Permalänk
Medlem

Feedback: Forumlayout

Ok, så numera är det ju populärt att optimera webbsidor för lite mindre skärmar, även med responsiv layout brukar ändå inte utvecklarna "belöna" personer som sitter med stora skärmar.

Iaf, så har länge tänkt att testa en sak för mitt egna forum, jag gillar hur mycket information & hur snabbnavigerat tex Microsoft Outlook & Apple Mail är, 1 sidebar med inkorgen & mappar, en sidebar innehållande mailen & sen en spalt till höger där man kan läsa innehållet i mailet & svara på mail osv osv, det går snabbt att "mata av" alla sina olästa mail, inget jäkla fram & tillbaka hoppande i navigeringen.

Det sistnämnda är det som dagens forum lider mest av, allt jäkla hoppande mellan olika forumkategorier, trådar & inlägg osv, så dags att ta inspiration från ovan nämnda mail program & utnyttja bildskärmarnas upplösning.

Såhär såg forumet ut innan jag började möblera om:
http://imgur.com/a/2j5RW

Såhär ser det ut numera:
http://i.imgur.com/HXgGFVs.png

Testa själv:
http://forumx.jespera.se/forum/7-kylning-overklockning/164-an...

Registrera gärna ett testkonto (ingen email eller validering krävs, så får du tillgång till läst/oläst systemet också)

Disclaimer

  • Detta är alltså ett test, "prototypen" är bara ett lapptäcke av min gamla forummjukvara, ihopkokat på några minuter så både designen är inte ännu optimerad & det introducerades endel buggar

  • Du behöver en skärm med MINST en upplöning av 1440 i bredd, det är ett absolut minimum, allra helst 1920 eller 2560 i bredd, den "riktiga" versionen kommer givetvis vara bättre gjord så den även fungerar på mindre skärmar, då utan alltihop sida vid sida utan har man i framtiden en lågupplöst skärm så kommer ju layouten automatiskt att "kollapsas" ihop till en mer traditionell layout

  • Eftersom det är flera scroll kolumner i forumet (3st) så ser forumet bäst ut med ett operativsystem och/eller en webbläsare som "gömmer" scrollbaren, är scrollbaren synlig, visst, det fungerar med, bara lite visuellt strörande & kladdigt

  • Har bara testat denna i dom senaste webbläsarversionerna (Chrome & Safari) & mycket är nog trasigt i många andra webbläsare, speciellt lite äldre versioner, detta skulle såklart rättas till i den riktiga versionen

Saker som skall läggas till

  • Går man in i en forumkategori, tex http://forumx.jespera.se/forum/7-kylning-overklockning/ så kommer forumet att ladda in den senaste tråden du läste i den forumkategorin & visas vid det senaste inlägget du läste i den tråden

  • Lägga till favorit-forumkategorier, tex om man bara besöker "Programmering" & "Överklockning" i forumet så kan man spara dessa så samlas alla trådar från dom kategorierna i en samlad trådlista så man kan läsa alla sina olästa trådar i ett svep samtidigt för multipla forumkategorier åt gången

  • Mörkt tema (går att testa ett mörkt tema genom att lägga till class="dark-theme" på <body> för att se första utkastet av det temat)

  • MASSA annat, det mesta som saknas från andra forummjukvaror, buggfixar & hela köret

Så vad tycker ni om själva layouten? Jag kan inte poängtera tillräckligt att detta är en tidig prototyp, det är en jäkla lapptäcke, ihopkastat bara för att testa själva layouten så mycket annat är trasigt när det gäller forumet.

Ok, jäkla wall of text det blev men jao, ni som har lite större skärmar, eller snarare skärmar med lite högre upplösning, vad tycker ni? Gillar ni att man kan se allt samtidigt, sida vid sida på det sättet eller skall jag skrota skiten direkt?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Intressant tänk! Jag gillar det. Se också till så att den inte laddar om hela sidan när man byter tråd tex

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Intressant tänk! Jag gillar det. Se också till så att den inte laddar om hela sidan när man byter tråd tex

Jajjemen det kommer i den riktiga versionen, om den nu blir av

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

En annan bakgrundsfärg på headern för den specifika tråden kanske? Lättare för ögat att urskilja de två panelerna då. Nu är ju båda panelerna helt vita med väldigt lika element, så som profilbilderna etc. Väldigt intressant koncept för övrigt

Permalänk
Medlem

Ok, har inte arbetat något på forumet alls sen senast, har dock suttit & funderat på lite andra lösning, så nu är jag uppe i 3 olika möjligheter när det gäller forumet, eller ja, 4st är det ju om man räknar med det traditionella forumet.

1) Ja, det är ju det som jag skrev om i första inlägget.

2) Egentligen inte jätteavlägset #1..........................................................äh, svårt att beskriva, jag gjorde en videosnutt istället

Varning: Min röst är vidrig & jag hatar vara med på "film"/video, bland det värsta jag vet, så låter för jävligt.

Men vore kul att höra feedback från er som åtminstone är en gnutta intresserad av ett nytt/annat typ av forum.

Kritisera gärna, jag kanske är lite för insnöad i detta just nu, behövs forum ens förbättras, funkar kanske redan tillräckligt bra för dom flesta så detta projektet kanske är meningslöst men jag kan ändå inte riktigt släppa att det går att förbättra/snabba upp navigeringen av forum, jag är lite allergisk mot att behöva hoppa fram & tillbaka bland trådar hela tiden.

Här här filmen, ni har blivit varnade

Edit Förstora gärna YouTube videon, blev visst rätt svårt att se när filmen är inklämd i Swec

Designen behövs det inte så mycket kritik på egentligen, det kan jag ta senare om projektet blir av, utan vill mest ha feedback/kritik på själva konceptet/ufromningen/funktionaliteten osv.

Intresset har ju varit relativt svalt i denna tråden hittills men vore tacksam om ni hade lust att ge lite feedback, kommentarer, tankar osv.

Tack tack

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Jag tycker om första, men mycket på nätet går mot den sista känns det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jag tycker om första, men mycket på nätet går mot den sista känns det som.

Tack för svaret. Ja jag gillar första också, men dom andra är ju lättare att implementera, eller ja, nr 2 & 3 är ganska lättare att få responsiva (eller snarare mer enhetligt utseendemässigt & funktionsmässigt på dom flesta upplösningarna), speciellt nr 3 & nu när fler & fler besöker hemsidor på deras mobila enheter så ja, nr 1 är ju skönast för folk som har hög upplösning men funkar skitdåligt på tex telefoner. Nr 1 ändrar ju layout & funktionalitet HELT mellan säg en 1440p skärm & en mobilskärm.

Så svårt val detta

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Smidigt En sak som jag verkligen reagerade, var att sidan är inte anpassad för smala skärmar. Jag har 1280x1024 och då ser det ut såhär för mig:

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Tack för svaret. Ja jag gillar första också, men dom andra är ju lättare att implementera, eller ja, nr 2 & 3 är ganska lättare att få responsiva (eller snarare mer enhetligt utseendemässigt & funktionsmässigt på dom flesta upplösningarna), speciellt nr 3 & nu när fler & fler besöker hemsidor på deras mobila enheter så ja, nr 1 är ju skönast för folk som har hög upplösning men funkar skitdåligt på tex telefoner. Nr 1 ändrar ju layout & funktionalitet HELT mellan säg en 1440p skärm & en mobilskärm.

Så svårt val detta

Nu har jag inte kört in Windows 10 på min telefon och ännu mindre testat continuum. Men där är layout #1 på stor skärm, sedan på mindre skärmar skalar ner och läggar innehållet i lager. På något sätt måste de kommit på att det känns naturligt.

Permalänk
Medlem

Det finns vetenskapliga anledningar varför man inte "belönar" bredare upplösning. Googla lite så kommer du bli upplyst

Skickades från m.sweclockers.com