Permalänk
Medlem

Problem med hemsida

Tjena!

Vi fick nyligen en uppgift på web lektionen. Men jag har fastnat i uppgiften när jag ska fixa 2 primära "lådor" Där 90% av hemsidans information ska ligga. Se bild:

Bilden visar ungefär hur hemsida ska se ut.

Problemet jag har är att mina lådor lägger sig i min nav ungefär som i denna bilden.

. Det ända sättet jag har kommit på för att få dom att flytta sig ut ur naven är att lägga till paddig-left i css filen. Men jag känner att det borde finnas ett bättre sätt att flytta lådorna så dom ligger där jag vill ha dom? För att sitta och testa sig fram pixel för pixel känns extremt opraktiskt.

Någon som kan rikta mig i rätt riktning?

Permalänk
Inaktiv

Inte så att det finns någon standard padding på dina "lådor"? Vill du ge de en fast plats så kan du ju titta in position: absolute;.

Redigering:

Glöm inte att allt som ligger i en box utgår ifrån den övre boxens övre vänster hörn när du sätter margins osv. Inte använt nav men antar att det är något liknande div.

Permalänk
Medlem

Inkludera alltid kod (gärna innanför [code][/code]-taggar) då du frågar kodrelaterade frågor här, det är annars nästintill omöjligt att säga vad felet beror på.

Permalänk
Medlem

Kanske använda sig av Float?
https://jsfiddle.net/L337mg0z/

Permalänk
Medlem

Ser ut som att du kör position:absolute på divarna?

Eftersom det är en uppgift vill jag inte skriva allt för mycket, men om jag var du så skulle jag fördela först upp i grundblock, sedan bygga resterande i dessa grundblock (t.ex. nav).

Hade även personligen använt mig av:
vertical-align:top;
display:inline-block;

Lite tips på vägen.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazavoo:

Inkludera alltid kod (gärna innanför [code][/code]-taggar) då du frågar kodrelaterade frågor här, det är annars nästintill omöjligt att säga vad felet beror på.

Fult medveten om detta. Saken är det att detta är ett "semi" prov. Vi får fritt använda internet för problemet, men att be om hjälp på Sweclocker's leder ibland till att någon annan löser uppgiften åt mig/personen som behöver hjälp Så jag är hellre lite hemlig för att försäkra mig om att jag löser uppgiften på ett korrekt sätt.

OT Tack för hjälpen! Har nu löst uppgiften