Permalänk
Medlem

Resultat Delid i7 6700K

Hej!

Tyckte att min 6700k blev på tok för varm precis som min 4770K, så jag försökte mig på en delid på den också. Jag använde rakbladsmetoden och det var lättare än på 4770K då det inte finns samma piggar på PCB:n.

Här är en Haswell:

Och här är en Skylake:

Vidare till resultaten då. Jag testade genom att köra AIDA64 i 15 minuter. AIDA64 rapporterar felaktig CPU Core Voltage på bilden nedan.

EVGA Z170 FTW
Intel Core i7 6700K 4,8GHz 1,475V-1,493V
Corsair Dominator Platinum 16GB (2x8GB) 3000MHz 1,35V
Vattenkyld med två st 480mm-radiatorer och ett EK Supremacy-block
Thermal Grizzly Kryonaut mellan IHS och vattenblock (både före och efter), Coollaboratory Liquid Ultra under IHS (efter)

Helt sjukt vilken skillnad det gjorde. Tråkigt att de inte sätter lite bättre TIM på sina upplåsta processorer. Rekommenderar att göra detta om ni vill få ner temperaturerna och problemet inte är otillräcklig kylning. Var dock försiktiga och tänk på att ni inte har kvar garantin från Intel.

Nu ska jag gå och lägga mig, varit uppe hela natten med det här.

Permalänk
Medlem

Fint resultat, tack för att du delar med dig

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat!
Måste varit väldigt dålig kontakt innan deliden.

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

Instämmer. Tjusigt! Otroligt att det skiljer så mycket i temperatur.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Avstängd

Ja det var en rejäl skillnad!!!.
Själv är jag nog för feg för att ge mig på delid.😀

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

Hej!

Tyckte att min 6700k blev på tok för varm precis som min 4770K, så jag försökte mig på en delid på den också. Jag använde rakbladsmetoden och det var lättare än på 4770K då det inte finns samma piggar på PCB:n.

Här är en Haswell:
http://img600.imageshack.us/img600/1253/0bmd.jpg

Och här är en Skylake:
https://i.ytimg.com/vi/FPsBwSOQn2g/maxresdefault.jpg

Vidare till resultaten då. Jag testade genom att köra AIDA64 i 15 minuter. AIDA64 rapporterar felaktig CPU Core Voltage på bilden nedan.

EVGA Z170 FTW
Intel Core i7 6700K 4,8GHz 1,475V-1,493V
Corsair Dominator Platinum 16GB (2x8GB) 3000MHz 1,35V
Vattenkyld med två st 480mm-radiatorer och ett EK Supremacy-block
Thermal Grizzly Kryonaut mellan IHS och vattenblock (både före och efter), Coollaboratory Liquid Ultra under IHS (efter)

http://i.imgur.com/wxRg5sV.png

Helt sjukt vilken skillnad det gjorde. Tråkigt att de inte sätter lite bättre TIM på sina upplåsta processorer. Rekommenderar att göra detta om ni vill få ner temperaturerna och problemet inte är otillräcklig kylning. Var dock försiktiga och tänk på att ni inte har kvar garantin från Intel.

Nu ska jag gå och lägga mig, varit uppe hela natten med det här.

Väldigt intressant, trodde verkligen inte att det skulle vara så stor skillnad med tanke på all kritik intel fått för dålig IHS tidigare.

Ger detta några fördelar för överklockning eller ger det bara en mer lättkyld CPU?

EDIT: Angående garanti så är den ändå förbrukad den sekund du höjer multipeln.. (om du inte betalt extra för intels överklockningsgaranti, i så fall antar jag att delid bryter det avtalet (har dock inte tittat på det på länge, de kanske uppdaterat?))

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem

Härlig skillnad! Skulle själv vilja göra detta men vet inte om jag törs

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Ja det var en rejäl skillnad!!!.
Själv är jag nog för feg för att ge mig på delid.😀

Skrivet av REPTiL3:

Härlig skillnad! Skulle själv vilja göra detta men vet inte om jag törs

nu har jag gjort det här en gång innan så jag var inte helt ny på området, men det var verkligen inte speciellt svårt. att utföra själva delidden tog mig några minuter, sedan tog det en bra stund att göra rent silikonet.

Skrivet av Videoapan:

Väldigt intressant, trodde verkligen inte att det skulle vara så stor skillnad med tanke på all kritik intel fått för dålig IHS tidigare.

Ger detta några fördelar för överklockning eller ger det bara en mer lättkyld CPU?

EDIT: Angående garanti så är den ändå förbrukad den sekund du höjer multipeln.. (om du inte betalt extra för intels överklockningsgaranti, i så fall antar jag att delid bryter det avtalet (har dock inte tittat på det på länge, de kanske uppdaterat?))

mm, samma visa som på 4770k. den var också omöjlig att kyla ordentligt vid högre spänning innan och kall och fin efter. en sak som jag finner intressant är att temperaturerna inte bara är mycket lägre, de är också mer stabila. kikar du på bilden så ser du att det hoppar runt hur mycket som helst på "före"-bilden, 100c och 68c på varmaste respektive kallaste kärnan vid samma tidpunkt trots att de har väldigt lika medel-temperaturer.

den uppenbarliga fördelen för överklockning är väl att man kan mata högre spänning utan att det blir så förbannat varmt. sedan så ger lägre temperaturer bättre stabilitet. innan delidden så överlevde processorn i ungefär 30 minuter i aida64 vid 4,8ghz och den spänningen, nu klarade den sig 8 timmar och 30 minuter tills jag stängde av den (ska pillas mer ). sedan kommer det naturligtvis variera, det är inte så att man garanterat klarar högre frekvens om man deliddar. här är två andra liknande erfarenheter som jag hittade på internet när jag läste om delid på skylake.

Citat:

My last purchase from SL was a 47x chip that after delid, runs at 48x using the same vcore.

Citat:

Test Used:
Wprime1024 5.1ghz 1.48v

Before: 96C hit and failed within seconds (hard to tell what load after 2 minutes would have been probably 105+)
After: 78C Warmest core and passed

har läst om att vissa har lyckats få deliddade processorer utbytta genom performance tuning protection plan men när jag ringde intel kunde jag inte få något vettigt svar på detta. han hade dock ingen aning vad jag pratade om, upprepade bara att man får köpa kylpasta själv då det inte kommer med processorn. problemet där är väl egentligen att man inte kan mata spänning som kommer döda den långsiktigt utan att delidda då det blir för varmt. känns helt meningslöst att köpa performance tuning protection plan och sedan köra någon konservativ överklockning.

Permalänk
Avstängd

Måste ställa en noobfråga.
Har kollat på videon här nu.
Är det att man bytar ut kylpastan mellan cpu/Ihs som är deliddning?
Har ej satt in mig i detta ämne.
När jag köpte min 4790K,Var det mycket snack här på sweclock om bra/dåliga batcher.
Så jag handplocka en bra batch på netonnet.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Sjuka resultat, skulle göra detta med mitt 4670k men tempsen är fine.

Visa signatur

Chassi:Fractal Define S Mobo:Z97-AR Cpu:I5-4670k@4,2ghz Gpu:Gigabyte g1 970 Cpu Cooler:Hyper 212 evo Ram:16 gb 1600 mhz ddr3 crucial SSD:Samsung 850 evo 250gb HDD Seagate 500gb 7200 rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av REPTiL3:

Härlig skillnad! Skulle själv vilja göra detta men vet inte om jag törs

Finns delid-verktyg.
https://www.inet.se/produkt/6912080/delid-die-mate-der8auer#s...

Permalänk
Medlem

Går att köpa denna prylen om man inte vågar köra med rakblad: https://www.inet.se/produkt/6912080/delid-die-mate-der8auer#s...

Dock lite väl högt pris imo.

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=LvS_qgn7OSs

resultaten måste ju variera...

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

@versions:

Tror nästan att din 6700k var ett söndags exemplar.
Min 6600k går ner så lågt i temp vid idle att den är 4 grader över rums temp 24c och maxar ut på 65c med ~1.4Vcore toppar.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Måste ställa en noobfråga.
Har kollat på videon här nu.
Är det att man bytar ut kylpastan mellan cpu/Ihs som är deliddning?
Har ej satt in mig i detta ämne.
När jag köpte min 4790K,Var det mycket snack här på sweclock om bra/dåliga batcher.
Så jag handplocka en bra batch på netonnet.

precis, man tar av ihs och byter kylpasta under. kylpasta där under gör enligt min erfarenhet större skillnad än ovanpå ihs och jag har haft väldigt goda resultat med liquid ultra på både 4770k och 6700k. det är värt att notera att liquid ultra är ledande (då det är flytande metall) och därmed måste piggarna vid sidan om processorn skyddas om man har en haswell. gjorde själv så att jag täckte dem med ej ledande kylpasta men har hört att folk har använt nagellack också.

använd inte noctua nt-h1, fungerar inte bra under ihs. den degraderar fort. liquid ultra hade jag inga sådana problem med på en 4770k som var monterad ett bra tag.

Skrivet av pellski87:

ja, värmeavledningen varierade åtminstone ganska kraftigt på haswell, och det kan mycket väl vara likadant på skylake. dock tycker jag att linus gjorde en dålig video om det här, han testar med någon enklare kylpasta, en intel stock-kylare och överklockar ej. för att det ska vara ett vettigt test får det vara hög spänning och bra kylning. en allmänt slarvig video tycker jag.

Skrivet av hakd:

@versions:

Tror nästan att din 6700k var ett söndags exemplar.
Min 6600k går ner så lågt i temp vid idle att den är 4 grader över rums temp 24c och maxar ut på 65c med ~1.4Vcore toppar.

kan mycket väl vara så men jag hade också klart högre spänning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av versions:

precis, man tar av ihs och byter kylpasta under. kylpasta där under gör enligt min erfarenhet större skillnad än ovanpå ihs och jag har haft väldigt goda resultat med liquid ultra på både 4770k och 6700k. det är värt att notera att liquid ultra är ledande (då det är flytande metall) och därmed måste piggarna vid sidan om processorn skyddas om man har en haswell. gjorde själv så att jag täckte dem med ej ledande kylpasta men har hört att folk har använt nagellack också.

.

Tack för en bra förklaring,nu har jag mer koll.:)
Får fundera lite om jag gör det.:)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pellski87:

Dock tycker jag Linus skulle använt sig av en lite kraftigare kylare än stock kylare.
Hade nog blivit en mer markant skillnad.
Hela testet med Linus kändes som ett hafsverk.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Dock tycker jag Linus skulle använt sig av en lite kraftigare kylare än stock kylare.
Hade nog blivit en mer markant skillnad.
Hela testet med Linus kändes som ett hafsverk.

Varför hade det blivit större skillnad?
han använde samma kylare före och efter.. det går inte ihop riktigt, ja de känns som ett hafsverk men ändå.

edit: han visade ju enbart resultat av delid, då kan han ju inte använda stock kylare före och tex en h110i efter delid

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Jag körde en rakblads-delid på min 6700K igår kväll.

Det var sjukt enkelt att göra delid med rakblad från clas olson. 49:- för ett 10-pack.
Jag köpte även svart silikon för 49:- och limmade fast IHS'en igen, som köpes!

Resultat:
4,6ghz @ 1.45V = 92,90,91,83 grader före delid
4,7ghz @ 1.45V = 70,70,71,70 grader efter delid

Värt att nämnas är att cpu'n inte var stabil i 4,7ghz innan delid

Sjukt att denna delid gjorde mer skillnad än den gjorde på min 4770K!

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem

Det är bara att sätta processorn på sniskan i ett skruvstycke och dra åt så skjuvas den isär helt odramatiskt. Inga rakblad eller dyra "delid-verktyg" behövs

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceman17:

Jag körde en rakblads-delid på min 6700K igår kväll.

Det var sjukt enkelt att göra delid med rakblad från clas olson. 49:- för ett 10-pack.
Jag köpte även svart silikon för 49:- och limmade fast IHS'en igen, som köpes!

Resultat:
4,6ghz @ 1.45V = 92,90,91,83 grader före delid
4,7ghz @ 1.45V = 70,70,71,70 grader efter delid

Värt att nämnas är att cpu'n inte var stabil i 4,7ghz innan delid

Sjukt att denna delid gjorde mer skillnad än den gjorde på min 4770K!

kul att det gjorde så stor skillnad för dig också! eller kanske inte kul, lite dumt att man ska "behöva" göra så för att få vettigare temperaturer.

Skrivet av Woods:

Det är bara att sätta processorn på sniskan i ett skruvstycke och dra åt så skjuvas den isär helt odramatiskt. Inga rakblad eller dyra "delid-verktyg" behövs

rekommenderas ej på skylake då pcb:n är mycket tunnare än ivy bridge och haswell. den kan lätt skadas. rakbladsmetoden är bättre på skylake.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Det är bara att sätta processorn på sniskan i ett skruvstycke och dra åt så skjuvas den isär helt odramatiskt. Inga rakblad eller dyra "delid-verktyg" behövs

Skruvstycken är dessutom mycket vanligare än rakblad i folks lägenheter, ännu en anledning att hålla sig från rakbladsmetoden.

Vad tjänar man på att sätta tillbaka plåtbiten egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellski87:

Nu ska jag inte säga att han har använt för lite pasta, men när man applicerar direkt på kärnan, precis som när man byter pasta på en GPU, så är det viktigt att man verkligen täcker HELA kärnan. Därför brukar man applicera mycket mer än vanligt, så att det "rinner över", eller att man, som i den tidigare videon, smetar ut det för att vara helt säker på att hela kärnan täcks.

Det är ju så klart så att resultaten varierar, där vissa kan få ner temperaturerna med mer än 20° och andra kanske bara får ner några få grader.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slarre:

Nu ska jag inte säga att han har använt för lite pasta, men när man applicerar direkt på kärnan, precis som när man byter pasta på en GPU, så är det viktigt att man verkligen täcker HELA kärnan. Därför brukar man applicera mycket mer än vanligt, så att det "rinner över", eller att man, som i den tidigare videon, smetar ut det för att vara helt säker på att hela kärnan täcks.

Det är ju så klart så att resultaten varierar, där vissa kan få ner temperaturerna med mer än 20° och andra kanske bara får ner några få grader.

Då jag körde en delid på min 4770K så körde jag ett väääldigt tunt lager på både kärna och IHS, denna gång penslade jag IHS så att det blev ett rätt så tunt lager, kärnan däremot fick rätt mycket CLU. Uppenbarligen så blev det riktigt bra!

Just ja, jag körde faktiskt nagellack på dom små kontaktytorna närmast kärnan, bara ifall att.

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceman17:

Då jag körde en delid på min 4770K så körde jag ett väääldigt tunt lager på både kärna och IHS, denna gång penslade jag IHS så att det blev ett rätt så tunt lager, kärnan däremot fick rätt mycket CLU. Uppenbarligen så blev det riktigt bra!

Just ja, jag körde faktiskt nagellack på dom små kontaktytorna närmast kärnan, bara ifall att.

Ja, din delid gav grymt bra resultat!

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem

Kanske skulle prova Delida min 4670k, Känns lite som att jag kommer paja skiten då jag oftast har maxial otur, men vore ju kul å se om man kunde få ner tempen lite på CPUn.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Borde nog testa att göra det.. Har temps över 90c i load på 1.3v och vattenkylning...

Monterat om blocket några gånger och det gör ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Rätt gammal tråd nu, men detta är sjukt värt om man har höga temps.
Jag fick 91c med min h100i, under IBT standard @ 1.31v, x46 med min 6600K.
D.v.s sjukt dåligt!

Efter ingreppet nuddar den inte ens 72c och det är betydligt jämnare temperaturer över alla kärnor nu.

edit: Nuddar 73c i Prime95 v28.9, maximum heat.

Permalänk
Medlem

Är inte förtjust i hur han applicerar pastan på kärnan, finns det någon anledning till varför det är bättre att sprida ut den sådär (vilket man aldrig vill göra normalt när det gäller kylpasta uppe på IHS)?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Är inte förtjust i hur han applicerar pastan på kärnan, finns det någon anledning till varför det är bättre att sprida ut den sådär (vilket man aldrig vill göra normalt när det gäller kylpasta uppe på IHS)?

Anledningen till att man inte bör stryka över eller ta för mycket ovanför IHS är enbart för att inte "söla ner".

Under IHS vill du ha maximal spridning.
Detsamma gäller om du byter pasta på GPUn, maximal spridning över kärnan.
Dock tunt, låt sunda förnuftet och logik bestämma.

Applicering av pasta är "hittepå" och placebo, ingen raketforskning.
Lägg på "lagom" (sunt förnuft) så blir det bra.
Det finns tester på lite och extremt mycket pasta, 1-2c skillnad. Oavsett appliceringsmetod.
Använder man specialgrejer, som är ledande, ska man givetvis ha koll på vad man gör.

Att detta kunde göra proppen över 15c kyligare kunde jag aldrig tro.
Och då har jag ändå gjort detta den snabba vägen utan nytt "silikon" eller fancy pasta.
Använt mig av gammal sleten arctic ceramique 2 tub.

Jag fattar inte hur Intel har lyckats faila så med sin IHS, både på både DC och Skylake.