Permalänk

Dualchannel?

Jag har ett moderkort med 2 rammoduls platser.
Är det alltid så man kan ha dualchannel när man har 2 platser?
Eller finns det något program som jag kan använda för att kolla upp om jag kan ha 2 ram minnen med dualchannel?

Visa signatur

----------------------------------
Min dator
Bitfenix Neos Röd/Vit - 500W EVGA - Intel Core i5 4460 - 16Gb 1600Mhz Kingston Hyper X Fury Ram - 2x120Gb SSD - GTX 960 2Gb - mATX ACER Inc MS-7869

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort? Det är inte säkert att du har dual channel för att du har 2 eller fler platser, men tror dom flesta moderkort idag stödjer det. Är det olika färg på rammodulplatserna, t.ex. en svart och en blå? Isåfall har du nog dualchannel. Du kan använda CPU-Z för att kolla up det säkert.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

För att förtydliga lite så visar CPU-Z hur många kanaler som används för tillfället, inte hur många kanaler moderkortet faktiskt har. Så du kan använda CPU-Z för att kontrollera att dual channel är på, men inte om moderkortet har stöd för det (om det är på så finns så klart stöd, men annars vet man inte).

Så om du för tillfället inte använder dual channel och undrar om moderkortet har stöd för det, säg bara vilket moderkort du har (det står i CPU-Z under Mainboard-tabben om du inte vet namnet). Om det inte är urgammalt så har det dock med 99% säkerhet stöd för dual channel.

Permalänk

Okej
Det är detta kortet jag har, har ett 8Gb och ett 4Gb i just nu.
http://www.ebay.com/itm/ACER-Inc-MS-7869-VER1-0-motherboard-/...

Så mina tankar var om jag borde uppgradera till ett till 8Gb i och med dual channel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

----------------------------------
Min dator
Bitfenix Neos Röd/Vit - 500W EVGA - Intel Core i5 4460 - 16Gb 1600Mhz Kingston Hyper X Fury Ram - 2x120Gb SSD - GTX 960 2Gb - mATX ACER Inc MS-7869

Permalänk
Medlem

Borde vara Dual-channel eftersom processorn stödjer det. Acer kan ha snålat och gjort så det bara är en men det är dumsnålt.
Du kan se med CPU-z om det är Dual-channel eller inte.

Har förresten aldrig sett den formfaktorn förut. Ser ut som ett mATX med alla komponenter och I/O roterat 90grader.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Tack ska kolla i CPU-z
Jaa jag är lite rädd för att acer har gjort ngt sådant.

Är det stor skillnad med dualchannel och inte? Tror ni det gör skillnad på att ha 12 eller 16 Gb?
Jag programmerar och kör lite virtuella datorer ibland.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

----------------------------------
Min dator
Bitfenix Neos Röd/Vit - 500W EVGA - Intel Core i5 4460 - 16Gb 1600Mhz Kingston Hyper X Fury Ram - 2x120Gb SSD - GTX 960 2Gb - mATX ACER Inc MS-7869

Permalänk

Nu har jag kollat i CPU-Z och under Channel # står det dual. Så då antar jag att det är dual channel?
Under DRAM Frequency står det 798.1 MHz är det hastigheten just nu? För minnena är på 1600MHz egentligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

----------------------------------
Min dator
Bitfenix Neos Röd/Vit - 500W EVGA - Intel Core i5 4460 - 16Gb 1600Mhz Kingston Hyper X Fury Ram - 2x120Gb SSD - GTX 960 2Gb - mATX ACER Inc MS-7869

Permalänk
Medlem
Skrivet av hambergaren:

Nu har jag kollat i CPU-Z och under Channel # står det dual. Så då antar jag att det är dual channel?

Jag antar att det står Asymmetric i DC Mode, rutan under Channel? Dual channel fungerar nämligen asymmetriskt ibland, när man har minnen med olika storlek. Men då är det bara den gemensamma storleken som går i dual channel, och resterande minne i single. I ditt fall blir det alltså 4+4 i dual, och så resterande 4 GB på 8 GB-stickan i single channel.

Du skulle kunna byta ut 4 GB-stickan till en 8 GB istället, och få dual channel på allt minne. Men du kommer troligtvis inte märka någon som helst skillnad, förutom om du faktiskt har behov av mer minne. I teorin så ger nämligen dual channel dubbelt så hög bandbredd, men i praktiken så gör det sällan någon större skillnad i verklig prestanda.

Skrivet av hambergaren:

Under DRAM Frequency står det 798.1 MHz är det hastigheten just nu? För minnena är på 1600MHz egentligen.

Nej, minnena är faktiskt på 800 MHz egentligen. Men DDR-minnen jobbar två gånger för varje klocksignal, så den dubbla frekvensen anges ofta även om det är lite fel (det är egentligen 1600 MT/s och inte MHz, MT = mega transfers). Och det är sällan som det blir exakt 800 MHz, så 798.1 MHz är som det ska vara.

Permalänk

Tack då förstår jag, det står faktiskt ingenting i rutan DC Mode.
Så frågan är då om det är asymmetriskt?
NB Frequency står på ca 3300 MHz om det säger något?

Okej, då klarar jag mig nog med 12Gb. Så troligen onödigt för mig att köpa ett till då. Om det är asymmetriskt så klarar jag mig för det är inte ofta jag gör åt med över 8Gb

Jag såg dock att det ena ram minnet är på 1,5 volt och det andra på 1,35 volt. Har det någon betydelse?

Många frågor, men mycket som är intressant att veta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

----------------------------------
Min dator
Bitfenix Neos Röd/Vit - 500W EVGA - Intel Core i5 4460 - 16Gb 1600Mhz Kingston Hyper X Fury Ram - 2x120Gb SSD - GTX 960 2Gb - mATX ACER Inc MS-7869

Permalänk
Medlem
Skrivet av hambergaren:

Tack då förstår jag, det står faktiskt ingenting i rutan DC Mode.
Så frågan är då om det är asymmetriskt?

Troligtvis, annars borde det inte stå att dual channel används alls.

Skrivet av hambergaren:

Jag såg dock att det ena ram minnet är på 1,5 volt och det andra på 1,35 volt. Har det någon betydelse?

Det är inte optimalt, men jag gissar på att båda minnen körs i 1.5V i så fall. Det går ju i regel inte att köra minnena med olika spänningar. Men fungerar det så fungerar det Möjligtvis kanske 1.35V-minnet tar stryk av för hög spänning, men de har ofta en rätt stor marginal så 1.5V borde inte vara något problem.

Permalänk

Tack för svar!
Jag drar slutsatsen då att inte skaffa ett nytt Ram-minne i dagsläget

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

----------------------------------
Min dator
Bitfenix Neos Röd/Vit - 500W EVGA - Intel Core i5 4460 - 16Gb 1600Mhz Kingston Hyper X Fury Ram - 2x120Gb SSD - GTX 960 2Gb - mATX ACER Inc MS-7869