Förslag till en gammal okunnig

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2016

Förslag till en gammal okunnig

Hej.
Ska försöka fatta mig kort.

Jag gick på IT-gymnasiet när det var nytt i Uppsala, men det enda jag bildade mig i var CS 1.5 (blev jävligt vass för övrigt). Dock sitter det väl en promille kvar i skallen av det jag fick lära mig i kurserna om programmering..

Nu till frågan:
Jag tänker göra ett program till min biljardklubb. Programmet ska hantera våra interna handikapp-tävlingar, och därmed avlasta tid för ideellt arbetande muppar som spelar biljard

Programmet behöver:
En databas: Lägga till spelare och dess individuella handikapp.
En turneringsbracket beroende på antalet deltagande spelare. Vinnarsida och förlorarsida.
Automatisk lottning av första omgången, efter att man valt deltagare (plockas ur databasen).
"Drag-drop"? funktion för att utse vinnaren/förloraren av varje match.
Automatisk justering av respektive spelares handikapp efter avslutad tävling. (+0.5p vid förlust / -0.5p vid vinst).

Fråga: I vilket program/språk görs detta lättast i?
Jag har grundkurser i programmering som sitter låååångt bak i minnet, men jag kan damma av det och lära mig själv på vägen bara jag får en putt i rätt riktning.

Tack för svar!
/Linus

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

kanske php/mysql eller asp/.... och lite html/css för själva gränsnittet. Om du vill att det ska vara crossplatform kanske jquerymobile istället. https://jquerymobile.com/

funkar med drag and drop också http://html5demos.com/drag antar att jquerymobile gör det med

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2016

@lappen81: tanken är väl laptop alt. tablet

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

@HildegardCreps: då är nog jquerymobile smidigt, har inte så mycket erfarenhet av det men det skalar efter skärmstorleken och orienteringen / anpassat för små skärmar. http://demos.jquerymobile.com/1.4.5/

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2016

@lappen81: Tackar för svaret!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av HildegardCreps:

Hej.
Ska försöka fatta mig kort.

Jag gick på IT-gymnasiet när det var nytt i Uppsala, men det enda jag bildade mig i var CS 1.5 (blev jävligt vass för övrigt). Dock sitter det väl en promille kvar i skallen av det jag fick lära mig i kurserna om programmering..

Nu till frågan:
Jag tänker göra ett program till min biljardklubb. Programmet ska hantera våra interna handikapp-tävlingar, och därmed avlasta tid för ideellt arbetande muppar som spelar biljard

Programmet behöver:
En databas: Lägga till spelare och dess individuella handikapp.
En turneringsbracket beroende på antalet deltagande spelare. Vinnarsida och förlorarsida.
Automatisk lottning av första omgången, efter att man valt deltagare (plockas ur databasen).
"Drag-drop"? funktion för att utse vinnaren/förloraren av varje match.
Automatisk justering av respektive spelares handikapp efter avslutad tävling. (+0.5p vid förlust / -0.5p vid vinst).

Fråga: I vilket program/språk görs detta lättast i?
Jag har grundkurser i programmering som sitter låååångt bak i minnet, men jag kan damma av det och lära mig själv på vägen bara jag får en putt i rätt riktning.

Tack för svar!
/Linus

Lite mer information hade varit trevligt, svårt att rekommendera någonting när man inte riktigt vet vad du vill göra för slags applikation.

Desktop, web, mobile... vilken plattform vill du rikta dig till?

Vilket språk satt du med på gymnasiet?