Permalänk
Medlem

Problem med Corsair H110i GTX

Hej!

Jag har ett konstigt problem med min nya CPU-kylare, eller så är det bara jag som är dum. Hur som helst..

Jag kopplade in min nya H110i GTX men insåg för sent att jag glömde koppla in Corsair Link-kabeln och nu har jag inte plats att koppla in den om jag inte tar lös pumpen helt, vilket jag inte har allt för stor lust att göra. Vad jag kan läsa mig till är dock att den inte är ett krav för att kylaren ska fungera. Problemet är bara att ena fläkten inte snurrar alls.

Jag testade att koppla den icke-fungerande fläkten direkt i moderkortet och då fungerade den men körde i max hela tiden och jag kunde inte få den att gå ner i varv, varken från BIOS eller via AI suite(jag har ett Asus X99-PRO moderkort). Här känns det som att det är jag som missar något, för det ska väl inte spela någon roll att fläkten tillhör ett CPU-kylningsystem utan den bör väl fungera som en "vanlig" fläkt om jag kopplar den direkt i moderkortet?

Så mina frågor/problem är egentligen följade:

1) Går det att köra H110i GTX som vanligt utan Corsair Link och i så fall, kan jag anta att min kylare är trasig? Eller har jag missat någon iställning för att bägge fläktarna ska fungera?

2) Om Corsair Link krävs, är det möjligt att koppla ena fläkten direkt i moderkortet och få den att fungera som vanligt utan att behöva köras på max hela tiden?

Mvh