Värt att investera i AMD?

Permalänk

Värt att investera i AMD?

AMD håller ju på att utveckla bättre kretsar och ligger ganska jämt med Nvidia, finns det nån chans att det går superbra för dom och att det inte sumpar detta?
Deras svaga rapport gjorde ju inte saken lättare för mig att bestämma mig, men som sagt har ni investerat eller tror ni på de andra laget?

Permalänk
Avstängd

Jag körde med ett 6950 och senare 7970ghz och sen ett 290 innan jag bytte till mitt nuvarande och måste säga att jag är lika nöjd med amd som nvidia

Visa signatur

CPU: 4770K | GPU: 2x EVGA GTX 980 SC ACX 2.0 SLI | RAM: 16GB Kingston HyperX 1600MHz | PSU: EVGA Supernova G2 850W | Moderkort: Gigabyte Z87X-OC | SSD: Samsung 830 256GB & Samsung 850 Pro 512GB | HDD: 2TB | Chassi: NXZT H440 Black/Orange | CPU Kylning: Hydro H100i | Skärm: LG IPS277L 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av viggehN:

AMD håller ju på att utveckla bättre kretsar och ligger ganska jämt med Nvidia, finns det nån chans att det går superbra för dom och att det inte sumpar detta?
Deras svaga rapport gjorde ju inte saken lättare för mig att bestämma mig, men som sagt har ni investerat eller tror ni på de andra laget?

Menar du köpa GPU eller aktier ?

Jag gick ifrån 290x > MSI 970 > Asus black 970 > EVGA 980 > 390 nitro och jag är supernöjd med AMDs kort.
(kan byta så ofta jag vill igenom jobbet och älskar testa ny hårdvara).

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av hakd:

Menar du köpa GPU eller aktier ?

La in den i akademiska ämnen så jag syftar på aktier?

Permalänk
Medlem
Skrivet av viggehN:

nvm om du menade aktier haha ingen aning men antagligen det går ju bättre o bättre för dom. kan nog inte bli värre i alla fall

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av viggehN:

La in den i akademiska ämnen så jag syftar på aktier?

Ja dom har ju legat rekordlågt länge så ja köp köp, chansen att dom rasar mera är minimal och det verkar ju ha vänt nu.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Att dom rasar ned mer är inget jag tror kommer att ske och förhoppningsvis inte. Visst det är värt att investera i AMD om zen går vägen, då kommer aktierna stiga upp till taket.

Permalänk
Medlem

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/529720/advanced-m...

AMD har ju börjat smyga sig lite uppåt, kan vara p.g.a. hypen av Polaris. Om Zen blir något stort så kanske den rusar upp, men samtidigt finns risken att de totalfloppar.. Men jag hade nog personligen köpt dessa, om pengar funnits

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av hakd:

Ja dom har ju legat rekordlågt länge så ja köp köp, chansen att dom rasar mera är minimal och det verkar ju ha vänt nu.

Skrivet av NewCamps:

Att dom rasar ned mer är inget jag tror kommer att ske och förhoppningsvis inte. Visst det är värt att investera i AMD om zen går vägen, då kommer aktierna stiga upp till taket.

Skrivet av Icte:

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/529720/advanced-m...

AMD har ju börjat smyga sig lite uppåt, kan vara p.g.a. hypen av Polaris. Om Zen blir något stort så kanske den rusar upp, men samtidigt finns risken att de totalfloppar.. Men jag hade nog personligen köpt dessa, om pengar funnits

Köper med farsan för 20kkr.
Hoppas på det bästa och att Zen inte floppar, vore förjävligt.
I och försig så sjunker dom nog inte lägre än vad dom redan är nu, stödköp amd nurå )))

Permalänk
Avstängd

Behöver man inte kolla på ganska mycket för att analysera en aktie ?
Du kan väl slänga in några tusenlappar som en kul sak och se vad som händer så förlorar du inte så mycket.

Permalänk
Skrivet av gabriel15:

Behöver man inte kolla på ganska mycket för att analysera en aktie ?
Du kan väl slänga in några tusenlappar som en kul sak och se vad som händer så förlorar du inte så mycket.

Jo, men har hållit koll på dem ett tag och är teknik intresserad och vet att de måste köra på nu för att inte totalt förlora marknaden.
De släpper ju alldeles strax en ny processorkrets som förmodligen iaf hänger med i intels svängar och sedan nvidias grafik svängar
De har ju börjat komma i kapp med hbm2 och deras nano kort, deras 390(x) kort krossar ju nvidia i dx12 i de nyaste testerna.

Ajja, får hoppas på det bästa och får se detta som en framtidsinvestering.

Permalänk
Medlem

Om du ska investera i aktier är det till din fördel om du fördelar din investering i flera aktier, gärna på olika marknader. Men vill du slänga in 20kkr i AMD så gör det nu. Börsen har varit rekordlåg nu ett tag och den senaste veckan har man känt av att det vänt.
Men som sagt. Jag skulle råda dig att antingen ta rådgivning (gratis av din bank) eller kolla upp företag och deras aktier och investera i flertalet bolag.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av viggehN:

Jo, men har hållit koll på dem ett tag och är teknik intresserad och vet att de måste köra på nu för att inte totalt förlora marknaden.
De släpper ju alldeles strax en ny processorkrets som förmodligen iaf hänger med i intels svängar och sedan nvidias grafik svängar
De har ju börjat komma i kapp med hbm2 och deras nano kort, deras 390(x) kort krossar ju nvidia i dx12 i de nyaste testerna.

Ajja, får hoppas på det bästa och får se detta som en framtidsinvestering.

Lite off-topic, men vart köpte ni aktierna? Funderar själv på om det är värt att lägga en tusenlapp eller två av mina hårt förtjänade pengar, men vad blir då kostnaden för själva köpet?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Icte:

Lite off-topic, men vart köpte ni aktierna? Funderar själv på om det är värt att lägga en tusenlapp eller två av mina hårt förtjänade pengar, men vad blir då kostnaden för själva köpet?

Kommer köpa igenom avanza tror jag, vet ej riktigt hur de funkar där. Farsan hjälper mig, gammal "bankgubbe"

Permalänk
Medlem

Det låter dumt att sitta och spekulera i en aktie i ett företag som du vet så lite om... Det är dumt att spekulera i aktier överhuvudtaget om man inte är insatt. Köp stabila aktier med bra utdelning istället. Nu är börsen allmänt svajig dock så det kanske är bättre att avvakta lite. Speciellt om det är din farsas pengar också.

Vem vet vad som händer med Zen exempelvis? Det är ett stort kliv att komma upp till Intels IPC. Något som jag personligen inte tror kommer att hända. Mer troligt är att IPC kommer att vara bättre men fortfarande någon generation efter Intel men istället erbjuda fler kärnor och trådar till ett bättre pris. Men det betyder en större processor som kostar mer att tillverka och ger en mindre vinstmarginal. AMD kommer att ha en hel del utvecklingskostnader att betala av så vem vet om det blir en vinstaffär initialt? Än mindre lyfta hela företaget?

Det finns fler avdelningar än så. Marginalerna för APU:erna till spelkonsolerna börjar minska nu efter några år i produktion också. Prispressen på hårdvara är hård där konsumenterna förväntar sig regelbundna prissänkningar. Vi har sett att denna inkomstkälla inte har genererat allt för mycket pengar hittills så den utvecklingen kanske inte heller är helt betald? Då kanske AMD behöver skriva av värdet och akten sjunker som följd?

Ren spekulation från min sida men du förstår nog vad jag menar.

Permalänk
Medlem

Nej, tycker det är en dålig investering. Finns så mycket mer intressanta bolag med mer spekulativ uppsida och bättre risk/reward. Som tex Vindico Group där jag sålde när jag hade drygt 160% avkastning, om man ska in i den nu så är mitt svar avakta.

Permalänk
Medlem

@rSon
Får däremot den killen på MS som talade för en ny revision utav XBOX One med kraftfullare komponenter igenom sin idé kommer dem nog tjäna en del på det. Har svårt att tro att MS kommer byta från GCN då hela deras system är byggt för att utnyttja det till fullo. Kanske även Sony hakar på tåget och även den bygger på GCN. Det är om tåget ens går givetvis.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Ha också i åtanke att ni köper en aktie som är noterad i dollar, vilket såklart innebär att avkastningen räknat i svenska kronor också blir en funktion av dollarn.

Permalänk
Medlem

Har 1000 AMD-aktier och har tjänat ca 6000 kr i ren vinst hittills.

Permalänk
Medlem

@Icte: Värt att notera är att är att AMD handlas på amerikanska börsen och det blir därför annat cortage samt att skattereglerna för utdelningar ser annorlunda ut.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

@rSon
Får däremot den killen på MS som talade för en ny revision utav XBOX One med kraftfullare komponenter igenom sin idé kommer dem nog tjäna en del på det. Har svårt att tro att MS kommer byta från GCN då hela deras system är byggt för att utnyttja det till fullo. Kanske även Sony hakar på tåget och även den bygger på GCN. Det är om tåget ens går givetvis.

Haha ja, om man vill basera sina investingar på att "den där killen" lyckas övertala Microsoft om en ny Xbox så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av viggehN:

Köper med farsan för 20kkr.
Hoppas på det bästa och att Zen inte floppar, vore förjävligt.
I och försig så sjunker dom nog inte lägre än vad dom redan är nu, stödköp amd nurå )))

Varför inte köpa Nvidia isåfall dom är ju på väg med största produktlanseringen på länge.
Så länge det inte blir några större förseningar eller 4GB snabbt och 4GB långsammt minne
eller något annat fiasco så borde väl den aktien röra sig åt rätt håll.

Känns svårare att sia om AMD kan ju bli en ny Bulldozer.. hoppas inte men man vet ju aldrig.

Annars kolla upp ett företag som heter Nantero skulle mycketväl kunna bli något stort av deras teknologi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Haha ja, om man vill basera sina investingar på att "den där killen" lyckas övertala Microsoft om en ny Xbox så.

Ja, det är ett stort OM. Men inte så extremt osannolikt, det är trots allt Phil Spencer som är nuvarande högsta chef över XBOX samt spelutveckling för Windows, Surface och Windows Phone. Om någon kan få igenom det så är det han, John W. Thompson eller möjligen Satya Nadella.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Lite små-roligt att aktien har höjts med typ 250% sen jag skrev denna tråd
Ny information så jag anser inte att det är en regelbrytande bump..

Fråga: Tror ni AMD kommer fortsätta gå upp i pris eller falla snart?

Edit: Köpte aldrig.. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av viggehN:

Oväntat trodde tvärtom med tanke på att nya grafikkorten känns som förra generationen Nvidia i prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Oväntat trodde tvärtom med tanke på att nya grafikkorten känns som förra generationen Nvidia i prestanda.

Är inte grafikkorten som driver AMD framåt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Det är främst i konsol området amd gör vinsten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 13700k | 3080 Tuf oc | 32gb | 2TB nvme | Evga 1000 P2

HTPC: 3400g | 16gb | 250gb nvme

NAS: 12600k | 32gb | 512gb ssd | 2x1TB nvme | 3x16TB exos

Permalänk
Medlem

Kommer fortsätta uppåt.
Jag har 70% vinst sedan jag gick in, lite försent men. Jag kommer bog lägga in mer pengar nästa vecka.
Jag ser bara ljus framtid för AMD.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Hah, det här igen... jag har ett mail till mig själv som jag skrev som en reminder att jag skulle investera i AMD medans de var billiga. Det var också vid den här tiden (mars). Jag hade slutat gräma mig så tack för påminnelsen!

Tycker att det är lite sent att gå in nu, men jag önskar er som fortfarande är optimister lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av viggehN:

http://www.sweclockers.com/nyhet/22425-amd-gor-vinst-under-ar...

Visa signatur

Ryzen 5 9600X | ASUS ROG Strix B650E-F | Kingston Fury Beast RGB 32GB 5600MT/s
ASUS RTX 4070 Super 12GB Dual EVO | Jonsbo D41 Mesh Black
Phanteks AMP GH 750W Gold ATX 3.1
Kingston Fury Renegade NVME M.2 2TB | Thermalright Phantom Spirit 120 SE ARGB