Permalänk
Medlem

Multicore och DX12

Så jag såg en video och artikel som tog upp 6700k vs 5820k och enligt benchmarken för Ashes of singularity så var det stora gains på fler än 4a cores och peak vid 8 fysiska cores. Problemet är att det är det enda testet jag hittat och man föredrar ju fler än ett exempel. Så vet någon om fler har testat liknande? Samt så är frågan hur lång tid det kommer ta innan alla mainstream sepl stödjer DX12? aka är det värt att satsa på minst en 5820k redan nu om man ska uppgradera för gaming?

http://www.pcworld.com/article/3039552/hardware/tested-how-ma...

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så att DX12 i framtiden kommer innebära bättre multicore support. Men personligen så tror jag att det kommer ta en god stund och tills dess och har därför lite svårt att rättfärdiga det högre priset när man räknar in det dyrare moderkortet som krävs. Skulle nog satsa på en mer kraftfull GPU istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Så jag såg en video och artikel som tog upp 6700k vs 5820k och enligt benchmarken för Ashes of singularity så var det stora gains på fler än 4a cores och peak vid 8 fysiska cores. Problemet är att det är det enda testet jag hittat och man föredrar ju fler än ett exempel. Så vet någon om fler har testat liknande? Samt så är frågan hur lång tid det kommer ta innan alla mainstream sepl stödjer DX12? aka är det värt att satsa på minst en 5820k redan nu om man ska uppgradera för gaming?

http://www.pcworld.com/article/3039552/hardware/tested-how-ma...

Är möjligt DX12 kan tillvarata fler cores än 4 än tidigare DX versioner, men DX12 är inget krav, tex BF3 och BF4 kan använda fler cores än 4.

Tror att stödet för 6-8 kärnor kommer bli vanligare då det gällande CPU är ända vägen att gå för mer CPU prestanda i spel och nyttoprogram, IPC per core står ju nästan still för närvarande.

Dock en stark fyrkärning räcker bra till fortfarande i dagens moderna spel, än så länge är snabbare grafikkortet viktigare.

Men VR spel står och bankar på dörren, så Stark 6-8core CPU starkt grafikkort och DX12 är vad som kommer behövas för att få nya moderna VR spel att få tillräcklig fps, + Windows 10 förstås...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300