Permalänk
Medlem

När tror ni Define r6 kommer?

Fractal design har massiv succé med sin define r serie och har kommit med nya chassin med ca 2 års mellanrum. Tror ni vi har en r6a på gång till hösten kanske ?

Har ni några chassin ni ser fram emot, som kommer till att lanseras i år ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av agitax:

Fractal design har massiv succé med sin define r serie och har kommit med nya chassin med ca 2 års mellanrum. Tror ni vi har en r6a på gång till hösten kanske ?

Har ni några chassin ni ser fram emot, som kommer till att lanseras i år ?

Define R/R5 ligger "rätt i tiden", och har samtliga nödvändiga funktioner som folk efterfrågar så det finns ingen anledning för Fractal Design att släppa en uppföljare på några år. Fractal Design borde prioritera en uppdaterad version utav sitt Define mini chassi med SSD platser bakom moderkortsplåten, samt plats för rejäla torn kylare.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Jag är inte så insatt, men känns nog som om R5 och Define S duger fint just nu

Fractal har nog inga planer på att släppa nytt inom en snar framtid i r serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Define R/R5 ligger "rätt i tiden", och har samtliga nödvändiga funktioner som folk efterfrågar så det finns ingen anledning för Fractal Design att släppa en uppföljare på några år. Fractal Design borde prioritera en uppdaterad version utav sitt Define mini chassi med SSD platser bakom moderkortsplåten, samt plats för rejäla torn kylare.

Skrivet av RealPower:

Jag är inte så insatt, men känns nog som om R5 och Define S duger fint just nu

Fractal har nog inga planer på att släppa nytt inom en snar framtid i r serien

klart de kommer, rent försäljningsmässigt så är det inte ovanligt att släppa nästa version utan ens ha gjort några förändringar just för att marknadsföra. Kanske r6 är r5 med usb type c i fronten som ända skillnaden, men är nästa helt säker på att det kommer ut med en r6a inte så långt fram i tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

klart de kommer, rent försäljningsmässigt så är det inte ovanligt att släppa nästa version utan ens ha gjort några förändringar just för att marknadsföra. Kanske r6 är r5 med usb type c i fronten som ända skillnaden, men är nästa helt säker på att det kommer ut med en r6a inte så långt fram i tiden

till mitt Define XL gick det att köpa uppgraderingskit från USB 2.0 till USB 3.0 så samma kan hända med R5an senare.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av agitax:

klart de kommer, rent försäljningsmässigt så är det inte ovanligt att släppa nästa version utan ens ha gjort några förändringar just för att marknadsföra. Kanske r6 är r5 med usb type c i fronten som ända skillnaden, men är nästa helt säker på att det kommer ut med en r6a inte så långt fram i tiden

Det är mer praxis på de utländska marknaderna. Att släppa ett nytt chassi enbart för usb type-C kontakten är inte nödvändigt, ytterst få enheter använder ens usb type-c anslutningar.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Precis som nämnts i tråden så är ett Define Mini "R2" verkligen vad som skulle behövas just nu. Lyckligtvis nog har jag mer eller mindre fått bekräftat direkt från Fractal här på forumet att ett nytt Define Mini är i görningen. "Det är vårat mest efterfrågade chassi just nu, så en uppdaterad version är inte omöjligt" ungefär så sades det.

Dock är jag lite oroligt för hur ett kommande tänkbart Define Mini R2 skulle se ut? Jag ser gärna att Fractal släpper en mindre version av R5, dvs ett mATX chassi med 5,25" platser. Jag förespråkar verkligen inte cd-läsare, men trivs med att förvara både min fläkkontroller och HDD där. Men i och med deras nya satsning på "S" modellerna är det ju inte helt omöjligt att företaget istället släpper ett "Define Mini S", något som jag skulle tycka vore riktigt synd...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Precis som nämnts i tråden så är ett Define Mini "R2" verkligen vad som skulle behövas just nu. Lyckligtvis nog har jag mer eller mindre fått bekräftat direkt från Fractal här på forumet att ett nytt Define Mini är i görningen. "Det är vårat mest efterfrågade chassi just nu, så en uppdaterad version är inte omöjligt" ungefär så sades det.

Intressant, men det finns alltså inget mer att gå på? Andra rykten?

Skulle så gärna vilja ha ett mindre R5 (med mindre djup än vad Fractal vanligtvis har, tänker mig typ högst 45-46 cm), men kan nog inte vänta längre än till sommaren allra längst.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem

Jag gissar på 2016 höst

Visa signatur

Chassi:Fractal Define S Mobo:Z97-AR Cpu:I5-4670k@4,2ghz Gpu:Gigabyte g1 970 Cpu Cooler:Hyper 212 evo Ram:16 gb 1600 mhz ddr3 crucial SSD:Samsung 850 evo 250gb HDD Seagate 500gb 7200 rpm

Permalänk
Medlem

Vad hände med R5:ans pris förresten? När den släpptes var den riktigt prisvärd (Köpte en då), numera är den ju dyr!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Precis som nämnts i tråden så är ett Define Mini "R2" verkligen vad som skulle behövas just nu. Lyckligtvis nog har jag mer eller mindre fått bekräftat direkt från Fractal här på forumet att ett nytt Define Mini är i görningen. "Det är vårat mest efterfrågade chassi just nu, så en uppdaterad version är inte omöjligt" ungefär så sades det.

Dock är jag lite oroligt för hur ett kommande tänkbart Define Mini R2 skulle se ut? Jag ser gärna att Fractal släpper en mindre version av R5, dvs ett mATX chassi med 5,25" platser. Jag förespråkar verkligen inte cd-läsare, men trivs med att förvara både min fläkkontroller och HDD där. Men i och med deras nya satsning på "S" modellerna är det ju inte helt omöjligt att företaget istället släpper ett "Define Mini S", något som jag skulle tycka vore riktigt synd...

Själv så ser jag nog hellre en S-variant. Vill ha plats för en 280mm radiator i fronten och toppen samt en 140mm där bak.

Permalänk
Medlem

Mitt drömchassi vore ett "Define P (Premium)". Ett förbättrat Define S med fläktkontroller (4 pin), bättte stöd för en 360mm rad fram och i toppen (utan att det blir trångt) där både kan vara 60+mm tjocka. Gärna en kammare design liknande NZXT H440, där nätagget döljs. Samt byta all plast ut mot aluminium eller stål. Och gärna en neutral vit led power/HD, men gärna så man kan välja färg själv på den.

Samt ska den komma i minst 3 färgkombinationer.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ericus1:

Intressant, men det finns alltså inget mer att gå på? Andra rykten?

Skulle så gärna vilja ha ett mindre R5 (med mindre djup än vad Fractal vanligtvis har, tänker mig typ högst 45-46 cm), men kan nog inte vänta längre än till sommaren allra längst.

Absolut, det vore toppen! Om jag får bygga vidare på mina önskemål så skulle precis som du säger ett Define Mini R2 med mindre djup vara riktigt intressant. Jag köper absolut att folk föredrar S före de vanliga Define-modellerna, då majoriteten idag kanske inte har HDD och analog fläktkontroller i fronten Men säg att vi går halva vägen var? En "S-modell" med lucka och modulär 5,25" plats som kan plockas bort? Alltså är jag inne på precis som du sa, ett Define R5 för mATX och betydligt mindre på djupet.

Skrivet av StuntmanMike:

Själv så ser jag nog hellre en S-variant. Vill ha plats för en 280mm radiator i fronten och toppen samt en 140mm där bak.

Förhoppningsvis så kanske vi får se det bästa av två världar?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Define R/R5 ligger "rätt i tiden", och har samtliga nödvändiga funktioner som folk efterfrågar så det finns ingen anledning för Fractal Design att släppa en uppföljare på några år. Fractal Design borde prioritera en uppdaterad version utav sitt Define mini chassi med SSD platser bakom moderkortsplåten, samt plats för rejäla torn kylare.

Vore ju hur grymt som helst, skulle uppdatera mitt nuvarande mini bums om det kom ett nytt utan 5,25 platser och ssd på baksidan av plåten!

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett Fractal Design satsa på en PWM-hubb på baksidan likt H440. Speciellt då chassit är tänkt att vara tyst.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Ja, undra om det kommer en R6 inom kort. Planerar att köpa en R5 denna månad så lite svårt att släppa tanken på "om" det kommer en R6 närmaste tiden. *Hm*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle2000:

Ja, undra om det kommer en R6 inom kort. Planerar att köpa en R5 denna månad så lite svårt att släppa tanken på "om" det kommer en R6 närmaste tiden. *Hm*

Av swecs recensioner på R4 och R5 att döma så släper FD sina chassin med grovt räknat ca 2 års mellanrum.

Fractal Design Define R4: 2012-07-20
Fractal Design Define R5: 2014-11-24

Med andra ord antar jag att vi bör förvänta oss ett nytt Define, endera 2016 Q4 eller 2017 Q1.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Vad hände med R5:ans pris förresten? När den släpptes var den riktigt prisvärd (Köpte en då), numera är den ju dyr!

Som billigast 800 och nu typ 1050, är ca 200 kronors skillnad. Det hoppar ju upp ner med lite olika kampanjer. Är väl inte så mycket för ett bra chassi?

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Vad hände med R5:ans pris förresten? När den släpptes var den riktigt prisvärd (Köpte en då), numera är den ju dyr!

Antar att även de påverkas av dollarpriset, tillverkas inte chassina i Kina?

Permalänk
Medlem

Bör komma väldigt snart