Permalänk

Meny = hover och focus

Hej

jag arbetar med en hemsida vilket består av två menyer.

Meny 1 (Nivå 1) består av 4 huvudalternativ (halt) , kod nedan:
Fil - innehall.php

<! ----------------------------- Headmeny ---------------------------- > <div id="page-wrap_headmeny"> <div class="colsidhmeny-headmeny_oms"> <div class="colsidhmeny-left_marg"> <button class="sh_style-left" disabled="disabled"></button> </div> <! Cell 2 > <div class="colsidhmeny-headmeny1"> <button id="m1_n1" onclick="meny1()" class="sh_meny-knappar">Om oss</button> </div> <! Cell 3 > <div class="colsidhmeny-headmeny2"> <button id="m2_n1" onclick="meny2()" class="sh_meny-knappar">Våra Verksamheter</button> </div> <! Cell 4 > <div class="colsidhmeny-headmeny3"> <button id="m3_n1" onclick="meny3()" class="sh_meny-knappar">Viktiga frågor</button> </div> <! Cell 5 > <div class="colsidhmeny-headmeny4"> <button id=m4_n1" onclick="meny3()" class="sh_meny-knappar">Nyheter / Press</button> </div> <! Cell 6 > <div class="colsidhmeny-right_marg"> <button class="sh_style-right" disabled="disabled"></button> </div> </div> <div class="row"> <div class="colkohrstyle-sidh"> </div> </div> </div> <! -------------------------------- END ------------------------------ >

Meny2 (Nivå 2) består av 6 underalternativ (ualt) för huvudalternativ 1, kod nedan:
Fil - meny1.php

<div class="col-2_undermenyer"> <hr class="colkohrstyle-undermeny"> <div id="undermeny_l1"> <button id="l1_n2" onclick="underMeny1_1_6()" class="undermeny_knappar"><?php echo $kon; ?></button><br> </div> <hr class="colkohrstyle-undermeny"> <div id="undermeny_l2"> <button id="l2_n2" onclick="underMeny1_2_6()" class="undermeny_knappar"><?php echo $styre; ?></button><br> </div> <hr class="colkohrstyle-undermeny"> <div id="undermeny_l3"> <button id="l3_n2" onclick="underMeny1_3_6()" class="undermeny_knappar"><?php echo $medlm; ?></button><br> </div> <hr class="colkohrstyle-undermeny"> <div id="undermeny_l4"> <button id="l4_n2" onclick="underMeny1_4_6()" class="undermeny_knappar"><?php echo $proj; ?></button><br> </div> <hr class="colkohrstyle-undermeny"> <div id="undermeny_l5"> <button id="l5_n2" onclick="underMeny1_5_6()" class="undermeny_knappar"><?php echo $press; ?></button><br> </div> <hr class="colkohrstyle-undermeny"> <div id="undermeny_l6"> <button id="l6_n2" onclick="underMeny1_6_6()" class="undermeny_knappar"><?php echo $ringstm; ?></button><br> </div> <hr class="colkohrstyle-undermeny"> </div>

Mina syften är:

  1. När jag pekar på huvudalternativ 1 vill jag ha dels ha en ”hover” men sedan en ”focus” på den knappen oavsett vad jag gör med (ualt).

  2. När jag väljer något av (ualt) så förblir (halt) i focus.

Glad för hjälp

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk

Fattar inte riktigt vad du menar, men jag antar att du är ute efter något sånt här: https://jsfiddle.net/fbqvr29r/

Btw, använd inte onclick i html.
Har du en egen metod för varje knapp också (meny1(), meny2() osv.)?

Permalänk
Skrivet av Yxskaftet:

Fattar inte riktigt vad du menar, men jag antar att du är ute efter något sånt här: https://jsfiddle.net/fbqvr29r/

Btw, använd inte onclick i html.
Har du en egen metod för varje knapp också (meny1(), meny2() osv.)?

Du har förstått rätt men huvudmenyn och undermenyn är "egna" dvs. dem hänger inte ihop. Måste det jag är ute efter, vara placerat inom div classen eller en <ol> / <ul>?

Varför inte "onclick" i html, det fungerar ju bra i övrigt?

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S.