USB portar har slutat fungera efter uppdatering av drivrutiner

Permalänk
Medlem

USB portar har slutat fungera efter uppdatering av drivrutiner

Hejsan jag har ett litet problem med min dator som jag skulle behöva hjälp med.

Jag har precis satt i lite nya delar i min dator, moderkort, processor, grafikkort och RAM minne.
Har inte haft några problem med det och datorn har startat korrekt.

Men nu är det så att jag har installerat lite drivrutiner och den sista som jag installerade var då för USB 3.0 och efter
att jag hade gjort det och startat om datorn så har alla USB uttag slutat att fungera, dock är detta endast när jag kommer in i själva Windows, både tangentbord och mus fungerar i BIOS men så fort startskärmen för Windows dyker upp så slutar dom att fungera.

Jag har provat att skaffa en USB till PS/2 adapter men det funkar inte heller, jag har också försökt att installera om Windows med hjälp av
installationsskivan men det går inte heller då åter igen USB slutar fungera vilket gör att jag inte kan använda musen eller tangentbordet.

Så nu undrar jag ifall det är någon annan som vet vad jag kan göra för att fixa detta?

Mitt moderkort är ett Asus Z97-A om det hjälper.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Vilket windows ? 10/8/7 ?
Var har du hämtat drivrutin, ASUS hemsida ?
Man ska alltid börja med drivrutin för chipset ty där sker det mesta.

DU ska ha 4 usb 3.0 och 2 usb 2.0 på baksidan av din dator, är det dom som har slutat att fungera ?

Permalänk
Medlem

@roev: Windows7
Jag använde skivan som jag fick med moderkortet för att installera drivrutinerna.
Varken USB uttagen på baksidan eller framsidan av datorn fungerar.

Permalänk
Medlem

Windows 7 64 bit finns här
https://www.asus.com/se/support/Download/1/45/6/1/ic9YbXVua78...

Skivan är gammal!

Skulle också uppdatera BIOS till 2801 som finns att hämta på ASUS-hemsida.

Troligen har du installerat fel drivrutin ty då slutar det att fungera.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

@roev: Tack för hjälpen, startade Windows i felsäkert läge och gjorde en systemåterställning till en tidpunkt innan jag hade installerat den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeiex:

@roev: Tack för hjälpen, startade Windows i felsäkert läge och gjorde en systemåterställning till en tidpunkt innan jag hade installerat den.

Hejsan, samma problem har nu hänt även för mig. Hur gjorde du för att återställa den för mitt tangentbord och mus lägger av helt när jag startar upp windows, även i säkert läge. Så vet inte hur jag ska kunna återställa den till ett tidigare skede. Tacksam för hjälp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thurug:

Hejsan, samma problem har nu hänt även för mig. Hur gjorde du för att återställa den för mitt tangentbord och mus lägger av helt när jag startar upp windows, även i säkert läge. Så vet inte hur jag ska kunna återställa den till ett tidigare skede. Tacksam för hjälp

Skickades från m.sweclockers.com

Provat en svart USB-port?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Provat en svart USB-port?

Är inte sådär jättebra på datorer så vet inte riktigt vad det är för något. Vet bara att jag råkade installera förklarade drivers till usb uttagen och nu fungerar dem endast i startup och slutar fungera när windows bootat upp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla i USB-portarna. Vissa är blå, andra är svarta. De blå är USB3 och svarta USB2. Om du installerat en ny drivrutin till USB3 som inte är så bra så kan det vara så att USB2-portarna är opåverkade.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Kolla i USB-portarna. Vissa är blå, andra är svarta. De blå är USB3 och svarta USB2. Om du installerat en ny drivrutin till USB3 som inte är så bra så kan det vara så att USB2-portarna är opåverkade.

Både mus och tangentbord sitter i de svarta usb-portarna men de fungerar så jag kan starta i safe mode men sen så slutar de lysa och går ej att använda, så kan inte navigera mig fram och återställa den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thurug:

Både mus och tangentbord sitter i de svarta usb-portarna men de fungerar så jag kan starta i safe mode men sen så slutar de lysa och går ej att använda, så kan inte navigera mig fram och återställa den.

Skickades från m.sweclockers.com

Blev tvungen att installera om datorn helt då det inte gick att återställa datorn till innan uppdateringen gjordes. Men nu fungerar det felfritt! Tack för hjälpen ändå