Använda Diskpart. För att rädda data.

Permalänk
Medlem

Använda Diskpart. För att rädda data.

Hej. Jag har ett litet problem. (Det är lite knepigt att förklara.)

Mitt OS slutade fungera, Jag kommer bara in på windows recovery. Mitt mål är att rädda mina filer. Jag startade kommandotolken, och öppnade notepad. där klickade jag open för att komma åt Min Dator. Men problemet är att OS är installerat på min SSD. Men det står i min dator att OS är på D disken vilket är den mekaniska. Så jag öppnade diskpart.

Alla diskar är online. Men när jag kör list volume så kommer det upp bla. Att Den mekaniska är C windows 8 OS och min SSD har inte någon (Bokstav). Så jag undrar om jag kör assign. Och ger den en bokstav kan jag då komma åt disken ? Eller har någon en bättre metod ?

Jag ber om ursäkt om det är lite smetigt. Alla svar uppskattas MVH

Permalänk
Medlem

Hämta nåt mini linux OS som du kör med USB.
Sen där går du in på disken o kopierar det du behöver till en extern HDD eller nåt.
diskpart kommer typ göra aktuella partitionen oläslig skulle jag tro.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Har du Windows både på din SSD och din mekaniska disk?
Är det en märkes dator? Stationär ? Bärbar? osv

Om du är i Windows höger klickar du på dator / hantera / diskhanteraren / höger klicka på disken och ge den en bokstav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Har du Windows både på din SSD och din mekaniska disk?
Är det en märkes dator? Stationär ? Bärbar? osv

Om du är i Windows höger klickar du på dator / hantera / diskhanteraren / höger klicka på disken och ge den en bokstav.

Tjena tack för svar. Det är bara OS på SSD. Det är en bärbar dator Thinkpad. Asså jag är inte inne i windows. Jag använder CMD i windows recovery. Den har hamnat i någon skum loop. Jag tror det kan vara drivrutinsfel. Men jag tänkte om jag assignar en bokstav till SSD i diskpart. Kan det f**ka upp något ?

Permalänk
Medlem

Är nog bättre att inte mixtra om man inte vet hur det såg ut innan. Åtminstone om recovery funktionen fortfarande funkar och man tänker använda den efter att man räddat sina filer.

Hade jag möjlighet skulle jag koppla disken till en annan datorn. Kopiera det jag vill ha kvar. Stoppa tillbaka disken och installerar om Windows.

Om du gör som Mullvaden83 och testar med nått Linux/Ubuntu via USB/DVD så får man hoppas att det går bättre för dig än för mig. Jag testade några och såg alltid min disk men förstod aldrig hur man såg innehållet. Disken funkade alltid när jag gick tillbaka till Windows mellan försöken.

Permalänk
Medlem

Strunta i vilka enhetsbokstäver det är. Kolla på storleken på partitionerna och/eller innehållet. I återställningsmiljöer osv är det lätt att bokstäverna skiftar plats.

Jag hade kört in ubuntu på en usb-sticka och bootat den i live-läge. Där borde du komma åt alla partitioner.

Permalänk
Medlem

Har i princip samma problem som TS, men har tyvärr inte tillgång till någon annan dator just nu! Jag har hittat kommandot "add" i diskpart för att spegla en hårddisk. Tänkte spegla den befintliga (mekaniska med) till SSDn, men är livrädd att jag på något sätt råkar radera befintligt innehåll. Vad det gäller "add" i diskpart så förstår jag inte från "vilket håll" som jag skriver. Jag har alltså en tom, ny SSD som är formaterad och fått en bokstav i diskpart och en befintlig, halvt ofungerande mekanisk hårddisk som jag skulle vilja kopiera över allt innehåll ifrån.

Har också sett kommandot Robocopy direkt i CMD. Problemet här är att när jag kommer in i CMD så är x:\windows\system32 den mapp som man kommer in på direkt, medan diskpart säger att operativsystemet har bokstaven C. Finns det något sätt att, utanför diskpart, se vilka enheter som är aktiva? Liknande list volume i diskpart. Tack på förhand!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

"List disk/partition/volume/active" finns för diskpart. Bry dig som sagt inte om enhetsbokstäverna alltför mycket.

Jag (och andra?) föreslår att du kör en live cd/usb med mjukvara för att klona diskarna, partition wizard har möjlighet till det samt acronis true image.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

"List disk/partition/volume/active" finns för diskpart. Bry dig som sagt inte om enhetsbokstäverna alltför mycket.

Jag (och andra?) föreslår att du kör en live cd/usb med mjukvara för att klona diskarna, partition wizard har möjlighet till det samt acronis true image.

Ah, tack för svar!

Den mjukvaran, måste man göra usbn bootbar och kan man köra partition wizard utanför Windows?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ladda hem Hirens.BootCD.15.2
http://www.hirensbootcd.org/download/

Alternativt USB
http://www.hirensbootcd.org/usb-booting/
Anv första alternativet och se vad som händer.

Permalänk
Medlem

Om du har en extra dator så gör en backup på allt du kan med denna tex:
https://www.partitionwizard.com/partitionmanager/clone-recove...

https://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

Jag räddade sambons bärbara och då var tom recovery partitionen samt os partitionen helt raderad. Recovery skivorna sedan 2011 felbrända tom, kaos.. Tog ett par dagar men nu sitter den bredvid med fungerande recovery och nybrända fungerande recovery dvds

Permalänk
Medlem

Försöka laga något med diskpart är ju som att klämma en finne i ansiktet med en brandyxa.
Be någon med linux erfarenhet hjälpa dig med råden ovan, gör det inte själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Försöka laga något med diskpart är ju som att klämma en finne i ansiktet med en brandyxa.
Be någon med linux erfarenhet hjälpa dig med råden ovan, gör det inte själv

Sant kunde inte skrivet bättre, STOR chans att filer kommer försvinna eller bli korrupta.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Groggan:

Ah, tack för svar!

Den mjukvaran, måste man göra usbn bootbar och kan man köra partition wizard utanför Windows?

Skickades från m.sweclockers.com

Det görs automatisk och deras rescue cd är ju såklart till för att köras från usb/cd ifall datorn inte startar..