Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag läste det i någon tråd här på forumet. Dessutom är det en här i tråden som inte fått sin SB att fungera med högre minneshastighet än 2133 MHz trots att han provat "hela natten". Dessutom en video där man undersöker hur mycket spelprestanda man egentligen kan pressa ut ur en 2500K där man kör med just 2133 MHz minneshastighet som högst.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Jag läste det i någon tråd här på forumet. Dessutom är det en här i tråden som inte fått sin SB att fungera med högre minneshastighet än 2133 MHz trots att han provat "hela natten". Dessutom en video där man undersöker hur mycket spelprestanda man kan pressa ut ur en 2500K där man kör med just 2133 MHz minneshastighet som högst.

Du kan tillägga att detta svar ges på de flesta OC forum.
ett ex: http://www.overclock.net/t/1425858/choise-of-memories-for-san...
"99% of sandy's cannot run faster then 2133 memory" vilket verkar stämma rätt bra om man tittar på hur extremt många som har problem med 2400minne.

Där är något fel med den 1:9 multipliern som långt från alltid vill fungera. Kan ha att göra med att den i grunden gjordes för P67 chipset vars moderkort sa max 2133Mhz eller 1:8. Med det sagt så kan där säkert vara någon som har perfekt nog moderkort, minne och minneskontroller (i CPUn) så att det går. Men det verkar vara lite kisellotteri som att kunna göra 5Ghz på luft utan galna spänningar

Detta var även något som Intel sedan skröt om på Ivy Bridge, att dens minneskontroller just skulle hantera snabbare RAM, 2666+ iaf

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av fantomsmurfen:

Jag läste det i någon tråd här på forumet. Dessutom är det en här i tråden som inte fått sin SB att fungera med högre minneshastighet än 2133 MHz trots att han provat "hela natten". Dessutom en video där man undersöker hur mycket spelprestanda man egentligen kan pressa ut ur en 2500K där man kör med just 2133 MHz minneshastighet som högst.

Skrivet av Paddanx:

Du kan tillägga att detta svar ges på de flesta OC forum.
ett ex: http://www.overclock.net/t/1425858/choise-of-memories-for-san...
"99% of sandy's cannot run faster then 2133 memory" vilket verkar stämma rätt bra om man tittar på hur extremt många som har problem med 2400minne.

Där är något fel med den 1:9 multipliern som långt från alltid vill fungera. Kan ha att göra med att den i grunden gjordes för P67 chipset vars moderkort sa max 2133Mhz eller 1:8. Med det sagt så kan där säkert vara någon som har perfekt nog moderkort, minne och minneskontroller (i CPUn) så att det går. Men det verkar vara lite kisellotteri som att kunna göra 5Ghz på luft utan galna spänningar

Detta var även något som Intel sedan skröt om på Ivy Bridge, att dens minneskontroller just skulle hantera snabbare RAM, 2666+ iaf

Min källkritik säger att det definitivt är bristande källor. En person i denna tråden som har testat med en uppsättning minnen och en CPU med en IMU, en random person i ett forum som ger en One-liner samt en YT-video som råkar testa på just 2133.

Det jag verkar hitta är just att P67 moderkort inte klarar för hög multipel på minnet mot BCLK. På ett Z77 borde det problemet mer eller mindre försvinna och så hänger det endast på IMC:n. Hittar dock ungefär samma sak, att de flesta brukar ligga på 1:8 på multipel med 133 Osc.

@Calathea: Har du några bra källor eller kunskap om max Mem på Sandy Bridge. För dålig på att hitta vettiga entries på HWBot.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DavidtheDoom:

Min källkritik säger att det definitivt är bristande källor. En person i denna tråden som har testat med en uppsättning minnen och en CPU med en IMU, en random person i ett forum som ger en One-liner samt en YT-video som råkar testa på just 2133.

Det jag verkar hitta är just att P67 moderkort inte klarar för hög multipel på minnet mot BCLK. På ett Z77 borde det problemet mer eller mindre försvinna och så hänger det endast på IMC:n. Hittar dock ungefär samma sak, att de flesta brukar ligga på 1:8 på multipel med 133 Osc.

@Calathea: Har du några bra källor eller kunskap om max Mem på Sandy Bridge. För dålig på att hitta vettiga entries på HWBot.

Tja! Det stämmer att Sandy Bridges integrerade IMC inte klarar mer än 2133 multi. Ge den lite bclk så kommer man lätt över 2200 MHz men mer blir onödigt svårt.

vad gäller moderkort med sockel 1155, det finns kort med äldre styrkretsar än Z77 som har stöd för 2400 MHz multi, troligtvis avsett för Ivy Bridge. Min erfarenhet är att dessa moderkort (P67, Z68) ändå kommer ha trubbel över 2133 oavsett om du sätter i en Ivy.

Jag överklockade mycket med ASUS Maximus Gene-Z Z68, var ett grymt mobo men även med Ivy och kyla så begränsade moderkortet, max nedan:

http://hwbot.org/submission/2279492_calathea_superpi___32m_co...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Min källkritik säger att det definitivt är bristande källor. En person i denna tråden som har testat med en uppsättning minnen och en CPU med en IMU, en random person i ett forum som ger en One-liner samt en YT-video som råkar testa på just 2133.

Det jag verkar hitta är just att P67 moderkort inte klarar för hög multipel på minnet mot BCLK. På ett Z77 borde det problemet mer eller mindre försvinna och så hänger det endast på IMC:n. Hittar dock ungefär samma sak, att de flesta brukar ligga på 1:8 på multipel med 133 Osc.

@Calathea: Har du några bra källor eller kunskap om max Mem på Sandy Bridge. För dålig på att hitta vettiga entries på HWBot.

Så nu när du fått en åsikt till från Calathea... ska vi kontakta Intel, eller börjar du se hinten?

Det finns en anledning till att detta sägs. Inte för att jävlas med dig, utan för att tyvärr är det så :=/ (Hade gärna haft fel och sett 2400+ på SB också)
De enda 2400Mhz jag har sett var nån Ingenjör-sample eller med BLCK OC.

Kan även tillägga att allt om OC är bristande källor
Det handlar om hur många som lyckas och ord mot ord, typ. Inget är ju enligt specifikationer längre

Permalänk
Entusiast

Paddanx har rätt, jag bara hoppade in lite snabbt här i tråden men för att nå 2400 Mhz eller högre på s1155 plattformen behöver du:

  • Z77 moderkort

  • Ivy bridge cpu

Sandy Bridge var roliga chip men minnesklock var sannerligen inte deras starka sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

Paddanx har rätt, jag bara hoppade in lite snabbt här i tråden men för att nå 2400 Mhz eller högre på s1155 plattformen behöver du:

  • Z77 moderkort

  • Ivy bridge cpu

Sandy Bridge var roliga chip men minnesklock var sannerligen inte deras starka sida.

Vad körde du för spänning på dina minnen för att köra 8-10-8-24? I 2364mhz? Funderar på om det är värt att gå upp i spänning eller om jag ska vara nöjd med 9-10-10-20 på 1.5v

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Blank

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lasseTM:

Vad körde du för spänning på dina minnen för att köra 8-10-8-24? I 2364mhz? Funderar på om det är värt att gå upp i spänning eller om jag ska vara nöjd med 9-10-10-20 på 1.5v

Skickades från m.sweclockers.com

Vad ska man tro, 1.75-1.80 kanske. Inget för vardagsbruk Tyvärr är resultatet jag länkade, precis som det mesta med OC, inte så relevant för vardag. Skulle va nöjd med dina inställningar.

Permalänk
Medlem

Gammel tråd, men høyst relevant for de som ikke helt ser behovet for ny hardware riktig enda og sitter på Sandy Bridge 2500/2500K/2600/2600K. Stitter selv med 2600k og Sabertooth P67 m. RX480 på TVPC'en, og Corsair Vengeance Pro 2400mhz 2x8gb funker meget bra på denne CPU/HK kombinasjonen. Frister faktisk med 2 brikker til for 32gb minne, dog litt usikker hvor glad den er i 2183mhz med 4 brikker... Gøy å blåse støv av gammel hardware, og den hoppet noen plasser opp på listen i AIDA CPU/mem og Cinebenchene

Permalänk
Medlem

Hej! Kanske är intressant för er som sitter kvar på Sandy. Jag kör 2133 mhz, 9-10-10-27-1t och lite tajtare secondary timings som jag inte minns justnu.

2600k @ 4.6 ghz
kör just nu 1.38vcore, vcccio 1.080 och minnerna på 1.680. (det är 1866 8-9-9-27) minnen från början
stabilt i spel och funkar super!

ett tips är att köra 2 minnesbanker och inte 4.

kan även tipsa om att det finns en del custombios till z77 och äldere chipset än så som flashar in stöd för nya flashdiskar.
så det inte strular när du installerar windows eller ska ha de som bootdisk.

edit: jag fixade

Minnessynkning:
CAS Latency (CL) 9T
RAS To CAS Delay (tRCD) 10T
RAS Precharge (tRP) 10T
RAS Active Time (tRAS) 27T
Row Refresh Cycle Time (tRFC) 128T
Command Rate (CR) 1T
RAS To RAS Delay (tRRD) 7T
Write Recovery Time (tWR) 16T
Read To Read Delay (tRTR) Same Rank: 4T, Different Rank: 1T, Different DIMM: 3T
Read To Write Delay (tRTW) Same Rank: 4T, Different Rank: 4T, Different DIMM: 4T
Write To Read Delay (tWTR) 9T, Different Rank: 1T, Different DIMM: 1T
Write To Write Delay (tWTW) Same Rank: 4T, Different Rank: 3T, Different DIMM: 3T
Read To Precharge Delay (tRTP) 9T
Four Activate Window Delay (tFAW) 33T
Write CAS Latency (tWCL) 8T
CKE Min. Pulse Width (tCKE) 6T
Refresh Period (tREF) 14500T
Round Trip Latency (tRTL) DIMM1: 37T, DIMM2: 37T, DIMM3: 38T, DIMM4: 38T
I/O Latency (tIOL) DIMM1: 2T, DIMM2: 2T, DIMM3: 2T, DIMM4: 2T
Burst Length (BL) 8

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U