Permalänk
Medlem

Min 3D-printade GPU-fläktmod

Jag håller på med en liten modifikation av kylningen till min GPU och tänkte visa lite hur jag gått tillväga. Projektet är inte helt färdigt men idag var första dagen jag kunde köra igång och testa systemet lite!

I min dator sitter ett MSI r9 290x 4G Gaming och som kanske bekant låter det kortet en hel del och tonen på ljudet är heller inte särskilt trevlig. Vattenkylning är såklart ett alternativ, men jag ville hålla det hela på en rimlig nivå och valde luft istället. För att minska bullret och (och eventuellt få ökat luftflöde) tänkte jag först använda 2x140 mm fläktar, vilket visserligen hade fått plats i chassiet, men det blev lite väl stort och jag gick vidare med 2x120 mm.

Kylaren som sitter på det här kortet är en TwinFrozr IV med två 90mm-fläktar.

För att fästa 120 mm fläktarna ritade jag upp en adapter i Google Sketchup och skickade den sedan till Shapeways för 3D-printing. Jag har caddat ytterst lite i mitt liv så det tog ett tag att få till delen.

Kvaliteten på adaptern överträffade verkligen mina förväntningar! Till och med de små försänkningar jag gjort var helt perfekta och hålen var på de platser de skulle med hög tolerans.

Passar perfekt!

Jag valde att hålla den sida av adaptern som är in mot moderkortet rak. Sidorna som vetter ut mot chassiet behövde en viss lutning då de nya fläktarna är bredare än kortet.

De här två gamla fläktarna hade jag liggandes. Jag har ratat dem tidigare eftersom de låter en hel del men jag visste inte om allt skulle passa så jag ville inte beställa nya förrän jag testat. På grund av vinkeln kunde jag inte skruva i skruvarna på ena sidan av adaptern. Det var väntat och jag anpassade redan när jag ritade upp adaptern för att kunna använda vibrationsdämpande gummiinfästningar.

Det verkar som att kortet får bättre kylning och jag upplever det även något tystare (eller i alla fall med mer behagligt oljud) än med de gamla fläktarna.

Nästa steg blir att köpa nya fläktar samt få igång temperaturstyrning för dem. Tycker ni att jag bör koppla in dem med en y-splitter i mini-PWM uttaget på grafikkortet eller bör jag använda en separat temperatursond (finns ingång på moderkortet) och koppla in dem på moderkortet?

Några tips på tysta fläktar med bra tryck och flöde? Jag sneglade på Schythes lågprofilsfläktar vilket skulle ge lite mer utrymme om jag vill ha en GPU till senare. De har dock inte PWM-styrning.

Permalänk
Medlem

Wow, det här var intressant..:D
Ser fram emot lite före/efter temps och ljudtester om du har möjlighet när du känner dig färdig.

Permalänk
Medlem

En av få vettiga saker jag sett komma från 3d-skrivare! Grymt!

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Administrativ avgift

@ylledjur tänk om du satte på noctua fläktar OMG TYSTNADEN

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Bra jobbat Jag har också funderat på hur man skulle kunna göra det bättre... Många lösningar just med kåpor och fläktar verkar ju ibland vara mer för att se snygga ut än att helt och hållet fungera bäst.

Just kåpan på många verkar vara där bara som nått skydd och se fräkt ut på lan. Jag skiter faktiskt i hur det ser ut. Kan vara ren omålad metall och skitful jag bryr mig inte.

Funderar man man täppa till lite just där mellan dom två kylflänsarna? Blir ju ett öppet hål där mellan. Prova att täcka det så att all luft bara kan gå genom flänsarna.

Funderar på säkerheten... utifall det händer något i lådan. En kortis så att det blir väldigt varmt. Hur beter sig den plasten då? Brinner den explosivt eller smälter den bara?

Testa den plasten och jämför med annan plast..Eller kolla något datablad. Säger det för har sett väldigt våldsamma saker på helt andra områden. Med tanke att här får en eld fläktning rätt på och lär bli som rena jetmotor-tändarmaskinen i värsta fall.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Skitbra

Vad kostade kalaset?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Snyggt byggt! Har gjort liknande men med buntband.

Här har du en bra adapter: http://www.aquatuning.se/luftkylning/flaektkablar-und-kontakt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krittez:

Wow, det här var intressant..:D
Ser fram emot lite före/efter temps och ljudtester om du har möjlighet när du känner dig färdig.

Kul att det uppskattas

Ljudtester är lite knepiga men jag ska försöka.. Kan i alla fall ge en subjektiv åsikt sedan!

Jag har märkt att jag behöver bättre ventilation i lådan för att inte begränsas... Men med öppen låda ligger temperaturerna lägre. Jag har klockat mitt kort till 1070 MHz GPU och 1450 MHz minne och vanligtvis gör MSI Kombustor att jag slår i taket på 94 grader efter en stund. Med de nya fläktarna toppar det på 90 vilket gör att kortet aldrig throttlar

Skrivet av Nioreh83:

Tack för uppskattningen

Skrivet av andra94:

Noctua är ju alltid fina Men de vet att ta betalt för sina grejer också!

Skrivet av Modellören:

Bra jobbat Jag har också funderat på hur man skulle kunna göra det bättre... Många lösningar just med kåpor och fläktar verkar ju ibland vara mer för att se snygga ut än att helt och hållet fungera bäst.

Just kåpan på många verkar vara där bara som nått skydd och se fräkt ut på lan. Jag skiter faktiskt i hur det ser ut. Kan vara ren omålad metall och skitful jag bryr mig inte.

Funderar man man täppa till lite just där mellan dom två kylflänsarna? Blir ju ett öppet hål där mellan. Prova att täcka det så att all luft bara kan gå genom flänsarna.

Funderar på säkerheten... utifall det händer något i lådan. En kortis så att det blir väldigt varmt. Hur beter sig den plasten då? Brinner den explosivt eller smälter den bara?

Testa den plasten och jämför med annan plast..Eller kolla något datablad. Säger det för har sett väldigt våldsamma saker på helt andra områden. Med tanke att här får en eld fläktning rätt på och lär bli som rena jetmotor-tändarmaskinen i värsta fall.

Tack för din input Tänkte lite samma sak.. Jag har inget fönster i lådan så jag behöver ändå aldrig titta på grafikkortet. Däremot hör jag det konstant om jag spelar något tungdrivet!

Har funderat på att täppa till det där hålet; ska se om jag kan göra något åt det. Nackdelen är att det statiska trycket från fläktarna behöver vara högre ju mer luft som går genom flänsarna. Högt flöde hjälper till att ventilera kammaren även om all luft inte passerar genom kylflänsarna så det blir en avvägning!

Plasten är ABS-plast och används vanligtvis under 80 grader så det jag är mest orolig för är att den inte ska klara av höga temperaturer under långa sessioner (ett 290x kan lätt nå 90 grader). Glastemperaturen (när plasten blir mjuk) är 105 grader så den når jag aldrig. Infästningarna sitter i början av kylflänsen där temperaturen är som lägst så jag håller tummarna Antändningstemperaturen ligger över 350 grader och om det händer lär jag ha andra problem ändå

Skrivet av SCORPIUS:

Skitbra

Vad kostade kalaset?

Tack Printen kostade 270 kronor men då hade jag en voucher på gratis frakt. Annars runt 350. Priset på fläktarna kan också göra en hel del på totalkostnaden!

Skrivet av hultron:

Snyggt byggt! Har gjort liknande men med buntband.

Här har du en bra adapter: http://www.aquatuning.se/luftkylning/flaektkablar-und-kontakt...

Tackar! Hade inte hittat någon i Sverige som sålde adapter! Det blir beställning med en gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av ylledjur:

Kul att det uppskattas

Har funderat på att täppa till det där hålet; ska se om jag kan göra något åt det. Nackdelen är att det statiska trycket från fläktarna behöver vara högre ju mer luft som går genom flänsarna. Högt flöde hjälper till att ventilera kammaren även om all luft inte passerar genom kylflänsarna så det blir en avvägning!

Ja så tänkt jag också att det i alla fall behövs ett flöde., Testa med en bit kartong och gör lämpliga hål i den.- För kortare tester... Kanske är bra som det är men det skadar nog inte att prova.

Undras hur det vore o man fick bort några flänsblad som varannan fläns eller mer... men vilket pill om det går ens

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av ylledjur:

Plasten är ABS-plast och används vanligtvis under 80 grader så det jag är mest orolig för är att den inte ska klara av höga temperaturer under långa sessioner (ett 290x kan lätt nå 90 grader).

Du kommer aldrig nå 80 grader i närheten av kåpan. Runt 50 under max load är mer troligt.

EDIT; Dessa fläktar kanske kan vara något att titta på: Fractal Design Venturi HP-12 PWM 120mm
Stora blad, bra för heatsinks och radiatorer och PWM. Dom kommer även med en "1->2 PWM signal splitter cable". (400-1800 RPM)
Enligt alla reviews jag sett så ligger dom på samma nivå som Noctua. (Bättre än Corsairs SP120.)

Permalänk

mycket bra initiativ. länge varit förvånad att ingen börjat sälja denna typen av adapter då den lär vara ganska efterfrågad när man har en äldre dator där man inte vill kosta på en hel kylare för flera hundra men skulle lätt kunna köpa en om jag behövde för 50-100:-/adapter.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

mycket bra initiativ. länge varit förvånad att ingen börjat sälja denna typen av adapter då den lär vara ganska efterfrågad när man har en äldre dator där man inte vill kosta på en hel kylare för flera hundra men skulle lätt kunna köpa en om jag behövde för 50-100:-/adapter.

Buntband är ganska billigt annars

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Livsnjutare 😎

Riktigt snygg DIY!

Sådana här grejer gör ju Sweclockers till vad det är idag!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt. Du borde sälja dessa.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Moderator
Moderator

Strålande exempel på 3D printing på hobbynivå, gläds varje gång någon kommer på smarta lösningar! Mer sådant uppskattas!

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

@ylledjur
Mycket roligt att se, jag har varit grymt intresserad av att göra något sånt här själv(pratade nu senast om det för bara någon månad sedan), men har bara inte tänkt på att 3d printa en hållare så där. Då största anledningen är att jag tänkt att det kommer kosta skjortan.

Skulle vara väldigt kul att se temp/rpm skillnader sen när du fått allt i ordning.

Och som @hultron skrev om adaptern, så säljs den även på inet, jag har inhandlat en sådan där och det är exakt den han länkade. fungerar utmärkt. INET VGA PWM

Permalänk
Medlem

Vore kul att få se på Sketchup-filen?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Superbt gjort!

För de som tänker hålla sig till ett kort i framtiden borde en adapter som positionerar 140-fläktar lite längre från kortet vara den lösning som ger bäst temp/dB.

Som någon annan skrev här i tråden så är det trevligt med något 3D-printat som faktiskt är användbart och inte bara en pryl.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Undras hur det vore o man fick bort några flänsblad som varannan fläns eller mer... men vilket pill om det går ens

Jag skulle inte rekommendera det, jag förstår din tanke p.g.a. luftflödet, men du minskar då ytan som avger värmen, vilket resulterar i varmare GPU.

\\Rhames

Permalänk
Medlem

Detta är ju sjukt nice, använder ett strix 970 och fläktarna är ju klart tysta så inte det men större fläktar hade alltid varit trevligare för lite bättre kylning och kanske sänka ljudvolymen ytligare.

Hade varit intressant om du hade tänkt sälja dem här, för jag har aldrig riktigt förstått varför det inte sitter t.ex 120mm fläktar på grafikkorten, finns säkert någon anledning

Permalänk
Medlem

önskar jag kunnat göra en liknande sak på mitt gtx titan som låter på tok för mycket för min smak

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Skynda ta patent! Duktigt gjort!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ylledjur:

Några tips på tysta fläktar med bra tryck och flöde? Jag sneglade på Schythes lågprofilsfläktar vilket skulle ge lite mer utrymme om jag vill ha en GPU till senare. De har dock inte PWM-styrning.

Finns tydligen inte så många som har bra tryck. Tror inte man kan få båda, antingen är det tryck eller flöde.

Jag gjorde en fuling på mitt 7970 genom att buntbanda fast två fläktar ovanpå varandra. Detta ger högre tryck. Dock ser det jävligt fult ut xD

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Sjukt roligt om man gör det för att få ner ljudnivån, och sen inser när man drar på att "fan, jag har coil whine..." hahaha.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Riktigt trevlig mod!

Permalänk
Medlem

Tack alla för uppskattningen Det var lite oväntat att hamna på förstasidan...

Jag kommer gå igenom och svara individuellt på frågor senare (är på jobbet) men jag tänkte att jag kan lägga upp länkar till produkterna på Shapeways om någon är intresserad. Jag har inte lagt på någon markup så slutkostnad är helt enkelt printkostnad.

120mm-versionen:
http://shpws.me/LMBJ

140mm-versionen (OBS ej testad så jag kan inte garantera att den passar):
http://shpws.me/LO7O

Permalänk
Medlem

mmm vattenkylnings monteringsram custom gjorde för min 980ti

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jasså du?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22353120.ab

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Äsch då, det där hjälper ju inte någon med kylningen av datorkomponenter - helt ointressant.

Finns mängder av spännande användningsområden för 3D-skrivare, vill man ha en snabb prototyp på något eller testa fram olika kombinationer av delar så är de riktigt trevliga verktyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Äsch då, det där hjälper ju inte någon med kylningen av datorkomponenter - helt ointressant.

Finns mängder av spännande användningsområden för 3D-skrivare, vill man ha en snabb prototyp på något eller testa fram olika kombinationer av delar så är de riktigt trevliga verktyg.

Hehe. Tyckte det var kul att posta bara, då jag läste artikeln idag och sedan in här och läsa om 3D-skrivare. Var tvungen att posta och leka lite "besserwisser"

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"