Hur många använder "citera" som signal för att det gjorts ett nytt inlägg i en tråd?

Permalänk
Medlem

Hur många använder "citera" som signal för att det gjorts ett nytt inlägg i en tråd?

Man uppmanas lite här och var att använda "Citera" funktionen.

Jag använder normalt inte Citera.

Har varit aktiv på forum sedan '98 och det har på vissa ställen förts en diskussion om läsbarhet. Bland annat har just denna funktion diskuterats och man har vidtagit åtgärder mot missbruk av densamma, där så har varit tekniskt möjligt, samt skrivit förbehåll i regler.

Exempel:
Using the quote function to take someone else's words out of context or misrepresent them is considered flaming and will not be tolerated. Use of the quote function should be kept to a minimum, as over-use breaks up the flow of a thread and impedes readability. As a rule of thumb, more than two or three quotes in a single post is overdoing it.

  • Multicitat, flera citat från olika håll med efterföljande svar i samma inlägg, kan vara ändamålsenliga men är också svåra att läsa

  • Citat i sig är en ofta missbrukad funktion som i många många fall bara upprepar föregående talare utan något egentligt syfte.

Tyvärr uppmanas man till att Citera för att den personen som skrivit den ursprungliga texten skall få signal om att något hänt i tråden. Så om jag vill försäkra mig om att folk ser att jag skrivit något, skall jag då citera deras inlägg? Känns väldigt fel och jag gör det inte enkom för den sakens skull.

Frågan är ju, hur många övervakar verkligen de trådar där de skrivit och hur många bryr sig inte förrän de får meddelande om att deras inlägg citerats? Prenumerationsfunktionen borde ju räcka?

Visa signatur
Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Homdax:

Tyvärr uppmanas man till att Citera för att den personen som skrivit den ursprungliga texten skall få signal om att något hänt i tråden. Så om jag vill försäkra mig om att folk ser att jag skrivit något, skall jag då citera deras inlägg? Känns väldigt fel och jag gör det inte enkom för den sakens skull.

Man bör citera om man behöver förtydliga vad det är man svarar på (och helst citerar man inte hela texten utan väljer ut relevanta delar), annars räcker det att @pinga någons användarnamn för att den personen ska få en notis (bara skriv ett @ framför namnet: @homdax). Fördelen med en sådan notis är att man vet att svaret är riktat mot en själv, men i äldre versioner av forumet fungerade det bara för citat och därför var det en del användare som valde att lägga in uppmaningar att citera i sina signaturer.

Skrivet av Homdax:

Frågan är ju, hur många övervakar verkligen de trådar där de skrivit och hur många bryr sig inte förrän de får meddelande om att deras inlägg citerats? Prenumerationsfunktionen borde ju räcka?

Standardinställningen är att automatiskt bevaka trådar man deltar i och de flesta gör det, men om man besvarar en specifik person så bör man ändå @pinga eller citera både för att försäkra sig om att användaren blir notifierad och för att göra det lättare för andra att följa diskussionen. Använder man mailbevakningar så får man meddelanden om båda typer.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

@Biberu är ju en intressant och bra funktion. Jag kan se hur den utvecklats, det är ju vanligt att man använder just @ > någon för att indikera att man svarar på just dennes inlägg och därmed har man skapat denna ping funktion som utökar funktionaliteten på ett smart sätt.

Bra medelväg, om man säger så.

Tack för svar

Visa signatur