Permalänk
Medlem

CPU är konstant varm!

Hej.

Jag har problem med att min CPU blir varm och tycker även idle tempen är väldigt hög!

1. Moderkort: Asus ROG Ranger VIII Z170
2. CPU: 6700K
3. Kylning: H100i GTX
4. Överklockning: 4884MHz

Körde överllockning ett tag och då låg tempen på 60-70C och peakade på 90C när jag spelade(Den var överklockad till 4,9GHZ). När jag såg att den började peaka över 85C så tog jag bort överklockningen och gjorde rent chassit samt bytte kylpasta.

Nu ligger jag på 50-60C oklockat när jag spelar och enligt Corsair Link har jag min temp på 21C och max på 68C.
idle 30-40C vid surfande m.m.

Är inte detta lite högt ? Det är även så att när jag kollar tempen på Kylarn så går den knappt över 35C medans CPU kan peaka på 68C.

Har testat montera om den och även fått den monterad av en kompis som har byggt lite fler datorer än mig själv

Visa signatur

CPU:Intel i7-6700K GPU: Asus Strix GeForce 970 Moderkort: Asus Maximus VIII Ranger RAM: 16gb CL16 2600mhz PSU: 850Watt Chassi: Fractal Design R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lager93:

Hej.

Jag har problem med att min CPU blir varm och tycker även idle tempen är väldigt hög!

1. Moderkort: Asus ROG Ranger VIII Z170
2. CPU: 6700K
3. Kylning: H100i GTX
4. Överklockning: 4884MHz

Körde överllockning ett tag och då låg tempen på 60-70C och peakade på 90C när jag spelade(Den var överklockad till 4,9GHZ). När jag såg att den började peaka över 85C så tog jag bort överklockningen och gjorde rent chassit samt bytte kylpasta.

Nu ligger jag på 50-60C oklockat när jag spelar och enligt Corsair Link har jag min temp på 21C och max på 68C.
idle 30-40C vid surfande m.m.

Är inte detta lite högt ? Det är även så att när jag kollar tempen på Kylarn så går den knappt över 35C medans CPU kan peaka på 68C.

Har testat montera om den och även fått den monterad av en kompis som har byggt lite fler datorer än mig själv

Ser väl inte så konstigt ut. Vilken volt hade du när du kom upp i 4.9GHz?
30-40 grader vid surf är helt normalt - om inte lågt!
50-60 vid spel är inte heller nå värst konstigt då du troligtvis satt spänningen på Auto - det brukar resultera i på tok för hög spänning för den hastigheten, vilket så resulterar i högre temps.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Ser väl inte så konstigt ut. Vilken volt hade du när du kom upp i 4.9GHz?
30-40 grader vid surf är helt normalt - om inte lågt!
50-60 vid spel är inte heller nå värst konstigt då du troligtvis satt spänningen på Auto - det brukar resultera i på tok för hög spänning för den hastigheten, vilket så resulterar i högre temps.

Nä de tempraturerna var när jag tog bort överklockning.

Temp vid överklockning va
peak 90C
30-50C vid surf
och 50-80C vid gameing

Visa signatur

CPU:Intel i7-6700K GPU: Asus Strix GeForce 970 Moderkort: Asus Maximus VIII Ranger RAM: 16gb CL16 2600mhz PSU: 850Watt Chassi: Fractal Design R5

Permalänk

har 6770k. Idlar på 28 grader i google chrome.
Full belastning 70 grader stress testad med Prime95, XTU & Aida64 några timmar var.
klockad till 4.8 på 1.365V med custom loop och 360 RAD PNP.
Dina temps är inte så dåliga för att ha en AIO kylare

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lager93:

Nä de tempraturerna var när jag tog bort överklockning.

Temp vid överklockning va
peak 90C
30-50C vid surf
och 50-80C vid gameing

Du svarade fortfarande inte på min fråga; vilken spänning körde du på vid överklockningen. Och kör du på Auto nu utan överklockning?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

@Pamudas:
Nu kör jag auto.
Då va VCore på 1.4V ungefär har jag för mig

Visa signatur

CPU:Intel i7-6700K GPU: Asus Strix GeForce 970 Moderkort: Asus Maximus VIII Ranger RAM: 16gb CL16 2600mhz PSU: 850Watt Chassi: Fractal Design R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lager93:

@Pamudas:
Nu kör jag auto.
Då va VCore på 1.4V ungefär har jag för mig

Då hade du riktigt bra temps, 1.4volt med en AIO-kylare.
Körde samma på min 4790k (delid:ad) med custom loop och nådde 85-90grader i stresstest.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Då hade du riktigt bra temps, 1.4volt med en AIO-kylare.
Körde samma på min 4790k (delid:ad) med custom loop och nådde 85-90grader i stresstest.

Vad menas med AIO kylare ?

Visa signatur

CPU:Intel i7-6700K GPU: Asus Strix GeForce 970 Moderkort: Asus Maximus VIII Ranger RAM: 16gb CL16 2600mhz PSU: 850Watt Chassi: Fractal Design R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lager93:

Vad menas med AIO kylare ?

All-In-One(Pump, radiator, block i samma slutna system), d.v.s en sluten vattenkylare.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lager93:

Hej.

Jag har problem med att min CPU blir varm och tycker även idle tempen är väldigt hög!

1. Moderkort: Asus ROG Ranger VIII Z170
2. CPU: 6700K
3. Kylning: H100i GTX
4. Överklockning: 4884MHz

Körde överllockning ett tag och då låg tempen på 60-70C och peakade på 90C när jag spelade(Den var överklockad till 4,9GHZ). När jag såg att den började peaka över 85C så tog jag bort överklockningen och gjorde rent chassit samt bytte kylpasta.

Nu ligger jag på 50-60C oklockat när jag spelar och enligt Corsair Link har jag min temp på 21C och max på 68C.
idle 30-40C vid surfande m.m.

Är inte detta lite högt ? Det är även så att när jag kollar tempen på Kylarn så går den knappt över 35C medans CPU kan peaka på 68C.

Har testat montera om den och även fått den monterad av en kompis som har byggt lite fler datorer än mig själv

Ja med den klockning 4,9. ca 1.4v, kylaren osv så är ca 85-90c ganska förväntade temperaturer.
Klocka mindre eller skaffa bättre kylning, se över vad du använder för chassi och hur det är kylt också, just med vara noga med chassi kan göra många grader på CPU plus eller minus..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Ja med den klockning 4,9. ca 1.4v, kylaren osv så är ca 85-90c ganska förväntade temperaturer.
Klocka mindre eller skaffa bättre kylning, se över vad du använder för chassi och hur det är kylt också, just med vara noga med chassi kan göra många grader på CPU plus eller minus..

Har Ett Fractal design R5 Standard versionen, alltså inte den med fönster.
Två chassi fläktar i fronten, 1 i bakre delen och två för radiatorn i toppen.

Bara den bakre suger ut luft alla andra puttar in luft.

Vad finns de att rekommendera istället för H100iGTX ? Fick för mig att den skulle fungera bra :/

Visa signatur

CPU:Intel i7-6700K GPU: Asus Strix GeForce 970 Moderkort: Asus Maximus VIII Ranger RAM: 16gb CL16 2600mhz PSU: 850Watt Chassi: Fractal Design R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lager93:

Har Ett Fractal design R5 Standard versionen, alltså inte den med fönster.
Två chassi fläktar i fronten, 1 i bakre delen och två för radiatorn i toppen.

Bara den bakre suger ut luft alla andra puttar in luft.

Vad finns de att rekommendera istället för H100iGTX ? Fick för mig att den skulle fungera bra :/

Jag tycker man ska hålla sig ifrån dessa AIO kylare.

Kör på en bra luftkylare istället: http://www.inet.se/produkt/6308848/noctua-nh-d15#/specs

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Jag tycker man ska hålla sig ifrån dessa AIO kylare,

Kör på en bra luftkylare istället: http://www.inet.se/produkt/6308848/noctua-nh-d15#/specs

Faust har han en H100i redan så är ju inte en nh-d15 värt, då dessa är ca 2-3 grader varmare.

Det som behövs är en custom loop

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lager93:

Har Ett Fractal design R5 Standard versionen, alltså inte den med fönster.
Två chassi fläktar i fronten, 1 i bakre delen och två för radiatorn i toppen.

Bara den bakre suger ut luft alla andra puttar in luft.

Vad finns de att rekommendera istället för H100iGTX ? Fick för mig att den skulle fungera bra :/

Den är ganska bra även om den inte slår dom bästa luftkylarna, tex en Noctua NH-D15
Men nu så presterar din ungefär som väntat, din klockning är hög med ganska hög vcore.

Vill du ha bättre kylning så ovan noctua eller custom vattenkylning blir det då.

Sen din chassikylning känns inte alls optimal då du puttar in massor av luft men bara en fläkt som flyttar ut luften, visserligen bra med lite mer in än ut, men detta blir lite väl stor skillnad, 4 fläktar in och bara en för att få ut värme.
Kan bli så att värme byggs upp inne i chassit då, skulle prova med att du vänder på radiatorn fläktar så den blåser ut, som det är nu så får radiatorfläktarna också kämpa mot det ganska stora övertrycket i chassit som kan minska kylförmågan markant.

Kommer inte ihåg om det var dammfilter i toppen på R5 och om inte det finns så täpps radiatorn igen av damm på nolltid och du trycker in luft där.

Så vänd på dessa fläktar + lägg till en fläkt som trycker in, kanske till o med två fläktar till in, då får du bra balans på in och ut luften

Skrivet av 93Clocker:

Jag tycker man ska hålla sig ifrån dessa AIO kylare,

Kör på en bra luftkylare istället: http://www.inet.se/produkt/6308848/noctua-nh-d15#/specs

AIO är bra i vissa sammanhang, främst när stora luftkylare inte får plats.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Faust har han en H100i redan så är ju inte en nh-d15 värt, då dessa är ca 2-3 grader varmare.

Det som behövs är en custom loop

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det har du rätt i.

Skrivet av ggustavsson:

AIO är bra i vissa sammanhang, främst när stora luftkylare inte får plats.

Jo absolut dock ska man inte förvänta sig för mycket av dessa AIO-kylare som det känns endel gör.

Men i trånga utrymmen kan de ju vara skönt med ett sådant system samt vid frakt till lan osv, dock kommer jag aldrig lita på dessa efter att x antal börjat läcka, tror det var ett par från corsair vi kunde läsa om här på swec.

Customloop for sure om man vill ha det bästa.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Ehm du bör inte köra högre än 1.3V

Permalänk
Medlem

Tack för svar

Bytte Kylpasta och klocka om samt installeran en ny fläkt!

Core voltage = 1,424v
CPU Freq. = 4,63ghz
Max temp = 80 C
Gaming temp = 48-80C
Idle = 19-40C

Känns lite bättre
Tack för tipsen!

Visa signatur

CPU:Intel i7-6700K GPU: Asus Strix GeForce 970 Moderkort: Asus Maximus VIII Ranger RAM: 16gb CL16 2600mhz PSU: 850Watt Chassi: Fractal Design R5

Permalänk
Hedersmedlem

1,424V?? Eh..., känns lite väl mycket eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För Haswell är 1,3v max rekommenderad volt i 24/7 riggar i alla fall. Har ingen koll på Skylake

Permalänk
Medlem

@Lager93: Du kan göra som så många andra inklusive mig själv och lägga brickor på bakplåten så du kan spänna fast kylaren ordentligt. Det gör några grader. Ibland många.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lager93:

Tack för svar

Bytte Kylpasta och klocka om samt installeran en ny fläkt!

Core voltage = 1,424v
CPU Freq. = 4,63ghz
Max temp = 80 C
Gaming temp = 48-80C
Idle = 19-40C

Känns lite bättre
Tack för tipsen!

dina höga temperaturer beror bara på för hög spänning . försök att hålla dej på 1.3 V .då lär du hamna på 4.7ghz ca . överklocka inte med på automatisk spänning utan kör offset eller manuell då blir inte spänningen för hög och tempen sjunker .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lager93:

Hej.

Jag har problem med att min CPU blir varm och tycker även idle tempen är väldigt hög!

1. Moderkort: Asus ROG Ranger VIII Z170
2. CPU: 6700K
3. Kylning: H100i GTX
4. Överklockning: 4884MHz

Körde överllockning ett tag och då låg tempen på 60-70C och peakade på 90C när jag spelade(Den var överklockad till 4,9GHZ). När jag såg att den började peaka över 85C så tog jag bort överklockningen och gjorde rent chassit samt bytte kylpasta.

Nu ligger jag på 50-60C oklockat när jag spelar och enligt Corsair Link har jag min temp på 21C och max på 68C.
idle 30-40C vid surfande m.m.

Är inte detta lite högt ? Det är även så att när jag kollar tempen på Kylarn så går den knappt över 35C medans CPU kan peaka på 68C.

Har testat montera om den och även fått den monterad av en kompis som har byggt lite fler datorer än mig själv

6700K är en kokhet cpu, det är inte ett problem du kan fixa utan hör till s.as. Jayztwocents gjorde en bra video på 6700K när den kom hans överklockning peakade på 100 grader direkt i stresstest med en h100i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

1,424V?? Eh..., känns lite väl mycket eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja väldigt mycket, men tydligen kräver skylake dunderhög volt för en medioker överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@Lager93: Du kan göra som så många andra inklusive mig själv och lägga brickor på bakplåten så du kan spänna fast kylaren ordentligt. Det gör några grader. Ibland många.

Detta är något som jag har velat göra men hur tjocka brickor har ni ?
sätter man de på infästningarna på baksidan ?
Va ligger ni på i temp?
Hur hårt skruvar ni sedan fast kylarn ? Jag har ju "muttrarna" i botten och går inte att skruva fast mer!
För kylaren ligger ju på max 37.8C medan CPU peekar på 81C

Visa signatur

CPU:Intel i7-6700K GPU: Asus Strix GeForce 970 Moderkort: Asus Maximus VIII Ranger RAM: 16gb CL16 2600mhz PSU: 850Watt Chassi: Fractal Design R5