Kan man göra en UI i PyCharm/Python?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2014

Kan man göra en UI i PyCharm/Python?

Hej!

Har en stor uppgift som ska göras i min programmerings kurs. Då är min fråga, kan man göra någon sort av UI i PyCharm/Python?

Vi har inte lärt oss någon form av UI i kursen och tänkte att det kunde vara bra att ha något sådant i mitt slutarbete i kursen.

Mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004

I7 2600K | Noctua NH-U12P SE2 | 16 gig DDR3 | Gigabyte GA-PH67A-UD3 | MSI GTX 1070 Gaming X | 2*240gig SSD | Silverstone Fortress II | Silverstone Strider 1kw Silent | Dell u2711 | Eizo 24" | Asus VG248QE | Realforce 88UB | SteelSeries RIVAL/SX | Sennheiser PC 360 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Aug 2009

Beror helt vad du pratar om för typ av UI. SDL har jag för mig funkar med Python, men då får du göra allt från grunden. WinForms betvivlar jag har bindings för Python.
QT skulle nog kunna ha det.

Sök på Pyhton ui library eller liknande så lär du hitta vad som finns.

Asus Z97 Pro Gamer | 32gb ram DDR3 2400MHz | i7 4790k | 2 x R9 390
Asrock P67 Extreme4 rev3 | 16gb DDR3 2400MHz | i7 2600K | R9 290
En massa bärbara, servrar, RPi's och andra boxar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
blaha
Registrerad
Nov 2005

Tkinter finns med i standard library och är ett UI bibliotek, men de ggr jag gjort UI har jag använt QT av den enkla anledningen att Tkinter ser gammalt ut

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Götet, typ
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av krupty:

Hej!

Har en stor uppgift som ska göras i min programmerings kurs. Då är min fråga, kan man göra någon sort av UI i PyCharm/Python?

Vi har inte lärt oss någon form av UI i kursen och tänkte att det kunde vara bra att ha något sådant i mitt slutarbete i kursen.

Mvh

Du säger att det är en stor uppgift, ska gui:t vara väldigt komplicerat? Om det inte ska vara väldigt komplicerat så finns EasyGui. Det gör det superenkelt att lägga upp rutor och sådant i Python.

http://www.ferg.org/easygui/tutorial.html

/M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2014

@Marowak: Tänker inte göra någon avancerad UI med tanke på att vi inte ens hade jobbat med det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/home
Registrerad
Dec 2005

Använder själv QT till mina hobbyprogram. PyQT heter biblioteket. QTDesigner är ett bra GUI för att snabbt skapa GUI
Jag kör med QT4.

Bara gammalt skräp...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Götet, typ
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av krupty:

@Marowak: Tänker inte göra någon avancerad UI med tanke på att vi inte ens hade jobbat med det.

Ok, då ska det passa ypperligt. Det är i princip ingen startsträcka alls. Kolla lite i den tutorial jag länkade till så är du redo sedan.

/M