Spara input av besökare på hemsida.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Plats! Sitt då!
Registrerad
Aug 2003

Spara input av besökare på hemsida.

Hej!

Har ett problem och tänkte höra vilka alternativ jag kan ha för att lösa det.

Jag vill att medlemmar i en förening ska kunna lämna information via en hemsida. Jag började med Google Forms och den gör tekniskt allt jag vill, det blir rutor att fylla i och en skicka knapp som samlar all information i ett spreadsheet jag sen kan arbeta med. Problemet är att det är nio frågor gånger sju dagar som ska svaras på. 63 frågor på Google forms blir svårt överskådligt. Jag har tittat på om man kan koda om Google Forms till annat utseende och hamnat i att det går men ingen förklaring till hur det görs.

Hemsidan ligger på one.com's webhotell och det finns stöd för php och mySQL. Jag har börjat skapa en tabell med php form och tanken är att skicka in informationen till en mySQL databas.

Men innan jag börjar sätta mig in i detaljerna tänkte jag höra om det finns ett enklare sätt att lösa problemet på.

Så, hur hade ni löst att samla in information via en hemsida?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Dec 2006

Google forms har väl tabeller och diagram också?
Eller på vilket sätt är det svårt att avläsa?
Att det är för många kolumner?

Kan du beskriva bättre vad som är problemet?
Jag tror att google forms är tillräckligt för det du gör, men det kanske behöver förändras lite bara

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Plats! Sitt då!
Registrerad
Aug 2003

Jag kan skapa en tabell i Google form men endast en multiple choice variant.

Låt oss säga att jag vill få in betyg från elever, då kan jag göra en tabell där varje rad är ett ämne och varje kolumn är en betygsnivå. 1-5 eller A-F, och det fungerar bra för det ändamålet i Google forms.
Men jag vill ha en tabell där raderna är ämnen, kolumnerna är årskurs (ex 3-9) och de ska kunna lämna svar i ett mycket större svarsspann (ex 1-40). Jag vill alltså ha ett svar i varje ruta i tabellen.

Blev det mer begripligt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Dec 2006

Mm...
Låter som ett stort projekt.
Jag kan nog inte hjälpa dig tillräckligt för att komma helt i mål.
Men du har nog rätt i din tanke att skapa ett form och spara det.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Apr 2015

Håll det enkelt så kanske det fungerar

Både Avast och Microsoft har drivit mig till vansinne genom att göra sig helt onåbara med överkomplicerade system som går sönder hela tiden.

Skapa en ny e-post adress för dessa ärenden som visas i en bild så att du inte får för mycket spam. Det fungerar även för alla som blockerar skript av säkerhets skäl och risken för skript injicering som Steam hade problem med försvinner då ingen text från användare dynamiskt tolkas som kod.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Mev:

Jag kan skapa en tabell i Google form men endast en multiple choice variant.

Låt oss säga att jag vill få in betyg från elever, då kan jag göra en tabell där varje rad är ett ämne och varje kolumn är en betygsnivå. 1-5 eller A-F, och det fungerar bra för det ändamålet i Google forms.
Men jag vill ha en tabell där raderna är ämnen, kolumnerna är årskurs (ex 3-9) och de ska kunna lämna svar i ett mycket större svarsspann (ex 1-40). Jag vill alltså ha ett svar i varje ruta i tabellen.

Blev det mer begripligt?

Tjena!

Det låter som en databas är din lösning. Den skulle se ut (enligt ovanstående exempel) något i stil med:

Väldigt hastigt gjort! Måste springa till bussen.