C++ spelprogrammering, bra api!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2015

C++ spelprogrammering, bra api!

Hejsan!

Tänkte börja med spel programmering inom C++ och undrade vad jag skulle använda mig av, om det fanns någon lämplig api eller något (som ungefär motsvarar libgdx https://libgdx.badlogicgames.com/ inom java).
Har tidigare använt mig mycket av libgdx inom java och tyckte att det skulle vara roligare att bli lite bekvämare med C++... Har tittat på typ directx spel programmering men är det bra och effektivt att använda sig av det... Har också kikat på SDL men samma där är det bra?!

Tack för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Zion
Registrerad
Apr 2004

Det finns flera olika, beror ju lite på vad du ska göra och målsättning m.m. det finns inte en universal motor utan du måste se till de behov du har, därefter välja en och sedan kanske ändra i den för att uppnå det du vill.

Nu var det ett tag sedan jag höll på med sådant men är det bara för att lära sig så Orge3D, Panda3D, Unreal Engine m.fl.

[ i5-6600K @ 4.7Ghz || Corsair H110 GTX || 16GB DDR4 || ASUS Z170 Pro Gaming || Asus ROG 1080 Strix @ 2100+/11Ghz+ ]
Unigine Superposition 1080p; 17487 @ Medium; 4594 @ Extreme
"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2009

Vill du göra ett spel eller en spelmotor? Ladda ner Unreal Engine 4 om du vill göra spel, det stöder C++ och är en riktigt bra spelmotor. Unity3D är en annan riktigt bra spelmotor som stöder C# (och några andra språk ingen bryr sig om) och C# är typ likadant som Java. Vill du göra en spelmotor (och ett spel senare) är det väl att lära sig vulkan/dx12 som gäller. Finns bibliotek som abstraherar någonstans mittemellan DX / Spelmotor men inget jag använt.

7900x @ 4,7ghz - 1080ti @ 2100

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
#Archlinux
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Komradkomissar:

Hejsan!

Tänkte börja med spel programmering inom C++ och undrade vad jag skulle använda mig av, om det fanns någon lämplig api eller något (som ungefär motsvarar libgdx https://libgdx.badlogicgames.com/ inom java).
Har tidigare använt mig mycket av libgdx inom java och tyckte att det skulle vara roligare att bli lite bekvämare med C++... Har tittat på typ directx spel programmering men är det bra och effektivt att använda sig av det... Har också kikat på SDL men samma där är det bra?!

Tack för svar!

SDL kanske är något?

Arch - Makepkg, not war -||- Asus Crosshair Hero VI -||- GSkill 16GiB DDR4 15-15-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 1600x @ 4.1GHz -||- nVidia MSI 970 Gaming -||- Samsung 850 Pro -||- EVEGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- Asus Xonar Essence STX -||- Sennheiser HD-650 -||
Arch Linux, one hell of a distribution.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borta
Registrerad
Nov 2009

SFML skulle jag rekommendera ifall man är nybörjare, har trevliga tutorials på hemsidan och ett bra forum du kan få de flesta svar ifrån ifall det uppstår problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
åkersberga, Täby
Registrerad
Jun 2004

Jag har arbetat både med LibGDX & SDL.

Jag vet inte om jag kan rekommendera SDL om du är van med LibGDX.

LibGDX är fräschare.

Jag hade då istället provat på Unreal Enginge eller Unity.

Dator 1.
FX 8350 4.7Ghz | 24GB ram | MSI Radeon RX 480 | Kingston SSD | Fractal design R2.0 | PSU : Fractal 650W
Dator 2 (Bärbar). HP Folio 9470m

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Götet
Registrerad
Okt 2013

Som nån nämde tidigare: Vill du göra ett spel eller en spelmotor? Två helt olika "yrken".

Skickades från m.sweclockers.com

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3