Permalänk
Livsnjutare 😎

Tvätta musmatta... ?

Jag har en SteelSeries QcK+ musmatta.
http://www.inet.se/produkt/6606847/steelseries-qck

Den börjar bli lite sleten och smutsig efter ~2års användande.

Har för mig att jag hört nånstans att man kan slänga dem i tvättmaskinen... ??
Tror det faktiskt var på Linus Tech Tips

Nån som vet ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Tja, jag såg en video på någon Na'Vi spelare (CS:GO) som bara tog den och stoppade in den under vasken och började skölja av den med såpa m.m.

Det ska gå bra så vitt jag vet, åtminstone att tvätta av den själv är inga problem!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Tja, jag såg en video på någon Na'Vi spelare (CS:GO) som bara tog den och stoppade in den under vasken och började skölja av den med såpa m.m.

Det ska gå bra så vitt jag vet, åtminstone att tvätta av den själv är inga problem!

Ja, så gör jag med min Steelseries-matta emellanåt. Lägger den i botten av badkaret och skrubbar (med fingrarna) den med såpa/operfymerad tvål.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Inaktiv

Det gör alltid vi Fyller vasken med varmt vatten, nga droppar YES diskmedel. Lägger i musmattan nga minuter, sedan sköljer den häftigt i duschen så all sopan försvinner. Har fungerat bra än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Går så själv (har ett knippe steelseries mjuka mattor).
Men vrid inte ur den efteråt.
Då kan man töja den så den blir "bucklig".
Ljummet vatten och något milt rengöringsmedel, borsta med en borste för att få bort det äckligaste =).
Borsta inte för hårt längs kanterna, har man otur så kan textilen släppa från gummit då.
Ruska av så mycket vatten du kan och låt den lufttorka.

Permalänk

Går bra att köra i 30 grader. Finns tvättmedel som är gjort för extra känsligt tvätt, rekommenderar det. Använd bara en liten gnutta sköljmedel så håller den sig ren längre. Och som sagt, lufttorka.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Går så själv (har ett knippe steelseries mjuka mattor).
Men vrid inte ur den efteråt.
Då kan man töja den så den blir "bucklig".
Ljummet vatten och något milt rengöringsmedel, borsta med en borste för att få bort det äckligaste =).
Borsta inte för hårt längs kanterna, har man otur så kan textilen släppa från gummit då.
Ruska av så mycket vatten du kan och låt den lufttorka.

Ja man får se upp med hur man hanterar den stackars musmattan

Permalänk
Medlem

Handfat
Varmt vatten
Rengöringsmedel
Borsta lätt med exempelvis nagelborste
Låt ligga och torka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Är man för hårdhänt kan man få klara sig utan musmatta ett tag !

Permalänk
Medlem

Jag sprutar ner hela musmattan med ajax fönsterputs sen duschar jag den nån minut med med varmt vatten och låter den torka.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

På TS musmatta ser det inte ut att vara något problem men viss tygmattors lim kan släppa med vatten. Inte helt och hållet nödvändigtvis men kanterna framför allt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Använder själv endast silikon sprej, bara att spruta på och mattan blir som ny, både svart och gott glid.
Har tidigare tvättat musmattan i vatten med tvättmedel men utan något videre resultat.

Permalänk
Medlem

Att lägga i tvättmaskinen är nog inte att rekommendera men att borsta av den med lite diskmedel under rinnande ljummet vatten är nog fullt acceptabelt. Efterbehandling med lite silikonspray är nog inte heller så dumt!?

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Skrivet av Cranzle:

Såg denna video för ett tag sen som visar hur man gör. Verkar fungera bra.

Permalänk
Inaktiv

Vård av "Func"-matta: torka med lätt fuktig trasa: klart

Permalänk
Medlem

Själv brukar jag fukta en mikrofiberduk med varmt vatten, fungerar för mig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trädörr:

Såg denna video för ett tag sen som visar hur man gör. Verkar fungera bra.

Ja det var den jag med såg, Zeus från Na'Vi som laddade upp det.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/8906714/inet-rengoringsspray-250ml...
Använder den, spruta lite på och gnugga lite, så blir musmattan som ny

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz 64GB | Corsair RM1000X
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sc4rblood:

Använder själv endast silikon sprej, bara att spruta på och mattan blir som ny, både svart och gott glid.
Har tidigare tvättat musmattan i vatten med tvättmedel men utan något videre resultat.

Men du kan ju inte få bort någon skit genom att bara spraya på lite siliconspray...

Permalänk
Livsnjutare 😎

Tackar för alla svar!

Blir badkaret och någon enklare flytande tvål och svamp bara!

Sweclockers är guldkant på tips, igen

Visa signatur

Permalänk
Livsnjutare 😎

Resultatet

Skrubbade lätt med en nagelborste som någon sa, mycket bra.
Tog flytande handtvål som är mild (och som luktade citrongräs )

Den ser bokstavligen helt ny ut.
Riktigt bra!

Visa signatur