Kan man göra en UI i PyCharm/Python?

Permalänk
Medlem

Kan man göra en UI i PyCharm/Python?

Hej!

Har en stor uppgift som ska göras i min programmerings kurs. Då är min fråga, kan man göra någon sort av UI i PyCharm/Python?

Vi har inte lärt oss någon form av UI i kursen och tänkte att det kunde vara bra att ha något sådant i mitt slutarbete i kursen.

Mvh

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Beror helt vad du pratar om för typ av UI. SDL har jag för mig funkar med Python, men då får du göra allt från grunden. WinForms betvivlar jag har bindings för Python.
QT skulle nog kunna ha det.

Sök på Pyhton ui library eller liknande så lär du hitta vad som finns.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

Tkinter finns med i standard library och är ett UI bibliotek, men de ggr jag gjort UI har jag använt QT av den enkla anledningen att Tkinter ser gammalt ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av krupty:

Hej!

Har en stor uppgift som ska göras i min programmerings kurs. Då är min fråga, kan man göra någon sort av UI i PyCharm/Python?

Vi har inte lärt oss någon form av UI i kursen och tänkte att det kunde vara bra att ha något sådant i mitt slutarbete i kursen.

Mvh

Du säger att det är en stor uppgift, ska gui:t vara väldigt komplicerat? Om det inte ska vara väldigt komplicerat så finns EasyGui. Det gör det superenkelt att lägga upp rutor och sådant i Python.

http://www.ferg.org/easygui/tutorial.html

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

@Marowak: Tänker inte göra någon avancerad UI med tanke på att vi inte ens hade jobbat med det.

Permalänk
Medlem

Använder själv QT till mina hobbyprogram. PyQT heter biblioteket. QTDesigner är ett bra GUI för att snabbt skapa GUI
Jag kör med QT4.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av krupty:

@Marowak: Tänker inte göra någon avancerad UI med tanke på att vi inte ens hade jobbat med det.

Ok, då ska det passa ypperligt. Det är i princip ingen startsträcka alls. Kolla lite i den tutorial jag länkade till så är du redo sedan.

Visa signatur

/M