Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015

Råd ang. överklockning

Hejsan gott folk,

Tänkte fråga er då ni generellt är väldigt kunniga. Jag har precis beställt hem ett bygge och tänkte fråga om det är möjligt att överklocka med den fläkt som jag har. Hur mycket tror ni att jag kan klocka till och samtidigt bibehålla temp och allt annat under god balans. De komponenter jag har är dessa ...

- Gigabyte Z170 Gaming K3
- Intel i5 6600K 3.5 GHz
- be quiet! Pure Rock

Det jag mest oroar mig för är fläkten. Tror ni man kan nå 4.0 eller vad rekommenderar ni?

mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Sep 2009

Ja jisses, klart du kan nå 4

Citera för svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015
Skrivet av alteam:

Ja jisses, klart du kan nå 4

Tack för ditt svar alteam. Som du säkert märkt kan jag noll om överklockning, dock har jag hittat en fin och enkel guide till hur jag ska göra. Det enda jag är osäker på är till vilken nivå jag ska göra det utan att riskera höga temps osv. Tycker du 4.0 är det jag ska sikta på för mitt system utan att behöva tänka på att först uppgradera fläkt?

mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Sep 2009

Din fläkt är inte kass så kör på! Det är volten som ökar värmen. Du kanske har fått ett riktigt guldkorn och når 4Ghz utan att ens öka volten.

Citera för svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015
Skrivet av alteam:

Din fläkt är inte kass så kör på! Det är volten som ökar värmen. Du kanske har fått ett riktigt guldkorn och når 4Ghz utan att ens öka volten.

Tackar så mycket.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015
Skrivet av Karim-21K:

Det enda jag är osäker på är till vilken nivå jag ska göra det utan att riskera höga temps osv. Tycker du 4.0 är det jag ska sikta på för mitt system utan att behöva tänka på att först uppgradera fläkt?

Det verkar som att du försöker planera mer än du egentligen kan. Börja försiktigt och kör stresstesterna så du ser var du hamnar i temperatur, och så stannar du där du är bekväm. 4.0 bör du kunna få till direkt.

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 780 | 2x8GB Corsair Vengeance Pro
Samsung 850 EVO 250GB | Western Digital Caviar Black 1TB | Cooler Master V750S
Cooler Master CM 690 III | Saitek Eclipse III | Samsung S24D590L

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015
Skrivet av Andreaz1:

Det verkar som att du försöker planera mer än du egentligen kan. Börja försiktigt och kör stresstesterna så du ser var du hamnar i temperatur, och så stannar du där du är bekväm. 4.0 bör du kunna få till direkt.

Tackar.