Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2015

Säkert att overclocka detta?

Tjenare!

Jo det är så att jag har suttit och tänkt lite på att overklocka min CPU, just för att kolla hur mycket bättre spelen flyter på. Dock så är jag lite osäker på ifall det är säkert, med de komponenterna jag har.

CPU:n jag har är en AMD FX-8320 3.5Ghz 8-core och moderkortet är ett ASRock 890GM Pro3 R2.0. GPU:n är ett MSI GeForce GTX 760 2GB Gaming. Vet inte ifall det spelar någon roll, men PSU:n är ett XFX Core Edition 650W Pro.

Fast innan man börjar med allt detta, så är ju mest frågan: Hur stor skillnad kommer det att bli? Känns idag som att min CPU bottleneckar min GPU lite grann, i vissa spel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Knivsta
Registrerad
Nov 2009

Har du en eftermarknadskylare för cpun så är det bara att köra på

| i7 920 C0/C1 | Gigabyte EX58-UD4P | 12gb ddr3 corsair C9 | AMD r9 280x | 2x2tb 1x60gb ssd | antec 900 | corsair 650w | asus Xonar dx | Dell U2412M | Naos 7000, Func 460, Gamecom 388, Sweclockers qpad med qck+ över, Logitech 5.1.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nora
Registrerad
Jul 2013

Skillnad kan det allt bli, men ditt moderkort har noll kylning runt CPUn, så där kommer det att gå riktigt varmt vilket kan leda till en rad olika problem.

MOBO: MSI Z97 Gaming 5, CPU: Core i5-4670K @ 4.5GHz, RAM: 4x4GB, GPU: SAPPHIRE radeon R9 390 NITRO @ 1150/1550MHz, SSD: A-data Premier PRO900 256GB, HDD WD Blue 320GB 2.25", Chassi: CoolerMaster Master Case 5 PRO, PSU: CoolerMaster V750 80+ Gold, Skärm: HP LP2475w

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2015
Skrivet av Peterpawn:

Har du en eftermarknadskylare för cpun så är det bara att köra på

Jag har en Antec Kühler H20 620. Temperaturerna brukar ligga runt 30-40 grader och kan ligga runt 50 grader när jag har CPU tunga spel på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2015

@BM-Mods: Hela moderkortet ligger runt 30-35 grader just nu. Hur kan man förbättra kylningen, i sånna fall?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Fikaknugz:

@BM-Mods: Hela moderkortet ligger runt 30-35 grader just nu. Hur kan man förbättra kylningen, i sånna fall?

Du bör inte oroa dig under 70c vilken inte kommer hända

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2015
Skrivet av agitax:

Du bör inte oroa dig under 70c vilken inte kommer hända

Menar du moderkortet eller CPU:n?

"Skillnad kan det allt bli, men ditt moderkort har noll kylning runt CPUn, så där kommer det att gå riktigt varmt vilket kan leda till en rad olika problem."

Tänkte på det han sa. Vet inte riktigt hur högt ett moderkort håller för. Eller moderkortets "safe temp".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Maj 2006

@BM-Mods: Varför? Utveckla gärna det där, vad jag förstår så ville han klocka processorn lite lätt, då är det väl ändå en mindre höjning av vcore endast vi pratar om.

=)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nora
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av Maarus:

@BM-Mods: Varför? Utveckla gärna det där, vad jag förstår så ville han klocka processorn lite lätt, då är det väl ändå en mindre höjning av vcore endast vi pratar om.

Är det bara en lätt klock så vist då är det nog bara köra, ville mest informera om att det kan skita sig om mamn inte har någon som helst kylning runt CPUn. men att gå upp till T.ex 4GHz så lär det vara lungt ändå.

4Ghz borde vara hur enkelt som helst då det är Turbo frekvensen, så det lär man inte behöva göra mer än att ändra multi för att uppnå.

MOBO: MSI Z97 Gaming 5, CPU: Core i5-4670K @ 4.5GHz, RAM: 4x4GB, GPU: SAPPHIRE radeon R9 390 NITRO @ 1150/1550MHz, SSD: A-data Premier PRO900 256GB, HDD WD Blue 320GB 2.25", Chassi: CoolerMaster Master Case 5 PRO, PSU: CoolerMaster V750 80+ Gold, Skärm: HP LP2475w