Hur fungerar quad-channel minne på x99 (5820k)

Permalänk
Medlem

Hur fungerar quad-channel minne på x99 (5820k)

Hej!

Jag försöker förstå hur quad-channel minne fungerar på x99 plattformen.

Jag har försökt hitta informationen på nätet men känner att mycket av informationen jag hittar är utdaterad. Alternativt så har det inte hänt så mycket.

x99/5820 har fyra minneskanaler

a1 b1 c1 d1
a2 b2 c2 d2

Om man har 4 moduler så vill ju moderkortstillverkaren att man sätter en modul i varje 1:a. Vilket jag då antar gör att man aktiverar alla kanalerna.

Fråga 1: Kör man nu för tiden 4x64 bit (unganged) eller 1x256 bit (ganged)?

Fråga 2: Om jag har två stycken quad channel set 2x4 stickor, bör jag sätta dessa som (a1+a2, b1+b2) och (c1+c2, d1+d2) antar att det är så, eller skall man sätta dom (a1+b1+c1+d1) och (a2+b2+c2+d2).

Fråga 3: Finns det någon Windows command som visar om man kör quad-channel och ganged/unganged? CPU-Z visar infon på vissa maskiner men på andra är det bara grått i channels# rutan.

wmic memorychip visar en del info, men tycker inte jag ser channels där?

Fråga 4: Det ryktas att XMP-timings skiljer sig mellan 2, 4, 8-moduls paket på minnen stämmer det?

Anledningen till dessa frågor är då jag har timingsproblem med CMK16GX4M4A2400C14, som inte vill köra i XMP, men fungerar med SPD-timings.

Med vänliga hälsningar Oscar

Edit: La till fråga 4 och ändra formuleringen på fråga 2.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Snorren:

Hej!

Jag försöker förstå hur quad-channel minne fungerar på x99 plattformen.

Jag har försökt hitta informationen på nätet men känner att mycket av informationen jag hittar är utdaterad. Alternativt så har det inte hänt så mycket.

x99/5820 har fyra minneskanaler

a1 b1 c1 d1
a2 b2 c2 d2

Om man har 4 moduler så vill ju moderkortstillverkaren att man sätter en modul i varje 1:a. Vilket jag då antar gör att man aktiverar alla kanalerna.

Fråga 1: Kör man nu för tiden 4x64 bit (unganged) eller 1x256 bit (ganged)?

Fråga 2: Om jag har två stycken quad channel set 2x4 stickor, bör jag sätta dessa som (a1+a2, b1+b2) och (c1+c2, d1+d2) antar att det är så, eller skall man sätta dom (a1+b1+c1+d1) och (a2+b2+c2+d2).

Fråga 3: Finns det någon Windows command som visar om man kör quad-channel och ganged/unganged? CPU-Z visar infon på vissa maskiner men på andra är det bara grått i channels# rutan.

wmic memorychip visar en del info, men tycker inte jag ser channels där?

Fråga 4: Det ryktas att XMP-timings skiljer sig mellan 2, 4, 8-moduls paket på minnen stämmer det?

Anledningen till dessa frågor är då jag har timingsproblem med CMK16GX4M4A2400C14, som inte vill köra i XMP, men fungerar med SPD-timings.

Med vänliga hälsningar Oscar

Edit: La till fråga 4 och ändra formuleringen på fråga 2.

Hallå där!

Jag har inte ignorerat denna tråd, men jag håller på att samla ihop information för att kunna svara på dina frågor. Svarar så fort jag fått svar från mina kollegor.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem

@Corsair Johan: Hej!

Tack för feedback, hoppas dina kollegor sitter inne på lite information.

// Oscar

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Snorren:

@Corsair Johan: Hej!

Tack för feedback, hoppas dina kollegor sitter inne på lite information.

// Oscar

Hej Oscar,

Fått lite svar nu.

1. Unganged (4x64bit)
2. För två kits med två stickor i varje så ska det vara så här:

3. CPU-Z ska ju kunna få fram den informationen, men är väl lite olika på olika moderkort.
4. DDR4 timings är inte lika relevant längre som det var längre tillbaka med timings, man tjänar mera på högre bandbredd i realworld applications.

Hoppas det svarade på dina frågor!

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem

@Corsair Johan: Hej Johan!

Tack för att du tog dig tid att svara på frågorna.

// Oscar

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Snorren:

@Corsair Johan: Hej Johan!

Tack för att du tog dig tid att svara på frågorna.

// Oscar

Ingen fara, hoppas det hjälpte.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan