Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

Test - Starta Datorn

Tja SweClockare!

Har nyligen köpt in några delar till datorn och vill testa och se om dom fungerar, Har, 4x fläktar + PSU + Mobo som jag vill testa om de startar upp.

Kollat på videos och sett att folk har lyckats starta datorn och dom påstår att de inte kan skada datorn alls.
Jag bestämde mig då för att skapa tråd här och fråga er om någon här har testat eller kan bekräfta att det funkar utan att man skadar datorn?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013

Är det inte bättre att köpa in resterande delarna också (CPU, RAM, GPU, HDD eller SSD samt ett chassi som huserar alla delarna) innan du börjar koppla in allt för att testa? Fläktarna kommer att snurra men du kommer få röda LED:n på moderkortet som kommer att indikera att saker och ting saknas (d.v.s. CPU och RAM).

Detta är för övrigt inte tillräckligt för att se att allt fungerar - du kanske ändå kommer att ha en defekt på moderkortet som t.ex. gör att SATA diskar inte kan hittas eller någt liknande.

Mitt råd - ha alla komponenter som behövs för en fullt fungerande dator, installera alltihop och starta därefter datorn och gå in BIOS för att kontrollera att all RAM och alla diskar hittas!

Main || Intel Core i7 980X @ 4.12GHz || ASUS Rampage III Gene || Corsair Vengeance 6x4GB @ 1800MHz || EVGA GTX 780 Reference || Creative Sound Blaster ZxR || 2x Intel 530 240 GB || Western Digital Blue WD10EZEX 1000 GB || ASUS VG248QE (no G-sync) ||
Laptop || Lenovo Thinkpad X220 4291-37G ||
Project: Pentium Clockbox || Intel Pentium G3258 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av Kudden01:

Tja SweClockare!

Har nyligen köpt in några delar till datorn och vill testa och se om dom fungerar, Har, 4x fläktar + PSU + Mobo som jag vill testa om de startar upp.

Kollat på videos och sett att folk har lyckats starta datorn och dom påstår att de inte kan skada datorn alls.
Jag bestämde mig då för att skapa tråd här och fråga er om någon här har testat eller kan bekräfta att det funkar utan att man skadar datorn?

Vad är det du tänker prova?
Delarna du har räcker tyvärr inte för att provstarta något. Du behöver RAM & CPU, har du dessa så kan du sedan koppla ihop det på moderkortslådan och se så det går igång.
Vill du prova nätagget & fläktarna så kan du tjuvkoppla nätagget och koppla in fläktarna med molex-kontakterna.

Ser inte riktigt varför du vill kolla så de fungerar innan du har hela datorn, bättre att göra det ordentligt med allt istället

M-ITX: Fractal Design Node 304 Gigabyte H97N i7 4790k Msi GTX980 Gaming Ballistix Sport 16GB @ 1600MHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

Har chassi, HDD, SSD, PSU, mobo, PSU + Mobo är dom enda jag vill testa igentligen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av Kudden01:

Har chassi, HDD, SSD, PSU, mobo, PSU + Mobo är dom enda jag vill testa igentligen

Om du vill testa moderkortet behöver du säkerligen mycket dyra instrument. Det är enklare att sätta i cpu och ram och se om det startar.

När något upprepas ofta så uppfattas det som sanning...
Det hör man ofta...
hmm...
Här är en fördjupning sett från ett lite annat håll https://youtu.be/cebFWOlx848
Läs också boken Thinking, Fast and Slow

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013

@Kudden01 Om du har en multimeter så finns det ett hundratal olika platser du kan testa på moderkortet för att se om alla komponenter fungerar. Annars är det som @Igelkott skriver - placera in CPU:n och testa därefter precis som alla andra gör. Det är det absolut enklaste, mest icke-krångliga sätt du kan testa att moderkortet och PSU:n fungerar.

Main || Intel Core i7 980X @ 4.12GHz || ASUS Rampage III Gene || Corsair Vengeance 6x4GB @ 1800MHz || EVGA GTX 780 Reference || Creative Sound Blaster ZxR || 2x Intel 530 240 GB || Western Digital Blue WD10EZEX 1000 GB || ASUS VG248QE (no G-sync) ||
Laptop || Lenovo Thinkpad X220 4291-37G ||
Project: Pentium Clockbox || Intel Pentium G3258 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2013

Skriv vad du har köpt och vad du hade sen innan.

#1: x99 Deluxe-II | i7 6800k | GTX 980 | 64GB | 950 Pro 512GB | Xonar STX | HD650 #2: Node 304 | i7 3770k | R7 260x | 8GB | Samsung Evo 250GB #3: Microserver Gen8 | G1610T | 16GB ECC | 4x4TB Raid5 | HP P410 #4: QNAP TS-639 Pro | 6x4TB Raid6 #5: Intel S2600CP4 | 2x Xeon 2670 | 128GB ECC
Smartphone: LG G5 | Android 6.0 | Sennheiser MM550-X | Bose Soundlink III

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012

Med HDD, mobo, lagringsenhet och nätaggregat kommer du tyvärr inte långt.
För att ens få bild så behöver du RAM och CPU också (Inklusive grafikkort om det inte handlar om en processor med integrerad grafik)

Min åldrande men rakryggade vapendragare: [Fractal Design Define R3] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [EVGA Geforce GTX 1060 6GB SC OC] ≈ [Intel Core i7 2700K@4.8GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [16GB Corsair Vengeance Pro 2133MHz] ≈ [Asus Sabertooth Z77] ≈ [Samsung Spinpoint F3 1TB] ≈ [Intel 520 180GB] ≈ [Asus Xonar DGX] |
Läxstrimlaren: Lenovo G50-80 i5 5200U Min förlängning av mig själv: OnePlus 3