Hjälp att programmera ett mobilspel!

Permalänk
Medlem

Hjälp att programmera ett mobilspel!

Hello!!

Skulle behöva lite hjälp med att programmera ett mobil spel.
Jag och en polare har en bra idée till ett spel, men vart ska man börjar?

Vilket program ska jag använda?
Hur testar jag spelet från det programmet?
Finns det något bra guide eller liknande att öva på?

Alla tips mottages med glädje.

//Lolaina

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolaina:

Alla tips mottages med glädje.

Unity 3D är poppis och kompetent.
https://unity3d.com/learn/tutorials/modules/beginner/2d/2d-ov...
https://unity3d.com/learn/tutorials/topics/2d-game-creation
https://www.youtube.com/watch?v=oK_NzdVSxaQ

Permalänk
99:e percentilen

Det är nog lämpligt att lära sig programmera först (eller se det som ett delmål). Om du ska skriva en native app får du lära dig Java för Android eller Objective‑C/Swift för iOS. En annan möjlighet är att skriva appen i JavaScript och använda Phonegap för att kompilera en "native" app för alla plattformar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det är nog lämpligt att lära sig programmera först (eller se det som ett delmål). Om du ska skriva en native app får du lära dig Java för Android eller Objective‑C/Swift för iOS. En annan möjlighet är att skriva appen i JavaScript och använda Phonegap för att kompilera en "native" app för alla plattformar.

Ja jo det är sant! men hur lär jag mig det på bästa sätt? någon bra bok/hemsida med guider eller övningar? sen så vill jag fokusera på android först och främst.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av lolaina:

Ja jo det är sant! men hur lär jag mig det på bästa sätt? någon bra bok/hemsida med guider eller övningar? sen så vill jag fokusera på android först och främst.

Ett alternativ kanske kan vara Codecademys JavaScript-guide för nybörjare. Böcker är säkert bra till viss del, men jag vill bestämt hävda att programmering är något de flesta lär sig genom att prova sig fram och att härma. Man kopierar en kodsnutt som någon har skrivit och så provar man att ändra i den och se vad som händer. Ett exempel skulle kunna vara att ta följande enkla program:

document.write("Hello world!");

Och ändra det till:

document.write("Mitt namn är lolaina!");

Och när man ser att det då skrivs ut Mitt namn är lolaina på skärmen har man lärt sig något om document.write.

Eller så kanske man tar detta:

for (var x = 0; x < 10; x++) { document.write(x + ", "); }

Det skriver ut följande:

0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9,

Så ändrar man till:

for (var x = 0; x < 20; x++) { document.write(x + ", "); }

Och får då:

0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19,

Sen kanske man ändrar till:

for (var x = 0; x < 20; x++) { document.write(x + "hej"); }

Varpå det skrivs ut:

0hej1hej2hej3hej4hej5hej6hej7hej8hej9hej10hej11hej12hej13hej14hej15hej16hej17hej18hej19hej

Och då har man lärt sig något om for-loopar, variabler och strängar.

Sedan har vi det återkommande problemet för många nybörjare: "Var ska jag skriva in detta då?" Det gissar jag att Codecademy går igenom i sin guide. Men just JavaScript är väldigt bra på den punkten, eftersom man kan skriva det direkt i ett HTML-dokument:

<!DOCTYPE html> <script> // Skriv JavaScript här! document.write("Hello World!"); // Här slutar JavaScript-koden. </script>

Om man sparar ovanstående kod i en fil som slutar på .html och öppnar den i webbläsaren körs programmet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers