Apple skjuter på evenemang för Iphone SE och mindre Ipad Pro

Permalänk
Melding Plague

Apple skjuter på evenemang för Iphone SE och mindre Ipad Pro

Nya uppgifter gör gällande att det inte blir något Apple-evenemang för en mindre Iphone och Ipad Pro den 15 mars, utan att tillkännagivandet skjutits upp till nästföljande vecka.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Apple: brb installing backdoor

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Mindre ipad pro... en vanlig ipad?

Permalänk
Medlem

Jag ser hellre att Apple helt lägger ner verksamheten än att de böjer sig för FBI's fullkomligt vidriga och orimliga krav. Får FBI igenom sitt krav hotas varenda mobiltillverkare och "integritet" som vi känner begreppet idag förlorar helt sin mening.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kare:

Apple: brb installing backdoor

Haha, knappast.

Däremot måste jag medge att jag är ytterst besviken på hur undermålig nyhetsredaktionen på Sweclockers varit. Att överhuvudtaget inte täcka en nyhet där Apple, av alla bolag inom IT, är de som genuint tar kampen för oss människor och personlig integritet, är pinsamt. Hur det inte kan vara relevant för Sweclockers (sett till andra nyheter som täcks) är för mig ett mysterium.

Oavsett vilken löjlig tillhörighet man har för ett företags produkter, så bör ändå respektera det faktum att Apple är den enda aktören på marknaden av alla företag, som faktiskt tar kampen på allvar.

Nyheten och fallet är så pass omfattande och stort att alla bör uppmärksamma det. Detta är en betydligt större fråga än den dagliga pajkastningen som sker i dessa forum och det är nu det gäller på allvar. Skulle Apple med all förmodan förlora detta i högsta domstolen, så kommer FBI ha skapat ett prejudikat som innebär slutet för all typ av personlig integritet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag ser hellre att Apple helt lägger ner verksamheten än att de böjer sig för FBI's fullkomligt vidriga och orimliga krav. Får FBI igenom sitt krav hotas varenda mobiltillverkare och "integritet" som vi känner begreppet idag förlorar helt sin mening.

Det sägs att Apple redan nu genomför åtgärder av att fullkomligen avsäga sig möjligheten att ens kunna komma åt framtida telefoner. Detta förutsatt att man förlorar mot FBI.

Permalänk
Medlem

Varför blir detta en nyhet? Räcker det inte med att det kommer upp på eran systersida 99mac?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banka:

Haha, knappast.

Däremot måste jag medge att jag är ytterst besviken på hur undermålig nyhetsredaktionen på Sweclockers varit. Att överhuvudtaget inte täcka en nyhet där Apple, av alla bolag inom IT, är de som genuint tar kampen för oss människor och personlig integritet, är pinsamt. Hur det inte kan vara relevant för Sweclockers (sett till andra nyheter som täcks) är för mig ett mysterium.

Oavsett vilken löjlig tillhörighet man har för ett företags produkter, så bör ändå respektera det faktum att Apple är den enda aktören på marknaden av alla företag, som faktiskt tar kampen på allvar.

Nyheten och fallet är så pass omfattande och stort att alla bör uppmärksamma det. Detta är en betydligt större fråga än den dagliga pajkastningen som sker i dessa forum och det är nu det gäller på allvar. Skulle Apple med all förmodan förlora detta i högsta domstolen, så kommer FBI ha skapat ett prejudikat som innebär slutet för all typ av personlig integritet.

Skrivet av NoNamesWayne:

Varför blir detta en nyhet? Räcker det inte med att det kommer upp på eran systersida 99mac?

Svårt stt få alla nöjda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Svårt stt få alla nöjda

Håller med, svår balansgång på Swec, många som är teknikintresserade i allmänhet, inte bara kring PC-hårdvara. Tycker i övrigt att 99-mac är en tråkig sida som inte ens är i närheten av engelskspråkiga motsvarigheterna inom samma genre. Så jag stannar hellre på swec och läser någon enstaka nyhet av denna typen än håller till på 99-mac

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av BrottOchStraff:

Håller med, svår balansgång på Swec, många som är teknikintresserade i allmänhet, inte bara kring PC-hårdvara. Tycker i övrigt att 99-mac är en tråkig sida som inte ens är i närheten av engelskspråkiga motsvarigheterna inom samma genre. Så jag stannar hellre på swec och läser någon enstaka nyhet av denna typen än håller till på 99-mac

That's another one right here!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Apples uttalande om integritet var ändå något väldigt stort -- jag menar, de sätter sig som företag emot USAs regering och FBI -- detta är en mindre nyhet. Kan vara värt att posta om Apple-saker ibland, men då får det gärna i så fall vara sånt som är intressant för icke-apple-människor. Typ som deras uttalande om integritet.

http://www.apple.com/customer-letter/

Permalänk
Medlem

En mindre iPad Pro, så en iPad?

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Håller med, svår balansgång på Swec, många som är teknikintresserade i allmänhet, inte bara kring PC-hårdvara. Tycker i övrigt att 99-mac är en tråkig sida som inte ens är i närheten av engelskspråkiga motsvarigheterna inom samma genre. Så jag stannar hellre på swec och läser någon enstaka nyhet av denna typen än håller till på 99-mac

Jo men det är konstigt att en sådan här liten sak tas upp här men ingenting om t.ex HP:s kommande värstinglur Elite x3?
http://www.anandtech.com/show/10064/hp-announces-the-elite-x3...
Som är betyldigt mer intressant för en "pc"-sida.
Har skickat mail och frågat varför men inte fått något svar från redaktionen.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av addy1995:

En mindre iPad Pro, så en iPad?

Döper man om den till Ipad Pro Mini och tar 1000kr extra i betalt så kommer folk kasta sig på den

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Entusiast

En ny budgettelefon? Det trodde jag inte Apple skulle göra med tanke på hur dåligt deras förra försök sålde.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

En ny budgettelefon? Det trodde jag inte Apple skulle göra med tanke på hur dåligt deras förra försök sålde.

Fast denna verkar ju i alla fall inte vara enbart en plastigare version av föregående modell som 5C var. Tror det finns en efterfrågan på iphone i den storleken, jag personligen tyckte iphone 5 hade skönast storlek i handen. I alla fall för hantering med en hand. Har 6an nu och visst är det skönt att kolla youtube och surfa med större skärm, men när man är på språng med en hand ledig är det svårt, och då har jag rätt stora händer

Hoppas dock apple börjar optimera IOS på allvar nu, det börjar bli löjligt att de inte kan få tillbaka samma rapphet i systemet som det var i ios6.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Entusiast
Skrivet av BrottOchStraff:

Fast denna verkar ju i alla fall inte vara enbart en plastigare version av föregående modell som 5C var. Tror det finns en efterfrågan på iphone i den storleken, jag personligen tyckte iphone 5 hade skönast storlek i handen. I alla fall för hantering med en hand. Har 6an nu och visst är det skönt att kolla youtube och surfa med större skärm, men när man är på språng med en hand ledig är det svårt, och då har jag rätt stora händer

Hoppas dock apple börjar optimera IOS på allvar nu, det börjar bli löjligt att de inte kan få tillbaka samma rapphet i systemet som det var i ios6.

Apple är intressant eftersom de sålde fler telefoner när priset ökade och de sålde sjukt dåligt när de försökte kränga en budgetversion. Folk som köper Iphone vill bevisligen inte ha en billig modell för en stor del är varumärket.

Att sälja budgetmodeller är också riskabelt för de riskerar att skada sitt varumärke om de säljer för bra.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banka:

Det sägs att Apple redan nu genomför åtgärder av att fullkomligen avsäga sig möjligheten att ens kunna komma åt framtida telefoner. Detta förutsatt att man förlorar mot FBI.

Det är bra det. Jag tycker det är skönt att se att företagen faktiskt fattar att de inte kommer få kunder om de går i maskopi med intressenter för övervakningssamhället.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av NoNamesWayne:

Jo men det är konstigt att en sådan här liten sak tas upp här men ingenting om t.ex HP:s kommande värstinglur Elite x3?
http://www.anandtech.com/show/10064/hp-announces-the-elite-x3...
Som är betyldigt mer intressant för en "pc"-sida.
Har skickat mail och frågat varför men inte fått något svar från redaktionen.

Vad är det som säger att det här är en PC sida? Det är en sida om hård- & mjukvara i allmänhet och då passar denna nyhet in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippsyFlipp:

Vad är det som säger att det här är en PC sida? Det är en sida om hård- & mjukvara i allmänhet och då passar denna nyhet in.

Fast det är ju en otroligt mesig nyhet i jämförelse med den nyhet jag postade. Det måste du hålla med om?
Förövrigt så har sweclockers gått åt den riktningen ja men dom flesta som besöker sweclockers är väl just intresserade av just datorer. Att då ta upp en "ickenyhet" som detta är istället för en telefon som har datorliknande funktioner är ju lite komiskt.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Skrivet av NoNamesWayne:

Fast det är ju en otroligt mesig nyhet i jämförelse med den nyhet jag postade. Det måste du hålla med om?
Förövrigt så har sweclockers gått åt den riktningen ja men dom flesta som besöker sweclockers är väl just intresserade av just datorer. Att då ta upp en "ickenyhet" som detta är istället för en telefon som har datorliknande funktioner är ju lite komiskt.

Den är inte mesig alls, det är en stor grej som påverkar ALLA, även den telefon som du vill lyfta upp till världens nyhet.

Är inte just du intresserad så behöver du inte läsa den, än mindre kommentera den eller tala för alla på Sweclockers, de kan nog föra sin egen talan om de har något att säga.

Permalänk

Hur kan dom skjuta på ett event som aldrig har annonserats officiellt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippsyFlipp:

Den är inte mesig alls, det är en stor grej som påverkar ALLA, även den telefon som du vill lyfta upp till världens nyhet.

Är inte just du intresserad så behöver du inte läsa den, än mindre kommentera den eller tala för alla på Sweclockers, de kan nog föra sin egen talan om de har något att säga.

En stor grej som påverkar alla? Att apple skjuter på ett evenemang som inte ens är bekräftat ännu?
Nu får du väl ändå ge dig. Det är en ickenyhet om något.

Har försökt nå sweclockers via mail men dom har inte besvarat mig där. Tänker inte mailbomba dom.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriohm:

Hur kan dom skjuta på ett event som aldrig har annonserats officiellt?

Och sedan att det blir en nyhet utav det.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Avstängd

Hur kan FBI begära att Apple ska låsa upp en telefon åt dom?

Bara för att Apple tillverkat telefonen, så betyder det inte att dom kan låsa upp den.
Har dom gjort ett bra jobb, så är ju telefonen säkert, och det betyder att ingen kan låsa upp den, inte ens Apple själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag ser hellre att Apple helt lägger ner verksamheten än att de böjer sig för FBI's fullkomligt vidriga och orimliga krav. Får FBI igenom sitt krav hotas varenda mobiltillverkare och "integritet" som vi känner begreppet idag förlorar helt sin mening.

Nu vet jag inte vilken typ av brott som denna person har begått, men om FBI är inblandade så borde det vara ganska grovt.
Att man då gör en förfrågan hos tillverkaren att låsa upp telefonen för att försöka få bevis eller hjälpa i utredningen låter ganska rimligt i mina öron.

Hade varit skillnad om de hade velat ha tillgång till att snoka i folks telefoner utan att man vet om det á la NSA-stil.
Personlig integritet är väldigt viktigt, men om en person har begått ett allvarligt brott så ser jag inget fel i att leta genom dennes telefon direkt...

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Brunbeck:

Nu vet jag inte vilken typ av brott som denna person har begått, men om FBI är inblandade så borde det vara ganska grovt.
Att man då gör en förfrågan hos tillverkaren att låsa upp telefonen för att försöka få bevis eller hjälpa i utredningen låter ganska rimligt i mina öron.

Hade varit skillnad om de hade velat ha tillgång till att snoka i folks telefoner utan att man vet om det á la NSA-stil.
Personlig integritet är väldigt viktigt, men om en person har begått ett allvarligt brott så ser jag inget fel i att leta genom dennes telefon direkt...

Det är en telefon som tillhörde en av terroristerna som dödade 14 och skadade 22 i en attack i San Barnardino förra året. Det är inte helt klarlagt varför de utförde dådet men det verkar finnas kopplingar till ISIS.

Problemet med att låsa upp telefonen och bråket kring det verkar vara hur FBI uttryckte sig. De ville först att Apple fixade en bakdörr så FBI kunde komma åt informationen på telefonen. Detta vägrade Apple för att de ansåg att det riskerade alla deras kunders information. Det verkar som att de har förhandlat vidare och att FBI inte egentligen är intresserade av en fast bakdörr utan de vill bara åt informationen i just denna telefonen. Senaste informationen jag såg handlade om att Apple själva skulle hacka den och sedan förstöra koden så att den aldrig lämnade deras ägo. Så det står och balanserar mellan rätten att utreda allvarliga brott mot någon sorts "slipery slope" argument om huruvida det kommer börja med att de hackar telefonen för att jaga terrorister men att de sen kommer tvinga till sig en öppen bakdörr. Det är ett rätt trassligt fall med många överdrivna skräckscenarion från båda lägren.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banka:

Haha, knappast.

Däremot måste jag medge att jag är ytterst besviken på hur undermålig nyhetsredaktionen på Sweclockers varit. Att överhuvudtaget inte täcka en nyhet där Apple, av alla bolag inom IT, är de som genuint tar kampen för oss människor och personlig integritet, är pinsamt. Hur det inte kan vara relevant för Sweclockers (sett till andra nyheter som täcks) är för mig ett mysterium.

Oavsett vilken löjlig tillhörighet man har för ett företags produkter, så bör ändå respektera det faktum att Apple är den enda aktören på marknaden av alla företag, som faktiskt tar kampen på allvar.

Nyheten och fallet är så pass omfattande och stort att alla bör uppmärksamma det. Detta är en betydligt större fråga än den dagliga pajkastningen som sker i dessa forum och det är nu det gäller på allvar. Skulle Apple med all förmodan förlora detta i högsta domstolen, så kommer FBI ha skapat ett prejudikat som innebär slutet för all typ av personlig integritet.

Uppenbarligen tar dom kampen, det är ju inte direkt smart att ha en bakdörr, vad händer om någon obehörig får tillgång till bakdörren? Sen är det ju PR också. "Ojsan där flög miljoner av kunder/potentiella kunder åt helvete" i värsta fall då om nu någon eller några skulle få åtkomst till bakdörren och skapa kaos.

Permalänk
Skrivet av NoNamesWayne:

En stor grej som påverkar alla? Att apple skjuter på ett evenemang som inte ens är bekräftat ännu?
Nu får du väl ändå ge dig. Det är en ickenyhet om något.

Har försökt nå sweclockers via mail men dom har inte besvarat mig där. Tänker inte mailbomba dom.

Nu tänkte jag närmast på delen med FBI, att de skjuter på ett evenemang är också en nyhet, även om inte du bryr dig så finns det de som gör. Hur skulle dessa få veta att det kan få ett nytt datum om ingen berättar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brunbeck:

Nu vet jag inte vilken typ av brott som denna person har begått, men om FBI är inblandade så borde det vara ganska grovt.
Att man då gör en förfrågan hos tillverkaren att låsa upp telefonen för att försöka få bevis eller hjälpa i utredningen låter ganska rimligt i mina öron.

Hade varit skillnad om de hade velat ha tillgång till att snoka i folks telefoner utan att man vet om det á la NSA-stil.
Personlig integritet är väldigt viktigt, men om en person har begått ett allvarligt brott så ser jag inget fel i att leta genom dennes telefon direkt...

Nu brukar dock myndigheter och politiker ha svart bälte i ändamålsglidning. Som många har sagt.. Det handlar inte om det här enskilda fallet utan om det prejudikat som det kan resultera i.

Vi ser hur det gick med PATRIOT-ACT och Homeland security.. Allt man tycker är otäckt slängs hux flux ned i "terrorlådan", och om de t. ex ville åt Assange's eller Snowden's telefoner så kan du ge dig på att det prejudikat som FBI nu vill ha hade varit lämpligt.

Jag vill inte se en utveckling där FBI kan komma åt folks innehåll närhelst de önskar, men det är i praktiken det en dom till deras fördel skulle betyda här.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.