Dokumentären om Copyswede ute nu

Permalänk

Den var intressant att se, även om den var gravt bristfällig.
Väldigt lite "fakta" och väldigt mycket "åsikter", vilket jag egentligen inte har något emot, men det måste kompleteras med fakta för att kunna tas på allvar. Även granskning av siffror och pengar. Det var det jag förväntade mig iaf.
Som dokumentär hade jag gärna sett även ett kapitel om vad privatkopiering är. Denna var vänd till dom som redan vet vad Copyswede och privatkopiering är (..jo, jag är redan insatt i detta). Där hade jag velat se en illustration på någon som kopierar musik och filmer till sin telefon innan han/hon sätter sig i bilen tex. Eller bluetoothar til sin kompis. Det hade gett extra lyster till dokumentären.

Hur som helst så var den intresaant att titta på.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Hahah. Förutom dessa sjukt amatörmässiga missar så tycker jag det var en okej genomförd dokumentär.

Vet inte om jag kan hålla med..

Deras mål var att göra en granskande dokumentär...

"Vi gör en granskande dokumentär om Copyswede och lagen om privatkopieringsersättning."

Vart är granskningen..? Vart är frågeställningarna?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Besvikelse är väl den spontana tanken. Trots 60k lagd på utrustning så är ljussättning och ljudkvalitén under all kritik. Istället för en utlovad "granskande dokumentär" så känns det som wiki-artikeln levererad i intervjuform utsträckt 50 minuter. Innehållsmässigt så hade en 10 min YouTube-video troligtvis varit mer passande.

Den stora frågan är - vem riktar sig videon till? Redan frälsta har redan koll på det som sägs och får ingen belöning i form av nya avslöjanden. Gemene man lär inte vara intresserade av en drös intervjuer som fullständigt saknar tes/story/avslöjanden/personöden.

Förhoppningsvis uppfattar ni det annorlunda så pengarna inte var helt i onödan.

Permalänk
Testpilot

Ta ner videon, fixa mixen för ljudet och för guds skull ändra slutet till något vettigt!

300,000sek och det är samma produktionskvalité som vissa gymnasieskolor och dess elever lyckas åstadkomma...

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Dåligt.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Vet inte om jag kan hålla med..

Deras mål var att göra en granskande dokumentär...

"Vi gör en granskande dokumentär om Copyswede och lagen om privatkopieringsersättning."

Vart är granskningen..? Vart är frågeställningarna?

Fair enough. Det var en informationsvideo ang vad Copyswede är och vad de pysslar med och anledningen till varför en del tycker att copyswede är fail och misstolkar lagen.

Permalänk
Medlem

Sitter å jobbar på ljudmixen lite grann, förstärker på typ alla ställen där det är dialog för att helhetsvolymen ska vara mer jämn. Dom kan ju ge mig typ 100 000 sen när jag e klar för mitt arbete... ^^
Nån som vet vad det är för licensform på denna och vad (eller om) jag har för rätt att lägga upp min redigerade version?

Den blir ganska mkt bättre men brusnivån går ju såklart upp å ner där jag måste förstärka som mest vilket såklart är lite irriterande men bättre än att man inte hör vad den intervjuade säger (deras mikrofonarbete är ganska kasst, det är inte bara stora volymskillnader mellan olika klipp, volymen kan svaja ganska rejält inom ett och samma klipp också!)
Rätt många av klippen verkar ju vara typ telefonintervjuer också, bäst vore väl egentligen om man skrev en undertext till hela rubbet så slipper man få huvudvärk när man försöker höra vad dom säger ibland.

Permalänk
Permalänk

Inte direkt den bästa dokumentären man har sätt. Var mer en informationsfilm med kass produktion.

Hade inte TPB - AFK en liknande budget? Den var mycket bättre gjord och intressantare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

OK. Kollat genom hela dokumentären nu med mitt modifierade ljudspår. Kunde se hela dokumentären med samma volym och uppfatta vad alla sa utan att ändå behöva ha så högt att jag väckte min tjej som sover i rummet bredvid. Med andra ord tycker jag att jag lyckats förbättra volymskillnaderna ganska mycket samt räta ut en del klipp där volymen svajade ganska duktigt. Med det sagt kunde förutsättningarna varit mycket bättre och om man orkar lägga mer tid på förbättring går det säkert att göra det en del till. Sämst var det på slutet där de spelar ganska hög musik över dialogen vilket såklart inte är så lätt att fixa till utan råmaterialet.

Frågan är nu alltså hur/om jag kan dela denna förbättrade version med er.

Licensformen verkar vara någon form av Creative Commons (precis i slutet av dokumentären visar sig detta: http://i.imgur.com/JDoOacX.png). Jag är ganska dålig på att tolka licenser själv, om någon vill hjälpa till (gärna Swec-redaktionen) så får ni gärna informera mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

OK. Kollat genom hela dokumentären nu med mitt modifierade ljudspår. Kunde se hela dokumentären med samma volym och uppfatta vad alla sa utan att ändå behöva ha så högt att jag väckte min tjej som sover i rummet bredvid. Med andra ord tycker jag att jag lyckats förbättra volymskillnaderna ganska mycket samt räta ut en del klipp där volymen svajade ganska duktigt. Med det sagt kunde förutsättningarna varit mycket bättre och om man orkar lägga mer tid på förbättring går det säkert att göra det en del till. Sämst var det på slutet där de spelar ganska hög musik över dialogen vilket såklart inte är så lätt att fixa till utan råmaterialet.

Frågan är nu alltså hur/om jag kan dela denna förbättrade version med er.

Licensformen verkar vara någon form av Creative Commons (precis i slutet av dokumentären visar sig detta: http://i.imgur.com/JDoOacX.png). Jag är ganska dålig på att tolka licenser själv, om någon vill hjälpa till (gärna Swec-redaktionen) så får ni gärna informera mig.

http://www.creativecommons.se/om-cc/licenserna/

Gjorde lite youtube videos för.

Kollar du den sidan och kollar symbolerna så får du Modifiera, sprida det vidare osv men du får inte ta betalt eller på kommersiellt vis bedriva vinst och du måste ange ursprungsförfattaren.

Finns väl inget som säger att du behöver ange dit namn och är deras med i eftertext eller förtext bör det väl räcka annars får du väl klippa in en snutt med deras namn osv i slutet eller bara ange dom på sidan du laddar upp tex i beskrivningen på youtube.

Men som jag ser det så är det fritt för dig att ladda upp det under CC på youtube tex då du kan välja CC där som licens. Youtube har en viss jävla förmåga att ändra detta till youtube licenser om ljudet liknar något under upphovsrätt men som sagt jag skriver bara att all material i videon var under CC från förra skaparen och allt jag lagt till är under CC och därmed det som gäller oavset youtubes hittepå.

Så ladda du upp den. Annars är det bara att fråga skaparna det gör ju inget men dom själva har ju angivit vilken CC licens som gäller och kraven står på sidan där så dom kan ju inte gärna ändra sig i efterhand.

Permalänk
Medlem

För alla de som funderar på vad som gjordes av pengarna

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Jo den har jag sett med. Men det är ju vad som säger att dom behövde pengar till inte vad dom faktiskt spenderade pengar på och det är två helt olika saker.

Permalänk

Det sjukaste är att de flesta här hade en väldigt positiv attityd mot "dokumentären" i början. Hela Sweclockers var nöjd att någon tog upp Copyswede frågan för att sedan bli besvikna. Jag hoppas Daniel och company kan förklara för alla backers varför det blev som det blev. Tyckte det var rätt så fina referenser dom hade på kickstarter, till nu detta.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Med tanke på deras tidigare erfarenheter, så är jag faktiskt lite smått chockad över resultatet...
Kan inte annat än hålla med om att det på gymnasienivå.

Rulla ner till "Who we are"..
https://www.kickstarter.com/projects/danielbramme/copygate/de...

Jag var under uppfattningen av att produktionen gjordes av några unga kids utan erfarenhet men när tre vuxna människor som jobbar i filmbranschen är skapare och producenter kan resultatet inte beskrivas på att sätt än pinsamt.

En tldr igen då - jag går igenom vad de lovat och ser hur de står sig mot slutresultatet. Det går inte så bra för grabbarna

Om vi tittar vad de säger på kickstarter-sidan.

Det säger i FAQ "därför arbetar vi ideellt med det här projektet" - Så de påstår att alla 300k har gått till filmen och de som är anställda för att jobba med den. De själva har alltså inte tagit något betalt. Sen att flickvännen, som råkar vara stillbildsfotograf, står med i eftertexterna borde inte vara en röd flagga väl? Speciellt inte när dessa stillbilder lyser med sin frånvaro.

De säger under "Risks and challenges" att "We will only work with experienced team members." Känns någon form at skämt, för inte fan ser det ut som att någon gjort det här innan. Men efter lite snabb googling ser det ut som att de flesta faktiskt jobbar i branschen. Inte nödvändigtvis som det de står under i eftertexterna, men kan väl inte vara så noga för slutprodukten?

I eftertexterna finns en enda rubrik som är i produktionssteget, nämligen "kamera". (Ingen på ljud så långt ögat kan nå, men det verkar de flesta här redan snappat upp på). Det är totalt tre personer som står under rubriken "kamera". Vanligtvis i filmbranschen vill en fotograf står som "A-foto" vilket bara talar mer till att det inte är folk som vanligtvis jobbar med foto som plåtat filmen. Två av de som står under "kamera" jobbar, som sagt innan, ideellt. Det betyder att EN ENDA PERSON är deras crew. En post som budget satt på 60k! 60.000:- för en dags jobb är ganska bra lön tycker jag. Speciellt för en indie-dokumentär. Just det, hur fick jag det till en dags jobb? Tre fotografer, sex filmade intervjuer och några till "på stan" (läs "på väg till tunnelbanan hem") plus lite skakig b-reel kan rimligtvis inte resultera i mer än en arbetsdag för en "erfaren" filmare.

Eller så gav de helt enkelt en tusing var till alla under rubriken "Tack till" i eftertexterna. Blev lite förvånad att jag inte så mitt namn där då de verkar saxat direkt ur telefonkatalogen.

Om det inte var hutlöst nog att lägga 60k av budgeten på nån som tryckte på rec på kameran kommer här den riktiga kängan. De spenderade 20 000 utav era kronor på musikrättigheter (enligt budget på kickstarter), men i eftertexterna står det klart och tydligt "Music from the Free Music Archive". Smart va? Då kan de ta en lång arbetslunch till lixom!

Men vi gör en snabb analys av budgeten då:
Stock footage - 5k - Jag såg inte ett spår av stock footage så då lägger vi undan 5k till senare.
Music rights - 20k - Det adresserade vi innan så vi lägger undan 20k till.
Research - 20k - Vad jag såg har de inte gjort mer research än att läsa på wikipedia. De finns inte heller någon i eftertexterna på den posten så jag utgår ifrån att våra "ideella" producenter gjorde det och lägger undan dessa 20k med.
Archival material 5k - Inte vad jag såg och vips har vi 50k som inte spenderats.

Crew 60k - Redovisat innan men på tok för mycket. Men ok, vi ger dem det.
Locations - 10k - Låter ganska rimligt. De ser ut att hyrt några konferensrum så ok.
Equipment - 60k - För en kamera, en mygga och ett stativ under tre dagar låter lite mycket. Jag slängde ihop ett kitt efter Ljud och bildmedias prislista och kom upp i strax över 10k för tre dagar och det är inte omöjligt att få kompispris där om man gör en ideell dokumentär. Skulle tro att det är självhyra och att någon snäll själ "hyrde" ut sina egna grejer till produktionen. Vi lägger undan 30k och ger dem lite spelrum.
Storage - 5k - Hur många raid backups köpte de egentligen?
Logging - 15k - Helt möjligt. Det är värdelöst att logga så man vill nog ha lite betalt för att göra det. Men med tanke på hur linjär klippningen kändes har jag svårt att tro att de loggade alls.
Transport - 10k - Möjligt, men känns som att de tagit i lite här också.

Efter att varit lite snällare är vi nu uppe i 80k av budget som inte spenderats.

Sound 20k - Inte en chans. Skulle tror att klipparen även gjort någon offline-ljudmix som de använde rakt igenom så här lägger vi undan.
Editing 20k - Inte värt det för det utföra jobbet, men ok.
Equipment - 5k - Vad har de för equipment i post? Arbetsstation ingår väl i prissättningen ovan? 5k kommer lastat.
Design - 15k - För en pixelfont och en skakig bild på ett vhs-band? Grundlurade. Men ok.
Distrib & marketing - 10k - här har jag ingen aning så visst.

Så totalt 105 000kr av budgeten har försvunnit. Men vänta, det kommer mer! Budgeten var på 280k och de fick in 306.461:- så 26.461kr över. Det resulterar i att 131.461kr bara gått upp i rök. Det hade inte varit ok för någon annan investerare så jag ser inte hur det ska vara ok för er som backat heller. När man fått pengar på SFI eller någon annan filmpool är det praxis att man skriver en redovisande rapport efter att produktionen är färdigställd. Jag ser inte hur det här skulle vara annorlunda. De har, enligt mig, inte alls hållit vad de lovade inte ens det skrattretande citatet "Our backers will get to see the movie before every one else of course".

Lång text igen och det känns som att jag gjort en mer grävande utredning än dokumentären men jag blev lite upprörd av det här. Man ser fler och fler kickstarter-projekt köra den här ansvarslösa och snudd på tjuvaktiga stilen där man tar pengarna och springer. Jag hade krävt mina pengar tillbaka om de inte tydligt kan redovisa var pengarna tagit vägen!

Som vanligt är det här mina åsikter och min uppskattning - inte exakt vad som hänt. Jag drar slutsatser hej vilt och kan inte bevisa eller motbevisa något. Jag vill även klargöra att jag inte anklagar de som ligger bakom filmen för något utan går helt enkelt igenom vad de sagt och ställer det i kontrast mot vad de levererat, tillsammans med mina egna tankar och erfarenheter. Man vill ju inte bli polisanmäld lixom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludwig_van:

Tack för att du gjorde det jag var för lat att göra, bra läsning och du håller med till fullo. Det borde gå att hålla dessa luddiga kickstarter skapare till svars.

Frågan är, Hur kan detta komma att påverka andras möjligheter att få in pengar till projekt som kanske kommer att leda till något bra, finns nog många som tänker en vända extra efter sådana här erfarenheter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av agitax:

Va i helvete ville man veta vad copyswede är och vad de gör kan man ju googla det.
Trodde dokumentären skulle handla om deras beteende kring skälig ersättning och mörkande administrations avgifter. Helt meningslös dokumentär, eller inte ens dokumentär för den är inte djupgående överhuvudtaget, mer som en introduktion/informations film.

Håller fulständigt med, verkligen besviken, som andra redan har sagt så kan man ju få reda på allt som sades om man googlar....

Irriterande att dem inte ställde frågor som man vill ha svar på.

Permalänk
Medlem

Någon borde göra en dokumentär om denhär dokumentären

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Ska man skratta eller gråta.
Alla backers osv har blivigt blåsta.

jag backar aldrig kickstarter osv, detta var ytterligare ett bevis på att den attityden är rätt fortfarande finns för mycket skurkar som dessa.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av [Molotov]:

Ska man skratta eller gråta.
Alla backers osv har blivigt blåsta.

jag backar aldrig kickstarter osv, detta var ytterligare ett bevis på att den attityden är rätt fortfarande finns för mycket skurkar som dessa.

Håller med fullständigt i det du skriver. Det här är under all kritik!

Enligt min mening så va detta en informationsrulle om vad Copswede egentligen är, istället för att som JAG trodde skulle handla mer om konfrontationer, liknande Kalla fakta-stilen... pressa dem lite och faktiskt få omgivning att förstå vad det är för bakåtsträvande tramsfasoner Copyswede håller på med.

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem

Så det finns inget krav på redovisning när det gäller Kickstarter? Det känns ju lagomt korkat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Den slutar abrupt eftersom någon med högre makt utövade sin makt och klippte bort slutet. DUH!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem

Nu har jag sett den, och är inte imponerad. Amatörmässigt var ordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan1W:

Ljudet är ju en katastrof, bland det sämre jag hört.

Håller med, fick skruva upp rätt rejält för att få en bra lyssningstillvaro för att några minuter senare kommer en kvinna in med gäll röst på en telefon med påslagen hörgtalarfunktion där volymen helt plötsligt går bananas och det skär i öronen av hennes röst, så jag vart tvungen att sänka för att sedan höja efter telefonsamtalets slut. Ilandsproblem

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk

Hur kan man behöva 10k till "Distribution & Marketing" när man lägger upp filmen på nätet via en videotjänst (så man slipper pröjsa brandbredd) och får sajter som Sweclockers att skriva artikel efter artikel och tweeta ut hypetåget? Eller har sweclockers fått lite cash för att marknadsföra filmen?

Permalänk
Medlem

Kände varken till Copyswede eller denna dokumentär tidigare. Ganska trist film, väldigt mörkt under flera intervjuer och ibland ryckig kamera. Ganska mycket förklaring i text som man kunde gjort med berättarröst istället för att få upp tempot. Det verkar inte vara ett superintressant ämne heller tycker jag, även om det låter som att det finns bättre färdiga lösningar i våra grannländer som vi borde kunna anamma.

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 9 3900X | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 2070 Super 8GB DUAL OC EVO | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define C TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Medlem

Snacka om missad potential. Copyswede, het potatis. En superb chans att nå ut till människor som inte vet om eller är insatta i Copyswede och situationen kring privatkopiering. Ju fler som vet om att de betalar för något de inte gör ju mer protest blir det.

Men nej, 300.000kr för det här. Kan iofs vara så att de från Copyswede inte ville delta om "dokumentären" inte uppfyllde vissa krav på hur de skulle förhålla sig och säga.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rawet:

Någon borde göra en dokumentär om denhär dokumentären

Vänta ett par dagar ska bara snickra ihop en kickback-sida med coola html grejer så att jag får lite extra backningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Kamera: Typ ingen kollar någonsin in i kameran.

Det hade väl varit amatör-varning om något? En av de mest grundläggande grejerna, kolla ALDRIG in i kameran förutom om man gör något speciellt utav det (vilket en seriös dokumentär inte ens ska försöka).

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

http://www.creativecommons.se/om-cc/licenserna/

Gjorde lite youtube videos för.

Kollar du den sidan och kollar symbolerna så får du Modifiera, sprida det vidare osv men du får inte ta betalt eller på kommersiellt vis bedriva vinst och du måste ange ursprungsförfattaren.

Finns väl inget som säger att du behöver ange dit namn och är deras med i eftertext eller förtext bör det väl räcka annars får du väl klippa in en snutt med deras namn osv i slutet eller bara ange dom på sidan du laddar upp tex i beskrivningen på youtube.

Men som jag ser det så är det fritt för dig att ladda upp det under CC på youtube tex då du kan välja CC där som licens. Youtube har en viss jävla förmåga att ändra detta till youtube licenser om ljudet liknar något under upphovsrätt men som sagt jag skriver bara att all material i videon var under CC från förra skaparen och allt jag lagt till är under CC och därmed det som gäller oavset youtubes hittepå.

Så ladda du upp den. Annars är det bara att fråga skaparna det gör ju inget men dom själva har ju angivit vilken CC licens som gäller och kraven står på sidan där så dom kan ju inte gärna ändra sig i efterhand.

Lagt upp min förbättrade version nu:

Vad tycker ni? Läs videobeskrivningen om ni undrar vad jag har gjort.
edit: Haha, verkar som originalet uppdaterats med bättre ljud också under tiden. Oh well
Då kan ni ju bedöma vem som gjort bäst jobb. Lol.