Hur kan man hitta voltgränsen för stabilitet per komponent?

Permalänk

Hur kan man hitta voltgränsen för stabilitet per komponent?

Hej,

Okej frågan blev nog lite otydlig.

Men håller just nu på att överklocka om efter att ja tydligen fick instabilt (eller måhända Mer instabilt) efter ja bytte grafikkort,
antar att ja var lite på gränsen innan och skiftningen påverkade lite saker och gjorde det lite mer tydligt.

Vilket som, det ja undrar är hur man hittar volten på rätt komponenter?

Så tex, om ja överklockar och det kraschar så har ja ju ingen aning om det är RAM (här är nog lättast dock), IMC/VTT/QPI, Vcore, PLL, PCH etc.

Det ja tänker är att det borde finnas ett sätta överklocka så man kan lista ut var för sig?
Min tanke var att om ja överklockar tex mitt system (i5 760) och vill ha reda på QPI/IMC grejset så kanske ja bara kan sätta CPU Multipeln på lägsta?
Dock verkade inte de ge något bra resultat, och ja antar att det kanske är för att QPIn pressas inte så mycket för CPU hastigheten blir flaskhalsen?

Så vill gärna ha mer erfarenhet inom detta, för just nu höjer ja mer på gissning, och märker att det inte alltid är vcore,
men ja har ingen aning om när det Inte är det etc.

Ja vet också att det finns olika stresstester som kan indikera olika av dom.
Men det mesta verkar ju sluta med att man vill köra Prime95 Blend tror jag?
Small FFT antar jag alltid indikerar Vcore eller möjligen PLL?
Large FFT är väl lite som Blend fast i mildare varians.

Om ni har någon kunskap eller kanske bara olika knep inom detta så nämn det gärna:)

(Här är också en liten röstning bara för skojs skull, men det är inte själva poängen med tråden)

Permalänk
Medlem

Vid byte av grafikkort och man får stabilitets problem så är bland det första jag skulle misstänka SÄRSKILT om det är ett gammalt budget (aka skräp) nätagg och DEFFINITIVT om det är ett corsair CS/CX/GS!

Jag gissar på att det är ett gammalt nätagg då cpu´n troligen är köpt på samma gång och cpu´n är ju troligen 5-6år gammal nu.
Och vid den tiden så var ju Corsair på topp/populärast i svedala så det skrek om det och just CS/CX serirerna var det som sålde mest (och tyvärr säljer bäst även idag) så jag gissar även på att det är ett CS/CX agg.

OM så är fallet så har du fått ca 4år extra levnadstid från det CS/CX agget och det är med andra ord dags att hiva det på tippen.

MEN visst det kan ju även vara att du var på gränsen tidigare och byte av gpu gjorde en minimal skillnad som gjorde att du åkte över gränsen.
Det kan även vara att du fick en ESD skada på nånting (cpu/minne/mb/gpu) när du bytte gpu HELLER att du har haft en ESD skada en längre tid som först nu börjar ge sig till känna och därmed gör datorn mer ostabil.

Det kan även vara att cpu/chipset har varit med om tillräcklig electromigration och därmed kräver lite högre volt för att fungera stabilt igen (och ett par år är tillräcklig lång tid för detta att hända även om man inte klockat järnet).

Sen till din fråga om hur man hittar en stabil spänning? (Korta svaret är det tar lååååååång tid om man vill göra det ordentligt)
Man ökar en sak (av många) tills det blir ostabilt då ökar man en volt (av många) tills det blir stabilt och upprepa blir det ej stabilt så ökar man nästa volt tills det blir stabilt heller inte och går då till nästa osv,osv,osv,osv,osv,osv,osv.
Men ökar man för mycket volt så kan "the magic smoke" titta ut och då blir man oftas mindre glad och fattigare.

Jag brukar köra med OCCT http://www.ocbase.com/ då det för mig har hittat fel som prime95 inte verkar hitta plus att det är smidigt med all temp info osv i samma prg.

Sen hur du gör för att klocka och vad som är vanligast att behöva öka volt på, vilka settings osv har jag glömt bort för ett par år sedan.
Men googla lite på +1156 +overclocking +guide så hittar du mängder med 1156 oc guider https://www.google.se/webhp?hl=sv#newwindow=1&safe=off&hl=sv&...

Det har funnits en bra 1156 guide här på swec men hittar den ej letade/sökte ett tag (hittar bara den för 1155 som är helt annorlunda).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Mitt slutgiltiga test är ett par timmar Battlefield 4. Det spelet har för mig visat sig vara extremt känsligt för överklockning. BF4 belastar ju också hela systemet på en gång, vilket kan vara "bra". Dessutom är det mycket roligare än Prime95, som inte ens har multiplayer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hallon:

Mitt slutgiltiga test är ett par timmar Battlefield 4. Det spelet har för mig visat sig vara extremt känsligt för överklockning. BF4 belastar ju också hela systemet på en gång, vilket kan vara "bra". Dessutom är det mycket roligare än Prime95, som inte ens har multiplayer.

Har samma erfarenhet som dig. Pallar överklockningen BF4 pallar den allting.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Du kan nog hitta svaren på dina frågor i dessa två guider:
Techreaction - 3 Step Overclocking Guide - Lynnfield
Master's Lair - How to Overclock - Intel Core i7, i5, i3
(De bästa guider jag har hittat för första generationen i3, i5 och i7.)

Denna lista kan även va bra att ha till hands:
The OverClockers BSOD code list by HaMMeR=GoM=

Om jag minns rätt så är Lynnfield inte så förtjust i höga QPI/VTT spänningar, då får googla lite på det.
För att hitta rätt spänning till varje komponent så kör man med uteslutnings metoden, att t ex ändra bara CPU multi är ett sätt. Men man måste förstå hur alla komponenter och spänningar hänger ihop för att kunna dra en slutsats om varför resultatet blir som det blir.

Börja med guiderna ovan, behöver du mer hjälp efter det så är det bara att fråga på, det finns säkert någon som är villig att svara.