Min 3D-printade GPU-fläktmod
Jag håller på med en liten modifikation av kylningen till min GPU och tänkte visa lite hur jag gått tillväga. Projektet är inte helt färdigt men idag var första dagen jag kunde köra igång och testa systemet lite!
I min dator sitter ett MSI r9 290x 4G Gaming och som kanske bekant låter det kortet en hel del och tonen på ljudet är heller inte särskilt trevlig. Vattenkylning är såklart ett alternativ, men jag ville hålla det hela på en rimlig nivå och valde luft istället. För att minska bullret och (och eventuellt få ökat luftflöde) tänkte jag först använda 2x140 mm fläktar, vilket visserligen hade fått plats i chassiet, men det blev lite väl stort och jag gick vidare med 2x120 mm.

Kylaren som sitter på det här kortet är en TwinFrozr IV med två 90mm-fläktar.

För att fästa 120 mm fläktarna ritade jag upp en adapter i Google Sketchup och skickade den sedan till Shapeways för 3D-printing. Jag har caddat ytterst lite i mitt liv så det tog ett tag att få till delen.

Kvaliteten på adaptern överträffade verkligen mina förväntningar! Till och med de små försänkningar jag gjort var helt perfekta och hålen var på de platser de skulle med hög tolerans.

Passar perfekt!

Jag valde att hålla den sida av adaptern som är in mot moderkortet rak. Sidorna som vetter ut mot chassiet behövde en viss lutning då de nya fläktarna är bredare än kortet.

De här två gamla fläktarna hade jag liggandes. Jag har ratat dem tidigare eftersom de låter en hel del men jag visste inte om allt skulle passa så jag ville inte beställa nya förrän jag testat. På grund av vinkeln kunde jag inte skruva i skruvarna på ena sidan av adaptern. Det var väntat och jag anpassade redan när jag ritade upp adaptern för att kunna använda vibrationsdämpande gummiinfästningar.
Det verkar som att kortet får bättre kylning och jag upplever det även något tystare (eller i alla fall med mer behagligt oljud) än med de gamla fläktarna.
Nästa steg blir att köpa nya fläktar samt få igång temperaturstyrning för dem. Tycker ni att jag bör koppla in dem med en y-splitter i mini-PWM uttaget på grafikkortet eller bör jag använda en separat temperatursond (finns ingång på moderkortet) och koppla in dem på moderkortet?
Några tips på tysta fläktar med bra tryck och flöde? Jag sneglade på Schythes lågprofilsfläktar vilket skulle ge lite mer utrymme om jag vill ha en GPU till senare. De har dock inte PWM-styrning.