Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Feb 2016

CPU Kyltorn

Hej, jag är intresserad utav att överklocka min processor.
Hur som helst vore det korkat att överklocka med stockkylaren,
så tänkte lösa det genom att fixa en ny kylare.

Eftersom att jag som fattig stackars student är på en begränsad budget tänkte
jag höra ifall man kunde köpa ett cpu "kyltorn" bara som det är, och sedan sätta dit sin egen fläkt?
Har nämligen två bra fläktar liggandes (120 eller 140 mm tror jag, de är samma storlek).
Finns det någon möjlighet till det? Har även kylpasta och är händig utav i bara helvete, finns det någon smart lösning?
Processorn ligger på 42 C utan krävande processer.

När jag ändå frågar, kommer jag märka någon skillnad i t.ex. processorkrävande spel som Arma 3 och
H1Z1 ifall jag överklockar eller kommer grafikkortet (750 Ti) vara en flaskhals?
Cheers!

i5 3570k - Cryorig H7 Universal - Corsair 1600 MHz 8GB
ATI r9 290 - Chieftech (GPS) 500 watt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Feb 2014

Klart att du kan köpa ett löst kyltorn och fästa egna fläktar, har sett en del köra med buntband för att montera fläktar. Du vill däremot ha rätt monteringsanordning! Om du ska göra en egen fästplatta/backplate till kylaren så se till att den inte kan skada något och att den inte gör kontakt med någon lödpunkt/komponent på baksidan.

Ivy processorerna klockar halvdant, men 4,2-4,3 är inte orimligt att nå, är dock rätt säker på att grafikkortet kommer hålla tillbaks dig. Hade jag varit i din sits så hade jag börjat med kylningen och överklockning dock. I höst släpps nya grafikkort och marknaden kommer fyllas med begagnade från både 7- och 900serien, förhoppningsvis kan du få tag på ett 970 för runt 1500kr då, om du kan spara pengar tills dess

Skickades från m.sweclockers.com

Dumburken:
6800K baserad rigg med ett ghettomoddat gtx 970 :)
Kringutrustning:
ASUS MG278, HHKB Professional 2, G502, G930
Citera/"svara" gärna för svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Feb 2016
Skrivet av willeykk:

Klart att du kan köpa ett löst kyltorn och fästa egna fläktar, har sett en del köra med buntband för att montera fläktar. Du vill däremot ha rätt monteringsanordning! Om du ska göra en egen fästplatta/backplate till kylaren så se till att den inte kan skada något och att den inte gör kontakt med någon lödpunkt/komponent på baksidan.

Ivy processorerna klockar halvdant, men 4,2-4,3 är inte orimligt att nå, är dock rätt säker på att grafikkortet kommer hålla tillbaks dig. Hade jag varit i din sits så hade jag börjat med kylningen och överklockning dock. I höst släpps nya grafikkort och marknaden kommer fyllas med begagnade från både 7- och 900serien, förhoppningsvis kan du få tag på ett 970 för runt 1500kr då, om du kan spara pengar tills dess

Tack för tipsen, har faktiskt funderat på att spara upp och köra ett mid-range kort när pascal kommer ut (tänkte kanske runt 3 000).
Finns det några platser man kan få tag på torn som de är?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Feb 2014
Skrivet av Forest Imp:

Tack för tipsen, har faktiskt funderat på att spara upp och köra ett mid-range kort när pascal kommer ut (tänkte kanske runt 3 000).
Finns det några platser man kan få tag på torn som de är?

Låter vettigt! Vågar du köpa begagnat så hade jag rekommenderat att kolla på det, en generation gammalt ökar prestanda/krona avsevärt i min mening. Det du förlorar är dock garantin, så det är en avvägning

Tror faktiskt inte det, har sett några bulk-torn på blocket för en hundring, men har svårt att känna att det skulle vara värt besväret över en be quiet pure rock eller coolermaster 212 som sporadiskt går att få tag i för 2-300kr med helt okej fläktar. Finns inga nya, billiga, torn utan fläkt vad jag vet - det är nog tradera/blocket som gäller, men även om du får tag på en för 50kr på tradera så lär frakten gå på närmare en hundring..

Lycka till i sökandet

Dumburken:
6800K baserad rigg med ett ghettomoddat gtx 970 :)
Kringutrustning:
ASUS MG278, HHKB Professional 2, G502, G930
Citera/"svara" gärna för svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2007

Vad för budget pratar vi om? För ca 300 får du ju en vettig tornkylare, så kan du byta fläktarna om du vill. Typ Be quiet Pure rock eller Cooler master 212 Evo. Borde gå att hitta begagnat utan större bekymmer

Tror inte det säljs några kylare utan fläktar, om du inte hittar en kylfläns för annat ändamål, men då får du ju inte med någon fästanordning som passar moderna processorsockets...

Intel i7 2600K @4,8GHz - EVGA Geforce GTX 970 - Samsung S34E790C

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Mar 2015

Som tidigare talare har påpekat så är det nog svårt, även om det går. Det jag tänker på är att hålla lite utkik på t.ex blocket eller så där någon säljer en "halv" kylare de haft i några år. Jag har t.ex en AIO vattenkylare liggandes där jag saknar fläktar. Lär finnas massa som sitter på sådana hemma, men kanske få som orkar annonsera ut dom för 1-200 kr.

Orkar du inte vänta så satsa på en Cooler Master Evo 212 eller Be quite Pure rock som nämnts ovan, bra kylare för några hundringar och du har du allt med från början.

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 Skylake 6700K @ 4.6 Ghz || Noctua NH-D14 w/ 2x FD Venturi HP-14 Fläktar|| Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|| Gigabyte GTX 970 G1 4GB || NZXT H440 || Supernova G2 850w || W10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Feb 2016

Tack för tipsen.
Ska hålla utkik