Permalänk
Medlem

Hur ska jag koppla mina fläktar?

Tjena kommer få hem 2st radiatorer väldigt snart. En 240 slim, och en 360 slim med låg FPI, som jag kommer köra med 5st tystgående fläktar i relativt låga varvtal, gärna kring 1000~ RPM.

Mitt moderkort GA-Z77X-UD5H har 5 headers på moderkortet för fläktar och så här står det i manualen:

Hur ska jag styra mitt system för bästa drift? Ska jag köpa PWM fläktar till radiatorerna och i så fall vilka portar skall dom köras via? Kör ni era radiatorfläktar via CPU_FAN med adaptrar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Siktar du på tyst eller toktyst?
Jag kör på dessa för 49:- styck. Kör på PWM portarna på moderkortet och har satt moderkortet på silent via bios så det är löjligt tyst.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/163202-arctic...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Siktar du på tyst eller toktyst?
Jag kör på dessa för 49:- styck. Kör på PWM portarna på moderkortet och har satt moderkortet på silent via bios så det är löjligt tyst.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/163202-arctic...

VMed en custom-loop som denna tar jag för givet att kunna ligga på dödstyst.

Vet bara inte om det är så bra idé att styra temperaturen på CPU/GPU via SYS_FAN, hur vet moderkortet när tempen går upp på någon av komponenterna lixom? Borde inte radiatorfläktar köras via CPU_FAN ändå?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tycker mitt asrock hanterar det väldigt bra... När vattnet drar åt 50-60 grader så börjar det fläkta på i lådan.
Moderkortet vet ju temp på flera ställen inklusive CPU och då GPU är på samma loop så vet den ju indirekt tempen på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Tycker mitt asrock hanterar det väldigt bra... När vattnet drar åt 50-60 grader så börjar det fläkta på i lådan.
Moderkortet vet ju temp på flera ställen inklusive CPU och då GPU är på samma loop så vet den ju indirekt tempen på den.

Så moderkortet kan PWM-styra fläktarna på SYS_FAN baserat på temperatur i loopen? I så fall vilka SYS_FAN headers ska jag använda, då det verkar som att mitt moderkort gör olika saker beroende på vilken header jag väljer?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Drar cpu temp iväg så ökar den bara på ALLA fläktarna för mig efter en stund.
Det är ju så klart inte helt optimalt men fungerar effektivt utan en fancy extern kontroller.
I mitt fall är det ändå inte så att det låter något även fast jag har en inwin 805c skitlåda.
Kör en 240 radiator på en Xeon e5*2690 och ati 7970 (båda har EK block).

Ska du bygga en utställningslåda så ska du inte ta råd från mig, jag bygger enbart så det fungerar till 100% och utseende kommer på andra hand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Drar cpu temp iväg så ökar den bara på ALLA fläktarna för mig efter en stund.
Det är ju så klart inte helt optimalt men fungerar effektivt utan en fancy extern kontroller.
I mitt fall är det ändå inte så att det låter något även fast jag har en inwin 805c skitlåda.
Kör en 240 radiator på en Xeon e5*2690 och ati 7970 (båda har EK block).

Ska du bygga en utställningslåda så ska du inte ta råd från mig, jag bygger enbart så det fungerar till 100% och utseende kommer på andra hand

Frågan är vilken fan header jag ska koppla in fläktarna på då?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sätt bara en till varje uttag? Moderkortet kommer snällt tala om varvtal och reglera varje.
Jag har 6st 12cm totalt men bara 4 uttag 2 fick köra dubbelkopplat med förgreningen som följde med.
Pumpen kör på ett uttag som heter pwr fan. Jag tror du oroar dig i onödan eller så missförstår jag dig bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Sätt bara en till varje uttag? Moderkortet kommer snällt tala om varvtal och reglera varje.
Jag har 6st 12cm totalt men bara 4 uttag 2 fick köra dubbelkopplat med förgreningen som följde med.
Pumpen kör på ett uttag som heter pwr fan. Jag tror du oroar dig i onödan eller så missförstår jag dig bara

Jag tror tyvärr inte detta är fallet, då just mitt moderkort styr fläktar annorlunda beroende på vilken FAN header jag väljer..
Tydligen är ett av headerna på full-speed hela tiden oavsett te.x .. mycket märkligt moderkort.

Kan ju tydligen koppla radiatorfläktarna på någon av dom i alla fall, vilket är bra!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Dom flesta moderkort tillåter bara minimum 60% duty cycle på Chassi fan connectors.

Men dom flesta tillåter 0-20% (under 20% brukar inte göra någon skillnad) så min rekommendation är en PWM hub och sedan använda CPU_FAN kontakten.

Jag har 2st CPU_FAN och kör CPU och chassifläktar på dessa. Fördelen är att alla fläktar går på samma profil så är fläktarna någorlunda likvärdiga eller samma så får du samma RPM på alla och du kan ha ett väldigt lågt idle rpm runt 250-300rpm och sedan hur högt du vill egentligen beroende på val av fläkt, kylbehov och inställningar.

1000rpm är smärtgränsen, tycker det börjar låta redan vid 800rpm och 900rpm är nästan max för min del och då har jag bara 2st 140mm totalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Dom flesta moderkort tillåter bara minimum 60% duty cycle på Chassi fan connectors.

Men dom flesta tillåter 0-20% (under 20% brukar inte göra någon skillnad) så min rekommendation är en PWM hub och sedan använda CPU_FAN kontakten.

Jag har 2st CPU_FAN och kör CPU och chassifläktar på dessa. Fördelen är att alla fläktar går på samma profil så är fläktarna någorlunda likvärdiga eller samma så får du samma RPM på alla och du kan ha ett väldigt lågt idle rpm runt 250-300rpm och sedan hur högt du vill egentligen beroende på val av fläkt, kylbehov och inställningar.

1000rpm är smärtgränsen, tycker det börjar låta redan vid 800rpm och 900rpm är nästan max för min del och då har jag bara 2st 140mm totalt.

Kanonsvar. Tack.
Så egentligen är det smartast för mig att skaffa en PWM-hub och koppla i alla fläktar till CPU_FAN headern? Klarar den av så många fläktar då?

Ligger gärna så lågt jag bara kan i fläkthastighet, bara mina temps är i någorlunda schakt med en relativt schysst OC. Antar att jag kommer kunna ligga väldigt lågt, säkert runt 500 eller mindre i idle.

Men kan jag plocka hem typ en 2000 RPM fläkt (PWM) och ändå ligger i låga varvtal under idle, utan att systemet flippar ut och jag blåser upp i 2000 RPM under load? Detta går säkert bestämma i BIOS dock.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så länge hubben har egen spänningsmatning så belastar den inte moderkortet så fungerar det.

http://www.amazon.com/Phobya-4-Pin-Splitter-Power-Eight/dp/B0...
https://www.youtube.com/watch?v=McF1VhdeAD8

Vad jag kan se kommer den med en kombinerad molex addapter och spliter kabel.

Man kopplar helt enkelt 4 pins PWM kontakten med alla fyra kablar, GND,+12V, RPM och PWM signal i mittersta PWM utaget på hubben på kortsidan.

Molex kontakten går till nätdelen. PWM kontakten som har 2st kablar går till moderkortets CPU_FAN kontakt. PWM signal för att moderkortet ska styra dom och RPM signalen så den kan mäta en fläkt antar jag i alla fall, säkert första uttaget om dom är numrerade på PWM hubben.

Nätaget kommer stå för all ström sedan inte moderkortet, moderkortet reglerar bara fläktarna genom att slå av och på strömen med olika långa pulser därav namnet Puls Width Modulated.