Planera vattenkylning till min gaming PC.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Maj 2006

Planera vattenkylning till min gaming PC.

Tjena. Stunden har kommit! Jag har planerat en vattenkylning ett bra tag nu. Och har bestämt mig för att beställa delar och sätta igång. Är helt legit nervös... Det här är min första vattenkylning av en dator förutom AIO-kylare. Mitt system nedan finns även mer detaljerat i signaturen.

Vad jag har:
CPU: Intel i7 3770k
GPU: ASUS 980Ti STRIX
MoBo: Gigabyte GA-Z77X-UD5H (Socket 1155)
Chassi: Fractal Design Define S

Vad jag behöver: (fyller i allt eftersom)
CPU block:
GPU block:
Slang:
Radiator 1:
Radiator 2:
Pump?
Reservoar?
Fittings?
Vätska:

1. Tycker ni jag ska beställa från Inet (dom har typ inget på lager, men antar att dom tar hem åt en från te.x EK om man beställer från deras site?) Men är det billigare att beställa direkt från EKs hemsida? För/nackdelar?

2. CPU-block till min Intel i7 3770k? Funderar på EK-Supremacy EVO (Original SCQ) , vad tror ni ? edit: fast denna verkar också nice, behöver ju inte see-through då jag ändå ska köra klar vätska)

3. GPU-block? (ASUS 980Ti STRIX)? Har kikat lite på denna.

4. Vad behöver jag tänka på nu generellt sätt? Är det en dum idé att blanda Nickel med te.x koppar? Är det inte koppar ändå i alla radiatorer? Tips och tricks tack!

5. Slang? Har i princip bestämt mig för denna. Kanske gul slang?

6. Pump? Behöver jag tänka mycket på hur stor den måste vara för att pumpa runt allt?

7. Radiatorer? (Vill gärna ha två) Dom måste passa i mitt Define S också naturligtvis.

8. Vätska? Ska ju ha svarta slangar, så färg spelar ingen roll! Några speciella tillsatser? hmm kanske gul vätska?

9. Reservoar, vill gärna ha en lite större synlig reservoar. funktion har ingen prislapp.

Citera mig ALLTID

i7 6700K ✖ Noctua NH-D15 ✖ GTX 980Ti Strix ✖ 32gb 2400mhz DDR4 ✖ MSI Z170A SLI Plus ✖ 500gb SSD ✖ DPP11 850W Platinum ✖ 5x Noctua Industrial 2000RPM ✖ ASUS Xonar Essence STX ✖ Enthoo Pro M (Acrylic) ✖ Acer Predator X32a (1440p 100hz IPS G-sync UW) ✖ Win 10 ✖ HTC Vive ✖ Pågående vattenkylningsprojekt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av ggalaxyy:

Tjena. Stunden har kommit! Jag har planerat en vattenkylning ett bra tag nu. Och har bestämt mig för att beställa delar och sätta igång. Är helt legit nervös... Det här är min första vattenkylning av en dator förutom AIO-kylare. Mitt system nedan finns även mer detaljerat i signaturen.

Vad jag har:
CPU: Intel i7 3770k
GPU: ASUS 980Ti STRIX
MoBo: Gigabyte GA-Z77X-UD5H (Socket 1155)
Chassi: Fractal Design Define S

CPU block:
GPU block:
Slang:
Radiator 1:
Radiator 2:
Pump?
Fittings?

1. Tycker ni jag ska beställa från Inet (dom har typ inget på lager, men antar att dom tar hem åt en från te.x EK om man beställer från deras site?) Men är det billigare att beställa direkt från EKs hemsida? För/nackdelar?

2. CPU-block till min Intel i7 3770k? Funderar på EK-Supremacy EVO (Original SCQ) , vad tror ni ?

3. GPU-block? (ASUS 980Ti STRIX)? Har kikat lite på denna.

4. Vad behöver jag tänka på nu generellt sätt? Är det en dum idé att blanda Nickel med te.x koppar? Är det inte koppar ändå i alla radiatorer? Tips och tricks tack!

5. Slang? Har i princip bestämt mig för denna.

Upptäckte ett fel. Det är fel block till GPU, 970 passar ju inte till ett 980 ti. Som du länkade så att du inte beställer fel..

Finns en del bra sidor för vattenkylning på svenska marknaden så att du slipper beställa från tillverkaren vilken oftast blir dyrare.
http://www.coolerkit.se/shop/vattenkylning-217s1.html

Dell U2311H
[ FD R3 Black ][ Asus P8Z77- V Deluxe ][ I5 3570K ][ Noctau NH-D14 ][ Corsair Vengeance 8GB LP 1600 ][ Crucial M4 128 GB ]
[ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Asus DRW-24B5ST ][ BeQuiet E9CM 680W ] [ Asus STRIX GTX 970 OC 4GB ]
[ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB x2 ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Raw Rubberized ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av NightFred:

Upptäckte ett fel. Det är fel block till GPU, 970 passar ju inte till ett 980 ti. Som du länkade så att du inte beställer fel..

Finns en del bra sidor för vattenkylning på svenska marknaden så att du slipper beställa från tillverkaren vilken oftast blir dyrare.
http://www.coolerkit.se/shop/vattenkylning-217s1.html

Tackar! Har korrigerat!

Nice! Ska kolla lite på deras priser!

Citera mig ALLTID

i7 6700K ✖ Noctua NH-D15 ✖ GTX 980Ti Strix ✖ 32gb 2400mhz DDR4 ✖ MSI Z170A SLI Plus ✖ 500gb SSD ✖ DPP11 850W Platinum ✖ 5x Noctua Industrial 2000RPM ✖ ASUS Xonar Essence STX ✖ Enthoo Pro M (Acrylic) ✖ Acer Predator X32a (1440p 100hz IPS G-sync UW) ✖ Win 10 ✖ HTC Vive ✖ Pågående vattenkylningsprojekt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av ggalaxyy:

Tackar! Har korrigerat!

Nice! Ska kolla lite på deras priser!

Jag var i samma sits som du, jag beställde:

CPU block: EK-Supremacy EVO - Acetal+Nickel (Original CSQ) från EK
GPU block: Se EK's web configurator (själv körde jag EK-FC Titan X - Acetal+Nickel + EK-FC Titan X Backplate - Black) från EK
Slang: PrimoChill PrimoFlex Advanced LRT - 16/10mm - Crystal Clear från Coolerkit.se
Radiator 1: Alphacool NexXxoS XT45 Full Copper 360mm (front) från Coolerkit.se
Radiator 2: Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper 240mm (taket) från Coolerkit.se
Fläktar: Beställde 5st Noiseblocker NB-eLoop B12-PS (PWM) 400-1500rpm från Coolerkit.se
Pump: EKWB EK-XRES 140 Revo D5 PWM (incl. pump) från Coolerkit.se
Reservoar: se ovan
Fittings: Beställde EK-ACF Fitting 10/16mm - Black 12st + EK-AF Ball Valve (10mm) G1/4 - Black 1st från EK
Vätska: EK - Ekoolant EVO - CLEAR - 1L från Coolerkit.se

Jag beställde allt jag kunde från EK då priset var rätt samt att det fanns i lager.
Allt detta ska enligt uppgift passa bra i ett Define S, så jag hoppas jag får allt nu i veckan

Under uppbyggnad :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan/Lund
Registrerad
Nov 2004

Ska följa detta

Ska bli intressant att se vad den fullständiga prislappen blir.

Du gör väl en bygglogg sen? Bilder är kul

CPU= Core I7 2600k @ 4.4ghz med Corsair H100i @2 cf-v12hp hydro dynamic. GPU= 2X R9 290 med ARCTIC Accelero Xtreme 3/4 CF. MODERKORT= Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM= 16GB DDR3 2133MHz. HÅRDDISK= Samsung 850 EVO 250GB SSD, 4 Mekaniska. MONITOR=1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR=2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv=3 LG 47lv355n-ZB 47". LJUDKORT= Internt. Nätagg= Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.
Beyerdynamic DT990 (250 ohms) CM6206-LX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Iceman17:

GPU block: Se EK's web configurator (själv körde jag EK-FC Titan X - Acetal+Nickel + EK-FC Titan X Backplate - Black) från EK
Slang: PrimoChill PrimoFlex Advanced LRT - 16/10mm - Crystal Clear från Coolerkit.se
Fläktar: Beställde 5st Noiseblocker NB-eLoop B12-PS (PWM) 400-1500rpm från Coolerkit.se
Fittings: Beställde EK-ACF Fitting 10/16mm - Black 12st + EK-AF Ball Valve (10mm) G1/4 - Black 1st från EK

Jag beställde allt jag kunde från EK då priset var rätt samt att det fanns i lager.
Allt detta ska enligt uppgift passa bra i ett Define S, så jag hoppas jag får allt nu i veckan

Inga EK-Vardar fläktar Dåligt dåligt , ser framemot bygget

Till TS: Se till att få rätt block, slangar tänk vart du ska sätta 90 grader fittings , D5 pump självklara valet. Till fläktar rekommenderas Noctua Industrial , Noctua vanliga eller EK-Vardar fläktar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Apr 2005

Kan rekommendera Coolerkit, snabb leverans 2 dagar ifrån Danmark till Östersund!

Här är min beställning som jag gjorde i December

Beställde vattenblocket till mitt 980ti ifrån liontech! Funkade bra, men lång leveranstid!

Mobo:ASUS ROG RAMPAGE IV X79 CPU:Intel Core i7 3930k@4.6Ghz Ram: Corsair 16GB 1600MHz GPU: Nvidia Evga 980Ti Chassi: Corsair 900D Kylning: Custom loop 1x240mm 2x480mm, PSU:Corsair AX1200i SSD: Samsung 850 EVO 1TB Samsung 840 EVO 500GBMonitor:Asus 27"Rog PG279Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av Iceman17:

Sjukt! Ska kolla igenom din lista, ska bli kul att jämföra våra system sen när allt är klart! Ska sätta mig i veckan och försöka re ut exakta köplistan, sen beställa.

Citera mig ALLTID

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av ggalaxyy:

Sjukt! Ska kolla igenom din lista, ska bli kul att jämföra våra system sen när allt är klart! Ska sätta mig i veckan och försöka re ut exakta köplistan, sen beställa.

Det jag inte köpte då det inte fanns i lager var 45- och 90-graders böjar. Mitt första bygge handlar inte om utseende så. Jag hoppas att det går få ihop ändå

Under uppbyggnad :)