2600K kraschar vid idle efter överklockning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2007

2600K kraschar vid idle efter överklockning

Hej!

Som nybörjare på överklockning testade jag igår att klocka min 3 år gamla processor i7 2600K.

Jag följde den här guiden: http://www.overclock.net/t/1276670/overclocking-i52500k-on-p8p67-le

Körde sedan stresstest i Prime95 och övervakade med HW monitor och coretemp.

Alla resultat såg bra ut på pappret. Körde under kvällen tunga applikationer och spel och datorn uppförde sig
helt perfekt.

Dock, efter att ha lämnat datorn en timme eller så, upptäckte jag att den kraschat. Jag kunde inte använda resetknappen,
fick 3 dryga pip från datorn och den vägrade starta om. Stängde av datorn via powerknappen och efter omstart var allt som
vanligt.

Frågan är: vad kan vara anledningen till att datorn kraschar i idle?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2011

För låg spänning i idle, öka vcore/offset. Orkar inte kolla för ditt mobo men du kan ev sänka turbovoltage eller liknande om det är stabilt i load.

Skickades från m.sweclockers.com

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1600MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av Skaata:

Hej!

Som nybörjare på överklockning testade jag igår att klocka min 3 år gamla processor i7 2600K.

Jag följde den här guiden: http://www.overclock.net/t/1276670/overclocking-i52500k-on-p8p67-le

Körde sedan stresstest i Prime95 och övervakade med HW monitor och coretemp.

Alla resultat såg bra ut på pappret. Körde under kvällen tunga applikationer och spel och datorn uppförde sig
helt perfekt.

Dock, efter att ha lämnat datorn en timme eller så, upptäckte jag att den kraschat. Jag kunde inte använda resetknappen,
fick 3 dryga pip från datorn och den vägrade starta om. Stängde av datorn via powerknappen och efter omstart var allt som
vanligt.

Frågan är: vad kan vara anledningen till att datorn kraschar i idle?

Du får delvis strunta i OC guider, det är bara ren och skär tur om det blir en bra överklockning om du följer dessa.

Se guider som förslag istället.
Guider är ungefär som matlagningsrecept man får ofta justera dessa mer eller mindre mycket så det passar en själv och ens delar.

Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2007

Heinel har nog rätt. Nån sa att man ska höja CPU PLL voltage till 2.0V för ökad stabilitet. Det har jag gjort men vet inte om det gör nån skillnad.

ASUS Sabertooth P67, Intel 2600K@4.7GHz, 2x8GB DDR3 2133MHz, R9 390
GPU galning, har haft: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, 390
ESD for dummies

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2007

"I've been having similar overclocking issues with this board. There is also no setting in the BIOS to be able to manually adjust CPU Voltage (Vcore). You have to rely on the built-in auto-vcore which has been known to over-volt"

Citat från någon som har samma moderkort som mig. Verkar vara svårt att manuellt justera Vcore på detta moderkort.

Får väl googla och se om det går att hitta nåt sätt att lösa problemet på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av Skaata:

"I've been having similar overclocking issues with this board. There is also no setting in the BIOS to be able to manually adjust CPU Voltage (Vcore). You have to rely on the built-in auto-vcore which has been known to over-volt"

Citat från någon som har samma moderkort som mig. Verkar vara svårt att manuellt justera Vcore på detta moderkort.

Får väl googla och se om det går att hitta nåt sätt att lösa problemet på.

Men du måste väl kunna ändra offset eller något?

Skickades från m.sweclockers.com

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1600MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2007

@Heinel: Ja det kan jag. CPU Offset voltage är just nu 0.005.

Vad rekommenderar du/ni att jag testar att ändra till?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jkpg
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Skaata:

@Heinel: Ja det kan jag. CPU Offset voltage är just nu 0.005.

Vad rekommenderar du/ni att jag testar att ändra till?

Höj till 0.010 och se om det funkar. Se till så den ökar och inte minskar spänningen. Brukar stå ett + eller - tecken. Alternativs kan du höja load line calibration

ASUS Maximus VIII Hero | i7 6700K @ stock | ASUS 290X Matrix Platinum | 32 GB Corsair Vengeance LPX 2666MHz | Samsung 850 Pro 256GB | Intel 520 240GB SSD | Seagate Barracuda Green 2TB | EVGA Supernova G2 750W | Corsair 400Q |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2007

@llrobbanll:
Ska testa höja offset.
Load line calibration vet jag inte vad det är.....Är som sagt nybörjare på det här.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Jun 2005

hade samma problem med min 2500k, glömt hur jag löste det men låter som det är vcore som hamnar för lågt vid idle.
kunde spela i timmar men när jag surfade eller bara lämnade den i idle så krashade den titt som tätt.

SB @ 4.2ghz, Palit GTX 1080 GR Premium

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2007

Har hur som helst höjt till 0.010 nu. Får se vad som händer nästa gång dator blir idle

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2010

Kan även va C-states som spökar.

» ✪ Gaming: W10 Pro | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3xHDD Σ 5TB | Define S | Chieftec Super 850W | Logitech g502 | Corsair K70 Reds | Beyerdynamic DT 770 PRO 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T (TN) + GW2250HM (VA)
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av phreec:

Kan även va C-states som spökar.

Jupp, kan behöva stänga av C-states.

i7 6700K - EVGA 980 Ti SC+ - Acer XB271HU / Qnix 2710
EVGA Supernova G2 850 - Samsung 850 EVO 500 GB - ASUS Z170 Pro Gaming
Fidelio X2 - Blue Snowball

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2007

@Yorg: Ja, det kan absolut bero på C-states. Kraschen sker som sagt när datorn går in i power saving mode.
( kraschade nyss igen, efter att jag höjt offset till 0.010). Dags för ett nytt bios-besök.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2007

Kom nyss hem efter ett par öl på krogen och konstaterar att problemet kvarstår.
Datorn hade "Idlat" varav en enkel beröring av musen (jag pratar fortfarande om datorn, inget annat)
normalt sett får den att vakna och tar mig till windows igen. Innan jag pulade med C-states och voltcore
så varvade fläkten vid resetförsök och 3 pip hördes. Just detta har upphört men jag måste fortfarande starta
om datorn via power för att få igång den igen.

Drygt!

Fler råd och tips mottages tacksamt.

P.S. Mitt moderkort verkar vara uppe för diskussion i många trådar på nätet då det
har extremt krångliga lösningar för överklockning men kanske någon av er har
erfarenheter att dela med er av?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Okt 2008

Måste du använda power savings mode, nu kanske jag är lite fel ute men då jag kör med win7 sen början och tagit bort hibernate funktionen vilket dessutom gav tillbaka flera GB i lagringsutrymme?
Det enda som stängs av för mig efter en timme frånvarande från datorn är skärmen, annars har jag ställt in i Hög Prestanda i Energialternativ.

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2007

@Punnisher: Jag tror att ditt råd löser problemet i princip, datorn verkar egentligen funka efter Idle men skärmen vill inte kicka igång efter Power saving mode. Efter ännu en Idle så rörde jag lite på musen och hörde datorn gå igång, men fick ingen bild. Bildskärmen sov sött vidare.
Det retar mig dock att inte få rätt på problemet, som egentligen inte är ett problem för övrigt då datorn presterar bra som fan i tester och i hög load. Bara när den bestämmer sig för att gå och lägga sig, är det ett problem.

Får försöka lista ut hur man stänger av Power saving mode i Win 10, vet faktiskt inte men det ska nog gå att lösa.