Permalänk

Överklocka AMD phenom II x4 965

Tjenare, har nyss skaffat en dator med AMD phenom II X4 965 och ett AMD Radeon HD 6850.

Funderar på om det går att överklocka processorn? Moderkortet är ASUS M5 A97 r2.0.

Kylare är standard men vid maxload är temperaturen inte över 60 grader.

Hur överklockar man med detta moderkort/processor?

Har som sagt inte gjort det nån gång men vill prova

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hiphoppucko:

Tjenare, har nyss skaffat en dator med AMD phenom II X4 965 och ett AMD Radeon HD 6850.

Funderar på om det går att överklocka processorn? Moderkortet är ASUS M5 A97 r2.0.

Kylare är standard men vid maxload är temperaturen inte över 60 grader.

Hur överklockar man med detta moderkort/processor?

Har som sagt inte gjort det nån gång men vill prova

Tacksam för svar!

Har du googlat runt lite? Det är busenkelt på dessa. Dock kommer du nog inte så långt med Standardkylaren och det är ändå din GPU som är flaskhalsen i de flesta fall. Om jag inte minns fel kan du klocka med multipel på denna modell, så bara att höja multipeln några steg och testa. Om multipeln är låst för du överklocka på klassiskt vis med FSB (eller baseclock)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Har du googlat runt lite? Det är busenkelt på dessa. Dock kommer du nog inte så långt med Standardkylaren och det är ändå din GPU som är flaskhalsen i de flesta fall. Om jag inte minns fel kan du klocka med multipel på denna modell, så bara att höja multipeln några steg och testa.

Hittar dock inget med multipliern i BIOS, vet inte varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hiphoppucko:

Hittar dock inget med multipliern i BIOS, vet inte varför.

Börja med att skumläsa denna så kommer du en bit på vägen
http://www.sweclockers.com/artikel/6162-overklocka-phenom-ii

Det heter CPU Clock Ratio i bios

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Börja med att skumläsa denna så kommer du en bit på vägen
http://www.sweclockers.com/artikel/6162-overklocka-phenom-ii

Det heter CPU Clock Ratio i bios

Tack ska du ha! Skriver igen om jag får problem xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av hiphoppucko:

Tack ska du ha! Skriver igen om jag får problem xD

Kolla i din moderkortsmanual under AI Tweaker Menu.
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM3+/M5A97/E6441_M5...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Hittade multiplier inställningen så nu har jag förstått det här! Tack för hjälpen alla!

Permalänk
Medlem

Nu skriver du förvisso att max temp inte går över 60, men jag hoppas du är medveten om att rekommenderad max temp på denna CPU är just det, 60-65 grader.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Nu skriver du förvisso att max temp inte går över 60, men jag hoppas du är medveten om att rekommenderad max temp på denna CPU är just det, 60-65 grader.

Skickades från m.sweclockers.com

Beror på om man snackar core temp eller temp-censorn på moderkortet. Temp-mätningen på phenom är ju helt åt skogen i alla fall. jag brukar säga att är den stabil, och inte går på för höga volt. Så är den ok. Min x6a brukade gå upp till 75 vid max load på ena tempcensorn, 65c på core.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av KKay:

Nu skriver du förvisso att max temp inte går över 60, men jag hoppas du är medveten om att rekommenderad max temp på denna CPU är just det, 60-65 grader.

Skickades från m.sweclockers.com

Oo fan. Det visste jag inte, men ska köpa en vattenkylare så då blir den nog inte så hög. Tack för att du sa det!

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Beror på om man snackar core temp eller temp-censorn på moderkortet. Temp-mätningen på phenom är ju helt åt skogen i alla fall. jag brukar säga att är den stabil, och inte går på för höga volt. Så är den ok. Min x6a brukade gå upp till 75 vid max load på ena tempcensorn, 65c på core.

Vad räknas som höga volt? Ligger på 3,8Ghz nu med 1,55 v. Kan jag gå högre? Fixar ny kylare, 212 evo, för nu är tempen alldeles för hög!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hiphoppucko:

Vad räknas som höga volt? Ligger på 3,8Ghz nu med 1,55 v. Kan jag gå högre? Fixar ny kylare, 212 evo, för nu är tempen alldeles för hög!

1.55 är max man bör köra på den processorn. Det var i alla fall den siffran jag hitta på olika forum. Är 1.55 volt spänningen som står i BIOS eller den som du läser av under load med hjälp av mjukvara? För det finns något som heter vdrop, vilket innebär att spänningen sjunker när man belastar CPU:n.

Visa signatur

Speldator: i7 2600k @ stock/ corsair vengeance 1600Mhz 2*4GB/ gigabyte 6950 2GB
Kontorsdator: AMD athlon 64 3800+ 2.4Ghz/ ram 776MB

Permalänk
Skrivet av UNIX1337:

1.55 är max man bör köra på den processorn. Det var i alla fall den siffran jag hitta på olika forum. Är 1.55 volt spänningen som står i BIOS eller den som du läser av under load med hjälp av mjukvara? För det finns något som heter vdrop, vilket innebär att spänningen sjunker när man belastar CPU:n.

Det är i bios, i mjukvaror ligger jag på runt 1.48v, kan jag dra upp så jag har 1.55 i mjukvaran? Eller blir det farligt?

Skickades från m.sweclockers.com