behöver hjälp med cpu fläkt vad som passar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2016

behöver hjälp med cpu fläkt vad som passar

Som rubriken lyder, så behöver jag hjälp. ska köpa ny cpu fläkt men vet ej vad som passar är inte så bra på de här med datorer, men tror jag klarar installera ny fläkt själv.
har en gammal dator men funkar för de jag vill, men cpu fläkten låter som en jävla dammsugare och kyler inte som den ska.
modekort Asus m5a97 r2.0
chassi Antec Three Hundred Svart
cpu AMD FX-4100
ram minnen som är ganska höga/stora därför jag är rädd för vad man ska köpa för fläkt så man inte beställer för stor
Corsair 8GB (2x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz VENGEANCE
vill inte lägga för mycket på cpu fläkt så gärna något ganska billigt
tack på förhand för hjälp
mvh
Jimmy

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Hej @jimmytuze
Har du stock kylning så skulle jag råda dig byta ut hela kylaren mot en Hyper 212 Evo som är populär processorkylare. Kostar 349 kr och finns bland annat på Netonnet
En guide hur du installerar en sån i din låda finns på Hyper 212 Evo + Asus Mobo Installation
Glömm inte ta bort gammal koppar pasta, ny medföljer med kylaren.

Skrivet av jimmytuze:

Som rubriken lyder, så behöver jag hjälp. ska köpa ny cpu fläkt men vet ej vad som passar är inte så bra på de här med datorer, men tror jag klarar installera ny fläkt själv.
har en gammal dator men funkar för de jag vill, men cpu fläkten låter som en jävla dammsugare och kyler inte som den ska.
modekort Asus m5a97 r2.0
chassi Antec Three Hundred Svart
cpu AMD FX-4100
ram minnen som är ganska höga/stora därför jag är rädd för vad man ska köpa för fläkt så man inte beställer för stor
Corsair 8GB (2x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz VENGEANCE
vill inte lägga för mycket på cpu fläkt så gärna något ganska billigt
tack på förhand för hjälp
mvh
Jimmy

Mobo Asus Z97-A, Intel Core i5 4690K, Crucial BallistixSport 8gb, Samsung 850 PRO,EVGA GeForce GTX960 4GB SC Gaming, PSU Fractal Design 750W Integra M, Fractal Design Define R5 Blackout Edition, Noctua NH-C14S CPU Cooler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Sep 2007

Main : Intel i7 6700K 4.6 Ghz [Fractal Design Kelvin S24 ] | 16 GB DDR4 HyperX 3000mhz | MSI Z170 Pro Carbon | GTX 980 SLI | Samsung 840 250 GB | Windows 10 | Corsair Air 540 | EVGA Supernova G2 850W | Dell u3415w + 24" AOC
Htpc / server : Intel G3258 | AMD HD 7870 | 8 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi
Play Raspberry Pi 2 | Retropie

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2016

känns som om de inte får plats?.
men de kanske bara jag som är nojig.
sitter ju några blåa grejer på modekortet som jag inte vet vad dem är till för som de känns som att de skulle ta i.
men ser mest ut som något blått plast grej som bara sitter för synes skull.

så ser de ut

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2016
Skrivet av jimmytuze:

känns som om de inte får plats?.
men de kanske bara jag som är nojig.
sitter ju några blåa grejer på modekortet som jag inte vet vad dem är till för som de känns som att de skulle ta i.
men ser mest ut som något blått plast grej som bara sitter för synes skull.
http://imgur.com/nYIUWaj
så ser de ut

http://www.inet.se/produkt/5322073/cooler-master-tx3-evo#/spe...
Behöver inte installera ny backplate med denna. Övertygad om att denna kommer passa i din dator.

ASUS Z97-A | i5 4690k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB(4x4GB) DDR3 1600Mhz | ASUS GeForce GTX 970 OC Strix | Samsung 850 series EVO 250GB | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10