Permalänk

Råd ang. överklockning

Hejsan gott folk,

Tänkte fråga er då ni generellt är väldigt kunniga. Jag har precis beställt hem ett bygge och tänkte fråga om det är möjligt att överklocka med den fläkt som jag har. Hur mycket tror ni att jag kan klocka till och samtidigt bibehålla temp och allt annat under god balans. De komponenter jag har är dessa ...

- Gigabyte Z170 Gaming K3
- Intel i5 6600K 3.5 GHz
- be quiet! Pure Rock

Det jag mest oroar mig för är fläkten. Tror ni man kan nå 4.0 eller vad rekommenderar ni?

mvh

Permalänk
Medlem

Ja jisses, klart du kan nå 4

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av alteam:

Ja jisses, klart du kan nå 4

Tack för ditt svar alteam. Som du säkert märkt kan jag noll om överklockning, dock har jag hittat en fin och enkel guide till hur jag ska göra. Det enda jag är osäker på är till vilken nivå jag ska göra det utan att riskera höga temps osv. Tycker du 4.0 är det jag ska sikta på för mitt system utan att behöva tänka på att först uppgradera fläkt?

mvh

Permalänk
Medlem

Din fläkt är inte kass så kör på! Det är volten som ökar värmen. Du kanske har fått ett riktigt guldkorn och når 4Ghz utan att ens öka volten.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av alteam:

Din fläkt är inte kass så kör på! Det är volten som ökar värmen. Du kanske har fått ett riktigt guldkorn och når 4Ghz utan att ens öka volten.

Tackar så mycket.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Karim-21K:

Det enda jag är osäker på är till vilken nivå jag ska göra det utan att riskera höga temps osv. Tycker du 4.0 är det jag ska sikta på för mitt system utan att behöva tänka på att först uppgradera fläkt?

Det verkar som att du försöker planera mer än du egentligen kan. Börja försiktigt och kör stresstesterna så du ser var du hamnar i temperatur, och så stannar du där du är bekväm. 4.0 bör du kunna få till direkt.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Det verkar som att du försöker planera mer än du egentligen kan. Börja försiktigt och kör stresstesterna så du ser var du hamnar i temperatur, och så stannar du där du är bekväm. 4.0 bör du kunna få till direkt.

Tackar.