Permalänk

Säkert att overclocka detta?

Tjenare!

Jo det är så att jag har suttit och tänkt lite på att overklocka min CPU, just för att kolla hur mycket bättre spelen flyter på. Dock så är jag lite osäker på ifall det är säkert, med de komponenterna jag har.

CPU:n jag har är en AMD FX-8320 3.5Ghz 8-core och moderkortet är ett ASRock 890GM Pro3 R2.0. GPU:n är ett MSI GeForce GTX 760 2GB Gaming. Vet inte ifall det spelar någon roll, men PSU:n är ett XFX Core Edition 650W Pro.

Fast innan man börjar med allt detta, så är ju mest frågan: Hur stor skillnad kommer det att bli? Känns idag som att min CPU bottleneckar min GPU lite grann, i vissa spel.

Permalänk

Har du en eftermarknadskylare för cpun så är det bara att köra på

Visa signatur

i7 920 C0/C1, 12gb ddr3, GTX 1060.

Permalänk
Medlem

Skillnad kan det allt bli, men ditt moderkort har noll kylning runt CPUn, så där kommer det att gå riktigt varmt vilket kan leda till en rad olika problem.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av Peterpawn:

Har du en eftermarknadskylare för cpun så är det bara att köra på

Jag har en Antec Kühler H20 620. Temperaturerna brukar ligga runt 30-40 grader och kan ligga runt 50 grader när jag har CPU tunga spel på.

Permalänk

@BM-Mods: Hela moderkortet ligger runt 30-35 grader just nu. Hur kan man förbättra kylningen, i sånna fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikaknugz:

@BM-Mods: Hela moderkortet ligger runt 30-35 grader just nu. Hur kan man förbättra kylningen, i sånna fall?

Du bör inte oroa dig under 70c vilken inte kommer hända

Permalänk
Skrivet av agitax:

Du bör inte oroa dig under 70c vilken inte kommer hända

Menar du moderkortet eller CPU:n?

"Skillnad kan det allt bli, men ditt moderkort har noll kylning runt CPUn, så där kommer det att gå riktigt varmt vilket kan leda till en rad olika problem."

Tänkte på det han sa. Vet inte riktigt hur högt ett moderkort håller för. Eller moderkortets "safe temp".

Permalänk
Medlem

@BM-Mods: Varför? Utveckla gärna det där, vad jag förstår så ville han klocka processorn lite lätt, då är det väl ändå en mindre höjning av vcore endast vi pratar om.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

@BM-Mods: Varför? Utveckla gärna det där, vad jag förstår så ville han klocka processorn lite lätt, då är det väl ändå en mindre höjning av vcore endast vi pratar om.

Är det bara en lätt klock så vist då är det nog bara köra, ville mest informera om att det kan skita sig om mamn inte har någon som helst kylning runt CPUn. men att gå upp till T.ex 4GHz så lär det vara lungt ändå.

4Ghz borde vara hur enkelt som helst då det är Turbo frekvensen, så det lär man inte behöva göra mer än att ändra multi för att uppnå.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.