Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2016

Översättare i php

Jag har just nu en uppgift i webb där lärarna är väldigt oklara med exempelkoder samt hur php fungerar då hela klassen är i princip nybörjare, grundprinciperna har jag förstått men jag skulle behöva se ett kort exempel.

Vår uppgift är alltså att vi ska bygga en översättare som översätter 10 olika ord till 5 olika språk genom ett inmatningsfält till ordet och radiobuttons till val av språk, vi måste använda oss av POST och även av arrayer, jag har brjat koda lite men förstår inte riktigt hur jag ska översätta orden genom php, vore jättesnällt om någon här skulle kunna skriva hur ni hade löst en liknande uppgift?

Tack på förhand! / En förvirrad student

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2009

Gör ett HTML formulär som POSTar till ditt phpskript.

Radioknapparna ska ha samma namn (T.ex. Engelska, Svenska, Finska, Norska, Danska heter alla "Language" men du ger varje knapp en egen value (t.ex. 1, 2, 3, 4, 5)

Då kommer du få ut vilket språk som valdes genom att calla på $_POST["Language"] arrayen. Då är det bara att göra t.ex. en switch sats (case 1: echo "English" break; case 2: echo "Svenska" break; ...)

Lycka till.

7900x @ 4,7ghz - 1080ti @ 2100

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Jan 2009

@Laysa:

Jag hade löst uppgiften med en flerdimensionell array, vilket jag tror är lite av huvudsyftet med er skoluppgift.
en flerdimensionell array kan t ex definieras så här.

$sprak = array();
$sprak["engelska"] = array();
$sprak["engelska"]["ord"] = "word";

Hur du kan anropa en array hoppas jag du känner till redan? men prova nedan får du se vad som händer

$lang = "engelska";
$word = "ord";
echo $sprak[$lang][$word];
echo $sprak["engelska"]["ord"] ;

$_POST är en array också, och anrop till kan göras på samma vis.

För mer hjälp på traven kan du söka på nätet efter "php multidimensional array"

Pentium E5200, 4x2048MB DDR2 667mhz, ATI RADEON HD4670 512MB.
AMD 4850E, 4x2048 DDR2 667Mhz. ATI RADEON HD3200.