Dokumentären om Copyswede ute nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mugen08:

Kände varken till Copyswede eller denna dokumentär tidigare. Ganska trist film, väldigt mörkt under flera intervjuer och ibland ryckig kamera. Ganska mycket förklaring i text som man kunde gjort med berättarröst istället för att få upp tempot. Det verkar inte vara ett superintressant ämne heller tycker jag, även om det låter som att det finns bättre färdiga lösningar i våra grannländer som vi borde kunna anamma.

Angående dokumentärens kvaliete så håller jag emd om att Ljust och filmteknik var rätt dålig. Ljudet var bitvis dåligt(Telefon intervjuerna) Men annars var den inte sämre än mycket av det som går på SvT... Helt klar borde det varit uppläst frågeställning samt kanske några fördjupande diskutions frågor. Kul att copywede ställde upp så de blir en del av debatten.

Tyckte också det missades att Copyswede tar ut en avgift för vidaresändningen av Sveriges Televisions kanaler i trådbunden infrastruktur, dvs. via fiber-, LAN-, koppar- och kabelnät. (aka Krypteringsavgift)

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludwig_van:

Så totalt 105 000kr av budgeten har försvunnit. Men vänta, det kommer mer! Budgeten var på 280k och de fick in 306.461:- så 26.461kr över. Det resulterar i att 131.461kr bara gått upp i rök. Det hade inte varit ok för någon annan investerare så jag ser inte hur det ska vara ok för er som backat heller. När man fått pengar på SFI eller någon annan filmpool är det praxis att man skriver en redovisande rapport efter att produktionen är färdigställd. Jag ser inte hur det här skulle vara annorlunda. De har, enligt mig, inte alls hållit vad de lovade inte ens det skrattretande citatet "Our backers will get to see the movie before every one else of course".

Var med och backade, men har fortfarande inte hört något mer från skaparna själva. De säger i Comments på Kickstarter att alla ska få den på USB så jag får väl se om något dyker upp i Posten idag.

Har inte tittat på den uppladdade än utan väntar på att få den "officiellt" från skaparna. Läser man kommentarerna ovan så låter det inte så hoppfullt att det kommer vara värt att titta på dock.

Får fundera på vad man annars kan göra. Kickstarter hänvisar till skaparna, men de verkar väldigt tystlåtna.

Citat:

When a project is successfully funded, the creator must complete the project and fulfill each reward. Once a creator has done so, they’ve satisfied their obligation to their backers.

Throughout the process, creators owe their backers a high standard of effort, honest communication, and a dedication to bringing the project to life. At the same time, backers must understand that when they back a project, they’re helping to create something new — not ordering something that already exists. There may be changes or delays, and there’s a chance something could happen that prevents the creator from being able to finish the project as promised.

If a creator is unable to complete their project and fulfill rewards, they’ve failed to live up to the basic obligations of this agreement. To right this, they must make every reasonable effort to find another way of bringing the project to the best possible conclusion for backers. A creator in this position has only remedied the situation and met their obligations to backers if:

they post an update that explains what work has been done, how funds were used, and what prevents them from finishing the project as planned;
they work diligently and in good faith to bring the project to the best possible conclusion in a timeframe that’s communicated to backers;
they’re able to demonstrate that they’ve used funds appropriately and made every reasonable effort to complete the project as promised;
they’ve been honest, and have made no material misrepresentations in their communication to backers; and
they offer to return any remaining funds to backers who have not received their reward (in proportion to the amounts pledged), or else explain how those funds will be used to complete the project in some alternate form.

The creator is solely responsible for fulfilling the promises made in their project. If they’re unable to satisfy the terms of this agreement, they may be subject to legal action by backers.

https://www.kickstarter.com/terms-of-use#section4

Permalänk

@Mackey: Jag backade projektet, har inte heller hört något, kommentarer på Kickstarter verkar bekräfta att dom inte kommunicerat släppet på sidan. Jag kollade igenom spam-korgen, inget, ska också få en download-länk men som sagt det verkar dom inte fått till.

För övrigt så är kommentarerna på KS lite oroväckande, att filmen mest är som en infomercial, vilket är långt från en granskande dokumentär. Låter som att ljudet också är kass, jag väntar nog med att kolla tills jag kan ladda hem filmen själv.

Permalänk
Medlem

Oj vad folk är petiga. Ljudet är verkligen inte världsklass men så illa är det absolut inte om man jämför med dokumentärer som går på TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Oj vad folk är petiga. Ljudet är verkligen inte världsklass men så illa är det absolut inte om man jämför med dokumentärer som går på TV.

Tror det är det med kombination av att dokumentären rent av är dålig som gjort att det blivit mer klagomål.
Sett till budgeten är det faktiskt inte särskilt välgjort.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

@Ludwig_van:

Gillade ditt inlägg och jag håller med. Jag måste bara inflika 2 saker: Dom det står tack till är ju såklart alla backers som skulle få vara med i credits Inte från någon telefonbok.

Sen måste en del pengar gå till dom här USB minnena som dom ska skicka ut till folk. Nu orkar jag inte gå in och kolla men jag kan gissa på att det inte var allt för många som skulle ha sånna så det kanske inte är någon betydande summa.

Det känns otroligt tråkigt när man har väntat ett år ca (?) på det här och så blir det världens flopp. Jag backade i alla fall inte så jag ska väll inte klaga egentligen.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog, som de flesta andra här, haft mer överseende med bristande produktionsvärden om innehållet varit mer intressant. Jag vet inte särskilt mycket om att göra film, men förstår att oförutsedda saker kan hända under ett projekt som fördyrar och gör att prioriteringar förändras. Men som någon annan sa i tråden verkar de delar av en dokumentärfilm som är relativt billiga – synopsis och research – vara de mest eftersatta.

Att ljudet är halvdåligt och bildmaterialet består av statiska intervjusekvenser uppbrutna av någon som med skakig handkamera filmar kassettband och människor som går i slowmotion över Sergels Torg hade väl kunnat förlåtas om man faktiskt hade presterat grävande journalistik eller ställt någon mot väggen. Men det här känns ganska meh.

Visa signatur

Intel NUC Coffee Lake I7-8559U | Thinkvision P27u | Shiit Fulla 2| Beyerdynamic DT 770 80 Ohm | WhiteFox gen 1 | Ducky Secret M | Lenovo Thinkpad x280

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludwig_van:

Eller så gav de helt enkelt en tusing var till alla under rubriken "Tack till" i eftertexterna. Blev lite förvånad att jag inte så mitt namn där då de verkar saxat direkt ur telefonkatalogen.

Mitt namn stod med i eftertexterna, men jag har inte fått nån tusing Får se om jag får nåt USB-minne med filmen...

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Skrivet av OC-banan:

Sen måste en del pengar gå till dom här USB minnena som dom ska skicka ut till folk. Nu orkar jag inte gå in och kolla men jag kan gissa på att det inte var allt för många som skulle ha sånna så det kanske inte är någon betydande summa.

Det var faktiskt ganska många som ville ha USB-stickor verkar det som, 313 pers totalt. Jag vet inte hur man köper USB minnen i bulk, går säkert att få något galet rabatterat pris. Men tittar man på prisjakt över vad minnen kostar så verkar 4-8gig varianterna snitta runt 40-50kr. Vilket jag antar är den storleken de vill ha iom att steget innan är en DVD. Kollar man via sidor som tillhandahåller USB minnen med tryck på så verkar det vara samma pris (fast då är det ju som sagt med tryck på, vanliga standard USB minnen går kanske att köpa via någon annan leverantör).

Men med det sagt, säg att de lägger 40kr per sticka då så blir det 12 520kr. Och sen får du ju lägga på 7kr porto till varje sticka också, förutsatt att den totala vikten är under 50gram och att alla bor i Sverige. Så har vi 2191 (+224 för de som ville ha DVD) för en total summa av 14 935 (säg 15 papp jämnt, de måste ju köpa några DVD:er också)

Vilket är lite lustigt för de hade i sin budget sagt att de skulle åsidosätta 10 000 för distribution och marknadsföring. De hade dessutom "backer rewards" som, om de hade blivit fyllda, hade resulterat i totalt 363 USB minnen (det högsta steget fick 8st var och näst högsta 4st var) så om vi utgår från att de skulle få tag på minnen för 40kr styck är det 14 520kr, bara i minnen. Då är det inte ens medräknat "marknadsföring".

Notera att mina kalkyler kan vara helt fel för jag har ingen aning om vart man köper så många USB minnen, vilket pris man isf kan få eller vilken storlek. Det är väl något som vi vet först när folk får sina stickor med posten.

Permalänk
Medlem

Hade väntat mig lite mer "Dokument inifrån" Och undersökande dokumentärer som tar pulsen på det svenska samhället. Lite mer "Janne Josefsson" hade inte skadat.

Eller lite djävlar anamma alias Sverker Olofsson på plus! "ska det verkligen behöva vara så här"

Det som sades, det visste jag redan istort sett.
Folk som inte vet vad Copyswed är, kanske gynnas och får lite insikt. Men hade lika gärna kunnat googla fram all fakta.

(jag började kolla när hela filmen fanns, och ljudet blivit bättre)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

@OC-banan: Haha gud vilken jävla face palm på mig just nu alltså! Så klart att det var backers, haha.
Jo, stickorna ja. Den stod inte tydligt med som en egen post i budget så jag antog att den ingick under distribution och där har jag som sagt ingen koll alls. För så jävla dyrt kan det ju inte vara med några usb-minnen? Känns som att man kommer ut med en knippa såna bara man besöker ett företag eller en mässa lixom. Jaja, det är som det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Var med och backade, men har fortfarande inte hört något mer från skaparna själva. De säger i Comments på Kickstarter att alla ska få den på USB så jag får väl se om något dyker upp i Posten idag.

Har inte tittat på den uppladdade än utan väntar på att få den "officiellt" från skaparna. Läser man kommentarerna ovan så låter det inte så hoppfullt att det kommer vara värt att titta på dock.

Får fundera på vad man annars kan göra. Kickstarter hänvisar till skaparna, men de verkar väldigt tystlåtna.

https://www.kickstarter.com/terms-of-use#section4

Jag har då i alla fall inte fått en nedladdningslänk, trots att dokumentären publicerades igår.

Skrivet av spikeBOLL:

@Mackey: Jag backade projektet, har inte heller hört något, kommentarer på Kickstarter verkar bekräfta att dom inte kommunicerat släppet på sidan. Jag kollade igenom spam-korgen, inget, ska också få en download-länk men som sagt det verkar dom inte fått till.

För övrigt så är kommentarerna på KS lite oroväckande, att filmen mest är som en infomercial, vilket är långt från en granskande dokumentär. Låter som att ljudet också är kass, jag väntar nog med att kolla tills jag kan ladda hem filmen själv.

Läste kommentarerna på kickstarter och ingen där har heller fått nedladdningslänk, bedrövligt sätt att behandla alla backers på. De har redan brutit två löften, det första som gällde att alla backers skulle få förtur och sedan att man som backer skulle bli tackad på dokumentärens hemsida. Projektet känns väldigt oseröst nu så här i efterhand eftersom de inte har levererat vad som lovats och dessutom är kommunikationen bristfällig. Då har jag heller inte ens sett dokumentären som också verkar vara en besvikelse.

Permalänk

Skiter totalt i om avgiften är fel eller rätt. Att ett vinstdrivande företag sköter ett politiskt beslut är fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Inaktiv

Grym dokumentär för de som leder av sömnsvårigheter, sätt bara på dokumentären på kvällen och ni somnar snabbt...

Jag hade tänkt mig en helt annan dokumentär där de ställde folk emot väggen, det kanske de gjorde i slutet men så långt orkade jag ej se.

Något jag störde mig på var trögheten vid texten, när det blev svart och sedan kom text så tog det väldigt lång tid innan de tog bort texten och jag funderade på om jag skulle sätta på kaffe eller något medans jag väntade på att text tonande bort..

Permalänk
Medlem

Hmm det här var kanske inte riktigt det jag förväntade mig. En dokumentär där olika parter gav sin bild på det hela.
Jag kanske missuppfattade hela idén men trodde att det skulle vara någon form av kritisk granskning. Nu blev det bara lite det man redan visste fast på film.

Ogillade all text som kom upp också, men det var nog för att jag förväntade mig att detta skulle berättas av någon, lite likt Janne Josefsson

Permalänk
Medlem

Måste säga att detta projekt var riktigt uselt. Vart är motfrågorna? Var är graferna så vi vanligare användare kan se hur mycket vi betalar till copyswede om vi köper ett 64GB USB minne t ex?
Nej för 300 000 kr hade jag förväntat mig mycket mer.

Folk som har donerat borde kräva tillbaks sina pengar från kickstarter.

Edit: Ljudet var totalt kasst.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Jag är besviken. Jag hade väntat mig att Copyswede skulle ställas till svars för alla frågetecken. Hur de redovisar ekonomin och vem som får ersättning av Copyswede. Hur lagen kan ha förvrängts så mycket från sin ursprungliga miljö. Med mera.

Jag hade kunnat förlåta de för allt annat om själva innehållet hade varit bra.

Permalänk

1. Kasst ljud och tråkiga bilder.
2. Inga motfrågor överhuvudtaget.
3. Ingen information kring avgifterna presenteras visuellt, detta är väl ändå dokumentär 101 att göra?
4. Det känns som att skaparna utgår ifrån att tittaren är insatt i problematiken.
5. Njaaa.

Som många sagt så kan man ta dåligt ljud och slött bildspråk. Men då får det ju finnas annat som motiverar en att se filmen. Tyvärr har man misslyckats totalt med hela filmen. Jättetråkigt.

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk

Verkligen tråkig dokumentär som missar mycket och som sagt INGA motfrågor, bara rakt upp och ner, men framförallt gjord fruktansvärt ointressant som är weird med tanke på att ämnet och diskutionen är väldigt intressant.

Visa signatur

CPU: Intel 12700k
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR4 3600MHz
MK: ASUS ROG STRIX Z690-A Gaming WIFI D4
GPU: PNY RTX 4090
Chassi: Lian Li O11 Evo

Permalänk
Medlem

Bara att mentalt svartlista Daniel Bramme, Nore Eckerberg, Eddie Kanani och Sebastian Nylander.

Dissa kickstarterprojekt rent allmänt som vissa verkar göra tycker jag är att ta i. Kickstarter ÄR högrisksprojekt. Eftersom man inte hittat investerare någon annanstans för samtliga projekt som dyker upp där så är det helt naturligt att vissa idéer (eller i detta fall, skapare) helt enkelt är dåliga.

Mycket därifrån går snett. Men sett och fått ta del av fina produkter från många projekt därifrån också. Oculus körde ju kickstarter och blåste enormt med liv i en mycket djupt slumrande bransch.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Så har man äntligen fått sin nedladdningslänk åtminstone. Inga kommentarer dock i det medföljande mailet om de synpunkter som dykt upp efter den dök upp på vimeo.
Får titta på det ikväll, men med kommentarerna ovan låter det inte som det kommer att vara särskilt intressant.

Permalänk
Medlem

Hej! Mitt namn är Copyswede och jag har valt att bredda min marknad!
Istället för att bara jävlas med elektronikbranchen ser jag nu ett behov att jävlas med bilister också! Från och med nu ska alla med körkort betala fortkörningsavgifter eftersom det finns möjlighet att köra för fort om man har körkort! Därför gör jag ett påslag på 15% på alla bilköp och på bensin! Jag är Cooyswede! Betala!

Trasigt tangentbord/CAPS-tangent
Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Så har man äntligen fått sin nedladdningslänk åtminstone. Inga kommentarer dock i det medföljande mailet om de synpunkter som dykt upp efter den dök upp på vimeo.
Får titta på det ikväll, men med kommentarerna ovan låter det inte som det kommer att vara särskilt intressant.

Menar du mailet som skickades ut för ca 2 timmar sedan? Det är det enda jag fått och säjer inget om någon nedladdningsbar film (förutom knappen som finns på Vimeo)

Citat:
Hej!

Först och främst får vi be om ursäkt för att det varit strul de sista dagarna och för att detta mail finner er sent.
Vi har nu släppt filmen om Copyswede och vi kommer att påbörja utskick av era pledges så snart vi kan.

Ni finner dokumentären på denna adress:
https://vimeo.com/156147356

Stort Tack och trevlig visning!

Slutcitat.

Permalänk
Skrivet av Mabec:

Menar du mailet som skickades ut för ca 2 timmar sedan? Det är det enda jag fått och säjer inget om någon nedladdningsbar film (förutom knappen som finns på Vimeo)

Citat:
Hej!

Först och främst får vi be om ursäkt för att det varit strul de sista dagarna och för att detta mail finner er sent.
Vi har nu släppt filmen om Copyswede och vi kommer att påbörja utskick av era pledges så snart vi kan.

Ni finner dokumentären på denna adress:
https://vimeo.com/156147356

Stort Tack och trevlig visning!

Slutcitat.

Men backade du på en sådan nivå att du skulle få en nedladdningslänk? Jag fick nämligen också min länk i morgonens mail.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mabec:

Menar du mailet som skickades ut för ca 2 timmar sedan? Det är det enda jag fått och säjer inget om någon nedladdningsbar film (förutom knappen som finns på Vimeo)

Skrivet av rottemark:

Men backade du på en sådan nivå att du skulle få en nedladdningslänk? Jag fick nämligen också min länk i morgonens mail.

Tyckte det skulle vara trevligt att ha en lokal kopia av den så jag gick upp en nivå. Fick mer eller mindre samma mail som du, men med en FTP-adress istället. Har inte sett den än, men det låter ju som man får skämmas för att ha en kopia av den.

Hade varit trevligt om de i mailet även gett någon kommentar kring hur resultatet blev och har tagits emot.

Permalänk

Läste lite i kommentarerna på kickstarter och såg där här sköningen:

Pontén Enterprises on February 6
Ja då närmar vi oss äntligen datumet för premiären för denna till synes ambitiösa filmprojekt. Förhoppningen är att den utlovade sakligheten och opartiskheten genomsyrar filmen.
I annat fall har vi en stab av ärade, kvalificerade och högt betalda medlemmar av det svenska advokatsamfundet som gärna och ivrigt tar sig an felaktiga påståenden eller eventuell ärekränkning (om det skulle uppstå).
Denna grupp är just nu upptagna med några andra aktuella juridiska fall med några obstinata betalningsovilliga företag, men kan vid behov någorlunda snabbt omprioriteras för den här uppgiften.

Kanske kan det här dåligt maskerade hotet vara en av anledningarna till att resultatet blev så kasst (och då menar jag förstås inte produktionsvärdet som är oförsvarbart). Samtidigt blir jag personligen bara mer intresserad av företagets tillvägagångssätt och handlanden när jag läser. Hoppas att någon har stake nog att göra den dokumentär vi alla hoppades få!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludwig_van:

Läste lite i kommentarerna på kickstarter och såg där här sköningen:

Pontén Enterprises on February 6
Ja då närmar vi oss äntligen datumet för premiären för denna till synes ambitiösa filmprojekt. Förhoppningen är att den utlovade sakligheten och opartiskheten genomsyrar filmen.
I annat fall har vi en stab av ärade, kvalificerade och högt betalda medlemmar av det svenska advokatsamfundet som gärna och ivrigt tar sig an felaktiga påståenden eller eventuell ärekränkning (om det skulle uppstå).
Denna grupp är just nu upptagna med några andra aktuella juridiska fall med några obstinata betalningsovilliga företag, men kan vid behov någorlunda snabbt omprioriteras för den här uppgiften.

Kanske kan det här dåligt maskerade hotet vara en av anledningarna till att resultatet blev så kasst (och då menar jag förstås inte produktionsvärdet som är oförsvarbart). Samtidigt blir jag personligen bara mer intresserad av företagets tillvägagångssätt och handlanden när jag läser. Hoppas att någon har stake nog att göra den dokumentär vi alla hoppades få!

Pontén Enterprises borde skrivit "detta" istället för "denna". Det hade sett lite seriösare ut.

Citat:

Ja då närmar vi oss äntligen datumet för premiären för denna till synes ambitiösa filmprojekt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

...och Pontén Enterprises som gjorde den kommentaren och dessutom backade projektet är inte ett helt vanligt troll då menar ni?

Den där filmen är ju verkligen ett skämt och ett snabbt sätt för dem att få en flock pengar genom att utnyttja ett ämne som de vet att många som hänger på kickstarter är insatta i för att sedan snabbt slänga ihop en så billig film som möjligt på en vecka innan de åker iväg på semester och dricker drinkar i solen.

Är ingen större skillnad på de som gjorde copygate och själva copyswede... de är skurkar och banditer allihop som utnyttjar systemen till sin fördel.

Dessutom är det mycket i den här "dokumentären" som bara hjälper copyswede... till exempel när de frågar folk på stan om de privatkopierar till sin mobil/dator och de som får frågan verkar inte ha fått förklaring på vad privatkopiering är då de svarar på om de piratkopierar. Kan det vara så illa att copygate folket fick nån muta eller hot från en viss organisation efter att de fick igenom sin kickstarter?

Permalänk
Avstängd

@Dawen: Pontén Enterprises - va e det för nåt?
google hittar inget vettigt, inte ratsit heller.
nån berätta

förutom möjligen Henrik Pontén på antipiratbyrån?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_Antipiratbyrån
https://sv.wikipedia.org/wiki/Henrik_Pont%C3%A9n

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Medlem

Instämmer helt och hållet, tycker det är helt fel att just dom ska få ta ut avgiften.

Skrivet av Kärlekstrollet:

Skiter totalt i om avgiften är fel eller rätt. Att ett vinstdrivande företag sköter ett politiskt beslut är fel.

Skickades från m.sweclockers.com