Export och import av hel Wordpress-sajt för ren ominstallation av WP

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jun 2006

Export och import av hel Wordpress-sajt för ren ominstallation av WP

Håller på och går från en wordpress multisite-installation till en vanlig single (eftersom jag inte använder multi-funktionen).

Har kommit så långt att allt fungerar med den nya single-installationen. Allt har gått fint att importera, inlägg, menyer etc.

Min fundering är dock bilderna och hur man löser importeringen av dessa på bästa sätt.

- Använder jag Wordpress importeraren och importerar ALLT följer bilderna inte med. Länkarna till samtliga bilder blir även fel och får av någon anledning en 1:a (etta) tillagd i slutet av sökvägen.
- Bästa resultatet har jag fått av att importera endast inläggen i en separat import och sedan kopiera in alla bilder via FTP. Då dyker det upp precis som de ska om man tittar på sajten via en webbläsare. Av någon anledning kommer inte featured-bilderna med på detta sätt, men det är ett mindre problem (70-talet artiklar så det går att ladda upp igen utan för mycket huvudvärk).
- Problemet med att lägga över bilderna med FTP är ju dock att de INTE dyker upp i mediebiblioteket i Wordpress. Jag kan alltså inte redigera bilder, lägga till/ta bort alt-texter etc. Dock verkar alt-texterna ändå vara kopplade till korrekt bilder eftersom denna data (vad jag förstår) följer med själva inläggen, så det bibehålls i själva inläggstexten när inläggen importeras.

Så för att summera står jag nu med följande:
- Alla bilder fungerar och får alt.texter när jag håller muspekaren över bilderna då man tittar på webbsidan normalt.
- Bilderna syns dock INTE via WP-biblioteket så de kan inte redigeras där (dock tror jag inte detta någonsin kommer behövas, de ligger där de ligger, så att säga).
- Featured/Titelbilderna har jag fått importera via biblioteket igen och lägga till för varje post.

Är ovanstående ett OK tillvägagånss att göra en komplett ominstallation eller bör jag göra på något annat sätt? Har allting exporterat via wordpress export-funktion och en backup på hela public_html-mappen (samt separat backup på Yoast SEO och några andra appar samt temat jag använder).

Det enda jag inte har i backupväg är en direkt kopia på den gamla databasen (mysql), utan jag kände (trodde) att wordpress egen export var tillgänglig.

Sorry för en lång text. Men vore superkul med lite input från någon som är bättre på detta än vad jag är