Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2009

Delid rengörning

Hej!

Snabb fråga egentligen. Jag funderar på att delida min processor, pga värmespikar trots slutet vattensystem.
Vet att många använder isopropanol för rengöring av kylpasta.
Jag har under mina år använt mig av kemiskt ren bensin för rengöring av pasta och slagg.

Kan jag göra rent inuti IHS och processorn med kemiskt ren bensin, eller ska jag införskaffa isopropanol istället?

Tack på förhand.

M-ITX: Corsair Air 240 Asus MAXIMUS VI IMPACT i7 4770k @ 4.4 Ghz GTX 970 G1 Corsair XMS3 Vengeance 16GB @ 1866 Mhz

Trädvy Permalänk
Testpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012

@MurkhaZ: Vilket som fungerar. Se till att skrapa bort gummi-limmet som sitter på kanten. Det är problemet, inte kylpastan som sitter innanför.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Sweclockers Teamspeak |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2009

@DavidtheDoom:

Tack för snabbt svar!
Kommer inte ihåg vart jag läste det, men det framgick att den kemiskt renade bensinen kunde skada ytan runtom chippet.
Inget som du/ni hört något om?

M-ITX: Corsair Air 240 Asus MAXIMUS VI IMPACT i7 4770k @ 4.4 Ghz GTX 970 G1 Corsair XMS3 Vengeance 16GB @ 1866 Mhz

Trädvy Permalänk
Testpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012

@MurkhaZ: Kan inte tänka mig att du kan skada glasfiber med bensin. Tror tom jag körde med kemisk ren bensin när jag genomförde min delid. Kan dock varit Kemisk ren Aceton (vilket borde vara värre).

Värt att tänka på. Du behöver ju inte doppa hela chippet i bensin

Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2009

@DavidtheDoom:

Tack igen för snabbt svar, då kör jag på det när jag får tid.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011

Gripen's Aceton fungerade bra för mig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skutskär
Registrerad
Jul 2005

Jag har kört kemiskt ren aceton i alla tider utan bekymmer

Chassi: Hex Gear R80 CPU: Intel i7 6700K @ 4.7Ghz Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming Ram: 4x4GB Corsair Vengeance GPU: 2x ASUS 1080 STRIX (SLI) SSD: 120GB Intel 520 & 500GB Crucial BX100 PSU: EVGA G2 Supernova 850W Monitor: Acer Predator X34A | OS: Win 10 Pro x64

Kylning: EK XE480 & EK XE 360 - EK Supremacy EVO - EK Strix-block + Backplates - 8 EK Vardar-fläktar - EK-XRES 140 Revo D5 - Barrow fittings

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Mar 2015

Har aldrig överklockat till den nivå att en de-lid behövs, men har rengjort många gånger och då alltid använt Gripens Röda (Kemiskt ren) Aceton.

"Nvidia, the way it's meant to be pasted"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2009

@DavidtheDoom:

Skulle du föredra att man täcker elektroniken bredvid chippet med genomskinlig nagellack? eller behöver jag oroa mig?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015
Skrivet av MurkhaZ:

@DavidtheDoom:

Skulle du föredra att man täcker elektroniken bredvid chippet med genomskinlig nagellack? eller behöver jag oroa mig?

Tycker du överdriver lite. Ta en papperstuss, vik ihop, håll den för öppningen på flaskan och vänd snabbt på den så får du tillräckligt med vätska (vilken du än använder). Mer än så ska du inte använda så det bör inte kunna komma något på själva moderkortet över huvud taget.

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 780 | 2x8GB Corsair Vengeance Pro
Samsung 850 EVO 250GB | Western Digital Caviar Black 1TB | Cooler Master V750S
Cooler Master CM 690 III | Saitek Eclipse III | Samsung S24D590L

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2009

@Andreaz1:

Jag såg precis att jag tänkte på en sak och skrev en annan. Jag kommer använda mig av Coollaboratory Liquid Ultra på processorn efter delid. Det var därför jag frågade angående nagellack.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Skåne
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av MurkhaZ:

@Andreaz1:

Jag såg precis att jag tänkte på en sak och skrev en annan. Jag kommer använda mig av Coollaboratory Liquid Ultra på processorn efter delid. Det var därför jag frågade angående nagellack.

Det tycker jag definitivt att du ska göra. Värt det för att inte orsaka en kortslutning av misstag.

5960X | X99-E WS | 32GB | EVGA 980 Ti Classified | 2 x Intel 750 | Full Loop | Enthoo Primo
6700K | Z710I | 16GB | XFX R9 Nano | 850 Evo | Thermalright AXP-100 | Node 202

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2009

@SeF.Typh00n:

Okej, då kör jag på det, det bör fungera med vilket genomskinligt nagellack som helst va?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Skåne
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av MurkhaZ:

@SeF.Typh00n:

Okej, då kör jag på det, det bör fungera med vilket genomskinligt nagellack som helst va?

Ja, det borde inte vara några problem.

Nu är jag ingen nagellacksexpert, men kan inte komma på något som skulle påverka.

5960X | X99-E WS | 32GB | EVGA 980 Ti Classified | 2 x Intel 750 | Full Loop | Enthoo Primo

Trädvy Permalänk
Testpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012

@MurkhaZ: Bara om du har ledande kylpasta.

Vilken kylpasta du kör på Chippet spelar mindre roll, har egentligen ingen påverkan på avledningsförmåga, det är bara gummikanten runt om som är besväret.

Forumregler

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Skåne
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av DavidtheDoom:

@MurkhaZ: Bara om du har ledande kylpasta.

Vilken kylpasta du kör på Chippet spelar mindre roll, har egentligen ingen påverkan på avledningsförmåga, det är bara gummikanten runt om som är besväret.

CLU är ju ledande.

Trädvy Permalänk
Testpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012

@SeF.Typh00n: Misstänker att TS kan göra den härledningen själv med mitt inlägg utan att jag måste förklara vilka kylpastor som är och inte är ledande.

Dock har du mycket riktigt rätt att CLU är ledande, det var dock inget jag läste i samband med mitt inlägg (svarade direkt från mina citat och såg då inte tråden).

Forumregler