C++ | MySql | Linux (Ubuntu 14.04) | söker lätt förståd install guide

Permalänk
Medlem

C++ | MySql | Linux (Ubuntu 14.04) | söker lätt förståd install guide

Hej!

Jag sitter och försöker installera mysql's connector/c++ (som jag förstod så är det source jag laddade ner).

Där de säger att de rekommendera att installera från source. Men jag lyckas ju tydligen inte få med en cmake file ens när jag laddar ner den (Kan vara så att jag laddar ner binär filen också men jag ser inget son liknar en binär fil i taren).
Den fil jag laddar ner iaf är denna där väljer jag självklart plattform ubuntu (då det är det jag sitter på) sedan "Ubuntu Linux 14.04 (x86, 64-bit), Compressed TAR Archive" då jag har 14.04. Men sedan när jag avkomprimerar filen så ser jag "README" som är säger kort vilken licens som finns. INSTALL som jag läser, där det står inget alls om för Linux. närmaste jag hittar är (build on unix). Där det börja med "Run CMake to build a Makefile"!
Okej, tänker jag (this is eazy) har gått igenom varenda mapp som jag fick med i tar filen (testa ladda ner två gånger bara för att (andra gången kontrollera jag med checksumma)) och körde

cmake .

som det står i install... då står det bara saknar CMakeFile i alla mappar. Så då tänker jag det kanske finns en färdig Makefile redan, vilket det inte gör.

Så jag går tillbaka till MySql's sida för att läsa deras instruktioner (link) som det står samma sak i.

Har även gått igenom deras preinstall lista. där jag har allt installerat. Äre så att jag ladda ner fel? så fall vart ska jag ladda ner i från? Finns det lättare sätt (visa gärna då)?

Tack för svar!

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av asdfgh:

Hej!

Jag sitter och försöker installera mysql's connector/c++.

Där de säger att de rekommendera att installera från source. Men jag lyckas ju tydligen inte få med en cmake file ens när jag laddar ner den (Kan vara så att jag laddar ner binär filen också men jag ser inget son liknar en binär fil i taren).
Den fil jag laddar ner iaf är denna där väljer jag självklart plattform ubuntu (då det är det jag sitter på) sedan "Ubuntu Linux 14.04 (x86, 64-bit), Compressed TAR Archive" då jag har 14.04. Men sedan när jag avkomprimerar filen så ser jag "README" som är säger kort vilken licens som finns. INSTALL som jag läser, där det står inget alls om för Linux. närmaste jag hittar är (build on unix). Där det börja med "Run CMake to build a Makefile"!
Okej, tänker jag (this is eazy) har gått igenom varenda mapp som jag fick med i tar filen (testa ladda ner två gånger bara för att (andra gången kontrollera jag med checksumma)) och körde

cmake .

som det står i install... då står det bara saknar CMakeFile i alla mappar. Så då tänker jag det kanske finns en färdig Makefile redan, vilket det inte gör.

Så jag går tillbaka till MySql's sida för att läsa deras instruktioner (link) som det står samma sak i.

Har även gått igenom deras preinstall lista. där jag har allt installerat. Äre så att jag ladda ner fel? så fall vart ska jag ladda ner i från? Finns det lättare sätt (visa gärna då)?

Tack för svar!

Borde väl fungera att ladda ner libmysqlcppconn-dev?

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem

Tack så mycket packet fanns iaf har inte testa om det funkar.

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6