Permalänk

@Beginner: Apple ID är inget som krävs för att kunna starta lådan och klicka runt, men för att ladda ner nya appar (exempelvis Viaplay) kommer du behöva ett precis som på telefonen. Apple ID används också för att kunna köra iTunes Home Sharing (spela upp film och musik som du har på iTunes på datorn).

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av magkliarn:

@Beginner: Apple ID är inget som krävs för att kunna starta lådan och klicka runt, men för att ladda ner nya appar (exempelvis Viaplay) kommer du behöva ett precis som på telefonen. Apple ID används också för att kunna köra iTunes Home Sharing (spela upp film och musik som du har på iTunes på datorn).

Tack!

Blir till att skaffa Apple ID då. Har ingen Iphone. Får lista ut hur jag "skaffar" det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Ok.

Haft det igång en månad nu, ca. Lite tankar och, självklart, frågor!

1. Problem. Varför kickar Viaplayappen ut mig till Applemenyn emellanåt? Som igår, skulle kolla på Man United mot Man City. Tre gånger i första halvlek åkte jag ut till Applemenyn och fick klicka mig tillbaks igen.

När jag kollade på hockey, Swe - Fin i torsdags (?) så åkte jag också ut. När jag skulle tillbaks igen "fastnade" det i att den återupptog matchen därifrån jag åkte ut. Hela tiden. Slutade med att jag tog bort appen och laddade ner den igen så fungerade det bättre igen.

Dessutom igår så försvann ljudet ett par gånger. Mysko nog så två gånger när ljudet försvann hördes efter ett tag brottstycke av sponsorsjingeln!? Fick hoppa ur och in igen för att få ljudet tillbaks.

Händer även emellanåt att jag blir utkastad när jag kollar på någon serie.

Inga problem med Cmoreappen eller Svtplay!

2. Var så fruktansvärd dum att jag jämförde sändningen av hockeyn igår. Parabol vs streamen och blev paff när jag upptäckte att streamen låg ca 30 sekunder efter parabolsändningen!?

Har tydligen en grov störning med att jag vill glo på "live" när det är "live". Om jag så bara anar att det är försening i sändningen så "dör" det för mig. Vet att det är viss fördröjning i allt men jag har kunnat leva i tron att det är "live". Men 30 sekunder??

Gillar skarpt att kunna själv bestämma vad jag ska glo på utan att följa tablåläggning (sport undantaget ofc).

Någon med förklaring på 1 & 2? 1 är rejält irriterande!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Det låter galet. Jag kan inte minnas att det någonsin har hänt mig när jag tittar på viaplay. 3 saker du kan kolla upp är
1 så att du inte råkar komma åt någon knapp på dosan av misstag. 2 att någon knapp inte fastnar i någon läge/ alt kontrollen är paj. 3 prova att ladda batteriet i kontrollen. Det är väl typ det som jag kom att tänka på.

Du delar inte viaplay med någon? Så att du åker ur appen när någon annan startar den på en annan enhet.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Glömde nämna att Appletvn är uppkopplad med sladd, inte trådlöst!

Skrivet av Elektron:

Det låter galet. Jag kan inte minnas att det någonsin har hänt mig när jag tittar på viaplay. 3 saker du kan kolla upp är
1 så att du inte råkar komma åt någon knapp på dosan av misstag. 2 att någon knapp inte fastnar i någon läge/ alt kontrollen är paj. 3 prova att ladda batteriet i kontrollen. Det är väl typ det som jag kom att tänka på.

Du delar inte viaplay med någon? Så att du åker ur appen när någon annan startar den på en annan enhet.
Skickades från m.sweclockers.com

Den är en månad gammal. Fjärren ligger för sig själv och inga knappar som verkar sitta fast. "Ladda batteriet" i kontrollen? Är det det den lilla sladden är till för?

Som sagt. "Bara" Viaplayappen jag åker ur i!

Hade iofs problem med Cmore igår men det var mer "buffringsproblem" tror jag, åkte inte ur den men serien jag kollade på tvärstannade några gånger så jag fick hoppa ur cmoreappen själv och tillbaks. Hade dessförinnan kollat på Syrianska vs Sirius i den utan problem (även om jag stör mig fruktansvärt på att även där släpade sändningen efter med mellan 30-40 sek!?).

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Skrivet av niclasc:

Problemet är att jag bara har en seg Synology. Måste man transcoda eller kan man få Plex servern att bara streama?

Vet att du skrev detta för jättelänge sedan, men även jag har en slö Synology, (212j) Men jag använder Infuse 4 för att se på filmer, kostar 109kr MEN, det går riktigt fint, och i Infuse kan man även direkt ladda ner subtitles, ja, ibland behöver man inte ens göra det själv, vet dock inte riktigt hur jag gjorde om jag ska vara ärlig men en det är som den kom ihåg att jag laddade ner till föregående del och då laddad ner en till den nya med. dock engelska oftast bara då den använde opensubtitles.org tror jag det är. Har iten haft några problem med att det hackar eller nått och jag kör i 720p iaf. Över wifi.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Vet att du skrev detta för jättelänge sedan, men även jag har en slö Synology, (212j) Men jag använder Infuse 4 för att se på filmer, kostar 109kr MEN, det går riktigt fint, och i Infuse kan man även direkt ladda ner subtitles, ja, ibland behöver man inte ens göra det själv, vet dock inte riktigt hur jag gjorde om jag ska vara ärlig men en det är som den kom ihåg att jag laddade ner till föregående del och då laddad ner en till den nya med. dock engelska oftast bara då den använde opensubtitles.org tror jag det är. Har iten haft några problem med att det hackar eller nått och jag kör i 720p iaf. Över wifi.

Jag köpte MrMC och tycker det fungerar kanon. Ser ut som Kodi, men med vissa funktioner borttagna

Permalänk

@Beginner: Med tanke på att Viaplay fungerar bra för så många i tråden (inkl mig själv även fast jag har begränsad erfarenhet av den) känns det som du har något problem på din sida. Båda dina bekymmer skulle kunna bero på dåligt/instabilt nätverk. Prova ladda ner Speedtest från App Store på ATVn och se vad du får för resultat där.

Ett annat tips om du inte känner till det är att tvångsavsluta appen när den börjar krångla. Det gör du genom dubbeltryck på Hemknappen och sedan svep upp på den app du vill stänga. Lite enklare än att starta om hela enheten.

Vad gäller problem 2, har du testat spola framåt i streamen? Antingen genom enkelklick eller hålla inne på högra sidan av styrplattan. Det är inte ovanligt att all strömmande media vare sig det gäller Viaplay eller SVT är efter TV-nätet, men det brukar enligt mig erfarenhet sällan vara mer än några sekunder på sin höjd.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av magkliarn:

@Beginner: Med tanke på att Viaplay fungerar bra för så många i tråden (inkl mig själv även fast jag har begränsad erfarenhet av den) känns det som du har något problem på din sida. Båda dina bekymmer skulle kunna bero på dåligt/instabilt nätverk. Prova ladda ner Speedtest från App Store på ATVn och se vad du får för resultat där.

Ett annat tips om du inte känner till det är att tvångsavsluta appen när den börjar krångla. Det gör du genom dubbeltryck på Hemknappen och sedan svep upp på den app du vill stänga. Lite enklare än att starta om hela enheten.

Vad gäller problem 2, har du testat spola framåt i streamen? Antingen genom enkelklick eller hålla inne på högra sidan av styrplattan. Det är inte ovanligt att all strömmande media vare sig det gäller Viaplay eller SVT är efter TV-nätet, men det brukar enligt mig erfarenhet sällan vara mer än några sekunder på sin höjd.

Ursäkta medvetet sent svar. Ville kolla "läget" först.

Provade för någon vecka sen att resetta lillburken och *pepparpeppar*.................................. *vidskeplig* Iofs inte tittat jättemycket.

Tackar för tipsen i övrigt! Jodå, testat att "spola framåt" och den ligger "direkt" och ändå då jag vid tillfälle som ges, jämför appletvsändning med parabol så ligger appletvn ca 30-40 sekunder efter. :/ Kanske blir bättre den dagen fibern kopplas in i huset, när nu det blir (ett och ett halvt år försenat redan.)?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Måste höra med er igen!

Fungerat bra trots att det varit något "dyk" ibland. Men gårdagen var dretig.

Farsgubben ville kolla på Almtuna - Vita Hästen. Sagt och gjort. Första perioden gick bra. Blev periodpaus och jag böt över till Youtube ett tag för att kolla på klipp han garvar åt.

Tillbaks till matchen och efter det var det bara strul. Efter några minuter gick bildkvalitén ner rejält bara för att sen frysa.

Som om Appletvn slutade buffra. Hoppa ut ur matchen och tillbaks och likadant. Hela perioden med några minuters mellanrum. Även tredje perioden utom ett block på åtta-nio minuter som flöt på bra.

Kollade jag på andra matcher i Cmoreappen fungerade det bra de fem-sex minuter vi kollade medans Almtuna-Vita Hästen snudd på var körd.

Blev så frustrerad att jag ringde Cmore och självklart var det inget fel från dem. Fick de där vanliga tipsen om att ta bort appen, reseta appletvn blabla. Kändes inte "nödvändigt" då, som sagt, andra matcher gick bra och matcher i Viasatappen gick bra.

Killen konstaterade att 14-15mb räcker men han sa att våra 33-35ms inte var bra nog att streama matcher i Cmore med. Enligt honom så var minimumkravet 20ms.

Tyckte det lät konstigt då vi, hittills, följt alla Almtunas matcher och det har gått bra...... Tills igår.

Ideér?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk