dom grävde för fiber. För att ta bor tjälen så eldade man intill husen. Lågorna var upp till ca 2 m höga. Viss risk för husbrand men det gick bra den gången, huset stod kvar.

Breband2 har jag också numer sen jag bytte från Bahnhof. Blev lite sur på Bahnhof då deras regler inte gällde utan det var special lite här och där.
Bredband2 har sin sidor också. Det första som jag stötte på var betalningsdagen. Enl villkoren är det sista bankdagen i månaden men på fakturan står det den 27:e. Har påtalat bristen men de säger att det är den 27:e ändå.
Har beställt E-faktura men har fått registrera det 2 gånger då första tydligen inte tog. De vägrar svara på frågor också. Ska bli kul att se vad sm händer mer, kanske lämnar dom också.

Angående telefonkostnader så är det betalnummer(Börjar på 077). Du betalar ca 20 öre/min för att du ringer till dom. För min del skulle ett telefonsamtal kosta ca 70 öre per samtal men inte till snåljåparna.

Permalänk

Uppdatering 2017-03-22: Kraftig packet loss eller dylikt sedan igår eftermiddag med intermittenta avbrott i internettrafiken. Ligger helt nere nån minut eller två för att sedan tuffa på en stund igen. Kan inte tänka mig att det är något fel här hemma (om det inte är fiberomvandlaren som spökar av och till). Samma symptom som 2017-03-07 - 2017-03-08. Får se om det löser sig spontant som förra gången.

Permalänk
Medlem

@abki:

Skulle dock säga att så länge man håller ett öga på driftsidorna så är det inga problem. IP-only brukar vara duktiga att skriva ut om det är något här tex https://www.bahnhof.se/kundservice/driftinfo

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@abki:

Skulle dock säga att så länge man håller ett öga på driftsidorna så är det inga problem. IP-only brukar vara duktiga att skriva ut om det är något här tex https://www.bahnhof.se/kundservice/driftinfo

Jo fast där finns bara en del av avbrotten med. Hemma är IP-only är så slöa så de orkar inte rapportera in när de stänger ner för typ programunderhåll, uppdateringar mm.

Permalänk

Har fortfarande inte kommit tillrätta med mina problem, men har heller inte orkat ringa dem. Får ta det på måndag. Har installerat SmokePing på en raspberry här så jag kan följa ev packet loss. Nu har det funkat hela dagen men imorse och igår kväll var det rent hopplöst. Flera minuter långa avbrott flera gånger i timmen. Har gjort det jag kan göra, dvs koppla in mig direkt till omvandlaren, startat om och resettat omvandlaren på alla upptänkliga vis. Förbryllande som fan. Alla lampor (PWR/WAN/LAN1 och LAN2 i den mån jag har nån utrustning där) lyser gröna under avbrotten, men jag har ju iofs inte varit nere i källaren och kollat precis varenda gång.