Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Aug 2014

H100i

Vet inte riktigt vad jag ska lägga tråden så någon får flytta den om den ligger fel. Men till problemet. NU är det så att min radiator börja bli rätt så damig och när den blir det så blir det inte lika bra luftflöde antar jag. Så hur tar man bort allt dam på det lättaste sättet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Feb 2005

@Martin1999: På min H80 tar jag bort mina Push-Pull-fläktar och tar bort med fingrarna, sedan kompressor/luft på burk.

[ Antec P280 ] [ Fractal Newton R3 600w ] [ AMD FX-8350 5.5Ghz ] [ Asus 970 Pro Gaming Aura ] [ GTX970 OC @ 1.55Ghz]
[ 16GB Crucial 1600Mhz DDR3 ] [ Samsung 850 Pro 256GB + Kingston HyperX 240GB + 4.75TB Hdd ] [ Logitech Z-2300 + G930 ] [ Corsair H80] [ Win8.1 x64 Pro]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Aug 2014

Och blåser med luften från den rena sidan till den smutsiga då eller?

Edit: Man kan inte använda vanlig kompressor?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Feb 2005

[ Antec P280 ] [ Fractal Newton R3 600w ] [ AMD FX-8350 5.5Ghz ] [ Asus 970 Pro Gaming Aura ] [ GTX970 OC @ 1.55Ghz]
[ 16GB Crucial 1600Mhz DDR3 ] [ Samsung 850 Pro 256GB + Kingston HyperX 240GB + 4.75TB Hdd ] [ Logitech Z-2300 + G930 ] [ Corsair H80] [ Win8.1 x64 Pro]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arboga
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Martin1999:

Man kan inte använda vanlig kompressor?

Kompressor funkar, men var lite försiktig, kan vara rätt bra tryck i dom i förhållande till luft-på-burk.
Edit: Finns också en lite risk att det kan vara olja med i luften .

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | 16GB Corsair DDR4 2400Mhz Vengeance LPX | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariefred
Registrerad
Jul 2011

Jag dammsuger min radiator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Aug 2014

@fermia: Är det inte farligt att dammsuga?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariefred
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Martin1999:

@fermia: Är det inte farligt att dammsuga?

Nej jag tar ur den ifrån datorn så långt slangarna tillåter så det är safe

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Aug 2014

Så jag behöver inte ta bord den från moderkortet då eller? Någon annan som också tycker man kan göra så

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av Martin1999:

Så jag behöver inte ta bord den från moderkortet då eller? Någon annan som också tycker man kan göra så

Kör du tryckluft så behöver du inte ta bort den, dammsuger du bör du ta bort den eller jorda den, problemet med dammsugning är att det bygger upp statisk elektricitet som kan zappa komponenter, om jag har förstått allt rätt glöm inte att hålla fast fläktarna så dom inte snurrar då dom genererar elektricitet som skickas in i moderkortet om dom gör det.

AMD FX-8350|Sapphire R9 280|Obsidian 800D|Argon AR01

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Origin
Registrerad
Aug 2003
Skrivet av Martin1999:

Skruva loss klumpen som fläktarna sitter på och skruva loss fläktarna, sen kan du blåsa med en tryckluftsburk. (Detta är det bästa du kan göra)

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Trädvy Permalänk
Corsair
Plats
Sverige
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av Martin1999:

Vet inte riktigt vad jag ska lägga tråden så någon får flytta den om den ligger fel. Men till problemet. NU är det så att min radiator börja bli rätt så damig och när den blir det så blir det inte lika bra luftflöde antar jag. Så hur tar man bort allt dam på det lättaste sättet?

Hej Martin,

Jag skulle rekommendera dig att montera bort själva radiatorn bara, inte blocket/pumpen. Ta bort fläktarna och ta bort det värsta med händerna, sen blåsa rent med tryckluft på burk. Kompressor går också bra men som de skrivits så kan man behöva vara lite mera försiktig då.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Nyfiken på våra produkter och nyheter? Besök vår hemsida för mer information eller gilla vår Facebook-sida för de senaste nyheterna och tävlingarna! Har du haft något problem med våra produkter? Kolla då in våran supportsida!
| Corsair hemsida | Corsair på Facebook | Corsair RMA & Support | Corsair subform här på Sweclockers |

Mina custombyggen: C.ACE | Chrome 240 | K65 RGB "Battlescarred Edition" | Spec-Edge