Rykte: Sony arbetar på "Playstation 4.5" för spelande i 4K-upplösning

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Sony arbetar på "Playstation 4.5" för spelande i 4K-upplösning

Det är inte bara Microsoft som tittar på att uppdatera sin spelkonsol. Nu framgår att Sony börjat informera spelutvecklare om en kraftfullare variant av Playstation 4.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är ju ingen som behöver det här just nu med tanke på hur extremt liten marknaden för 4K är. Såklart ett fall av hönan och ägget vad gäller content och hårdvara, men jag kan ändå tycka att det vore bättre att ge PS4an ett par år till och sedan lansera en riktig PS5.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

Jag tycker namnet "PS4K" lät jäkligt bra faktiskt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem

Om de behåller kompatibilitet mellan vanliga PS4 och PS4k vore det ju trevligt. Dvs att spel som släpps med 4k stöd, också fungerar på "gamla" ps4 fast med lägre upplösning.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Det är ju ingen som behöver det här just nu med tanke på hur extremt liten marknaden för 4K är. Såklart ett fall av hönan och ägget vad gäller content och hårdvara, men jag kan ändå tycka att det vore bättre att ge PS4an ett par år till och sedan lansera en riktig PS5.

Bara spelen till denna är fullt kompatibla med den vanliga slöa ps4 fast med lägre grafik är det ju bara positivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Om den ska klara 4k så lär det krävas mycket mer kräm. Vad har AMD idag är då frågan som inte är en separat gpu? Typ Tonga 380x GPUn (den har väl ett nytt namn men det kommer jag inte ihåg) är ju på gränsen men jag har för mig det sitter som en APU i konsolerna och då är frågan vad AMD hittar på.

Det känns overkligt att SONY eller Microsoft skulle byta från AMDs arkitektur för då kommer fördelen med en konsol verkligen förintas

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Bara spelen till denna är fullt kompatibla med den vanliga slöa ps4 fast med lägre grafik är det ju bara positivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, det är ju sant. Jag är dock lite fundersam över hur de tänker rent hårdvarumässigt - antingen kan man skala upp renderingen (tänk DSR/VSR på PC) eller så vill de faktiskt rendera allt direkt i 3840x2160 och då behöver det rejält mycket mer kräm - jag vet själv hur stor skillnad det blir prestandamässigt när jag slår på Eyefinity på min burk och då är 4K två miljoner pixlar till, liksom.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Min gissning är att det enbart handlar om en uppgradering av HDMI till HDMI 2.0 som klarar av 4k i 60 fps istället för 30 med 1.4
Sedan kommer man köra intern uppskalning av spel till 4k och helt plöttsligt har man en 4k konsol.

Permalänk
Medlem

Mest troligt är det polaris sony ämnar att använda. Borde därmed gå att få lite mer än dubbel prestanda med bibehållen tdp.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väl här som konsolerna visar sina brister jämtemot PC. Nu behöver enheterna mer kraft men då får man släppa en ny version. Vi som redan har PS4 får välja mellan att köpa ny konsol eller sitta kvar med äldre prestandan. Det känns såklart surt att behöva göra sig av med en konsol för att köpa en helt ny med lite bättre prestanda.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Arzei:

Jo, det är ju sant. Jag är dock lite fundersam över hur de tänker rent hårdvarumässigt - antingen kan man skala upp renderingen (tänk DSR/VSR på PC) eller så vill de faktiskt rendera allt direkt i 3840x2160 och då behöver de rejält mycket mer kräm - jag vet själv hur stor skillnad det blir prestandamässigt när jag slår på Eyefinity på min burk och då är 4K två miljoner pixlar till, liksom.

Yes. Det låter som att det kommer behövas ordentligt med extra beräkningskraft.
Skulle gissa på att de löser det på samma sätt som i dagsläget att de renderar upp till ca 80% av upplösningen och därefter skalar upp resterande, men har spelen tidigare legat på 80% av renderad upplösning för 1080pså behöver man ändå gå upp 4 gånger i upplösning för att rendera 80% av 2160p.
Kanske är det tänkt att AMDs kommande grafikkretsar kan erbjuda pris/prestanda/effektförbrukning som gör att ekvationen går ihop. Ska bli spännande att se vad det blir av det här ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Man kan ju hoppas att det kommer finnas ett fördelaktigt uppgraderingspaket för personer som redan sitter på ett ps4

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Om den ska klara 4k så lär det krävas mycket mer kräm. Vad har AMDidagär då frågan som inte är en separat gpu? Typ Tonga 380x GPUn (den har väl ett nytt namn men det kommer jag inte ihåg) är ju på gränsen men jag har för mig det sitter som en APU i konsolerna och då är frågan vad AMD hittar på.

Det känns overkligt att SONY eller Microsoft skulle byta från AMDs arkitektur för då kommer fördelen med en konsol verkligen förintas

Eftersom konsolen inte lär släppas nu direkt så spelar det ju ingen större roll, man får ju hoppas att det blir nån 14nm GPU iaf (polaris eller så).

Nu lär den väl inte palla med grafiskt avancerade spel i 4k ändå (hade vart kul om den klarar UHD-Bluray dock!), 1080p60 kanske borde bli standard först. Men gillar idéen ändå att de gör en semi-ny konsol, att spelen släpps till båda men körs i högre upplösning/fps på den nyare. Iof hade jag hellre velat se en helt ny med ZEN cpu HBM och polaris apu så fort den tekniken är möjlig, dock kan jag tänka mig att många ps4 köpare blir sura, dels har det faktiskt inte släppts så många spel samt att det känns som att folk blev lite bortskämda med ps3/xbox360 över hur länge en konsol är relevant.

Permalänk
Bildexpert 📺

"Extremt liten marknad för 4K"?

En snabb titt på prisjakt av modeller med 4K/UHD och Full HD-paneler säger att 1/3-del av de listade TV-apparaterna använder 4K/UHD-paneler. Resterande 2/3-delar med Full HD-paneler är framför allt budgetmodeller från 2014 och 2015 där tillverkarna sprider utbudet över flera modellbeteckningar. Dvs i grunden exakt samma apparat men där man ger dem olika modellnummer baserat på sådana saker som stativ, färgen på ramen och liknande smådetaljer.

Endast 10 modeller med Full HD är hittills lanserade år 2016: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=107#rparams=l=s26376765... och med samma sökmetod hittar vi 37 4K/UHD-modeller listade 2016.

Men det är ju inte utbudet från 2014 och 2015 som är Sonys mål här. Det handlar om att göra PS4 mer relevant för de närmaste åren.

Så gott som alla TV-apparater i budget-mellanklass som lanseras under 2016 använder 4K/UHD-paneler. Mellanklass och uppåt är alla 4K. Så det är endast en tidsfråga innan 4K/UHD är i majoriteten hos de motiverade elektronikköpare vilka också vill ha en spelkonsol. Det är vad Sony försöker möta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Eftersom konsolen inte lär släppas nu direkt så spelar det ju ingen större roll, man får ju hoppas att det blir nån 14nm GPU iaf (polaris eller så).

Nu lär den väl inte palla med grafiskt avancerade spel i 4k ändå (hade vart kul om den klarar UHD-Bluray dock!), 1080p60 kanske borde bli standard först. Men gillar idéen ändå att de gör en semi-ny konsol, att spelen släpps till båda men körs i högre upplösning/fps på den nyare.

Dock så ersatte Hawaii bara toppklassen samma sak med fiji så troligen kommer polaris ligga i den övre prisklassen på kort för 5000 och över.

PS4 lanserades en månad efter AMD släppte Hawaii och PS4 och XBONE har båda GPUer från generationen innan. Fiji kommer troligen med HBM vara för dyr för att ha i en konsol även om de trycker in ddr5 istället. Min gissning är fortfarande en Tonga GPU om inte AMD kommer med något nytt som är lite billigare. 380x presterar nästan 30fps low i 4k idag och med optimeringar så kan det gå.

Klarar inte PS4 UHD bluray? jag har för mig att den gör det

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Sonys Stillbilder, nu i 4k!

Visa signatur

AMD Ryzen 2700x | 32GB RAM G.Skill Trident RGB 3200Mhz | Nvidia 2070 Founders Edition | ASUS ROG STRIX X470-I Gaming | Corsair SF600 600W | Samsung 970 EVO 1TB | Fractal Design Node 202 | Noctua NH-L9a-AM4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Jo, det är ju sant. Jag är dock lite fundersam över hur de tänker rent hårdvarumässigt - antingen kan man skala upp renderingen (tänk DSR/VSR på PC) eller så vill de faktiskt rendera allt direkt i 3840x2160 och då behöver de rejält mycket mer kräm - jag vet själv hur stor skillnad det blir prestandamässigt när jag slår på Eyefinity på min burk och då är 4K två miljoner pixlar till, liksom.

Jag har spelat med en 4k skärm sedan i sommras och då hade jag ett GTX 970 om man sänkte inställningarna lite så var det inte så farligt. Och med tanke på vilka inställningar PS4 kör nu och att de ofta nöjer sig med 30 FPS så är det nog ganska enkelt att fixa en passande GPU.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Att man inte släpper en konsol med SLI från början.
Livslängden skulle ha ökat rejält samt man skulle få en prestanda boost.

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Dock så ersatte Hawaii bara toppklassen samma sak med fiji så troligen kommer polaris ligga i den övre prisklassen på kort för 5000 och över.

Nej polaris 11 tex är mellanklass, de har ju demo:at den mot 950 och den kommer antagligen även med vanligt GDDR5 så är nog ett rätt billigt kort. Så som det ser ut nu verkar polaris 11 bli mellanklass, polaris 10 highend och volta entusiast (stor krets med hbm2).

Citat:

Klarar inte PS4 UHD bluray? jag har för mig att den gör det

Det tror jag verkligen inte, specifikationen var ju inte ens klar när PS4 släpptes och vad jag vet har den ens hevc avkodning och isf är den helt körd, antagligen även för netflix 4k och annan streaming som kör hevc. För den delen har den inte HDMI2.0 eller så heller.

Permalänk
Medlem

Härligt! Ju mer kräm det är i konsolerna, desto mindre hålls PC-spelen tillbaka!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lady:

Att man inte släpper en konsol med SLI från början.
Livslängden skulle ha ökat rejält samt man skulle få en prestanda boost.

... Det går inte riktigt till så.

För det första så är ett mål med konsoler att de ska vara hyfsat kompakta och därmed inte så strömtörstiga så att de inte utvecklar lika mycket värme vilket kan ställa till med mycket problem i längden (Xbox 360 RROD till exempel).
Med 2 grafikprocessorer i en konsol så skulle den här punkten bli ett helvete

Utöver det så är det definitivt svårare att koda spel för 2 grafikprocessorer för att inte tala om alla problem det kan ställa till med och ojämna renderingstider mm.
Det är helt enkelt inte ett alternativ på en konsol.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Det känns ju som en redig tripp till valfri fantasi ort att Sony kommer släppa en konsol för spelande i 4k. Vad kommer den kosta? 10 000?

Det lär ju minst krävas ett Hawaii kort. Och dom kommer ju aldrig lyckas kräma in ett 300 watt monster i en konsol formfaktor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Nej polaris 11 tex är mellanklass, de har ju demo:at den mot 950 och den kommer antagligen även med vanligt GDDR5 så är nog ett rätt billigt kort. Så som det ser ut nu är polaris 11 mellanklass, polaris 10 highend och volta entusiast (stor krets med hbm2).
Det tror jag verkligen inte, specifikationen var ju inte ens klar när PS4 släpptes och vad jag vet har den ens hevc avkodning och isf är den helt körd, antagligen även för netflix och streaming som också kör hevc. För den delen har den inte HDMI2.0 eller så heller.

Behöver mer än hdmi 2.0 (kopieringsskyddet ingår tyvärr inte när man bara skriver hdmi 2).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Tror ju personligen inte att det är helt rätt väg att gå när man pungsparkar kunderna på detta vis. Man ska inte behöva köpa en ny konsol för att kunna njuta av spelen på optimalt vis på gällande generation. Lika förkastligt som när Nintendo släppte en ny version av 3DS.

Idiotiskt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Behöver mer än hdmi 2.0 (kopieringsskyddet ingår tyvärr inte när man bara skriver hdmi 2).

Skickades från m.sweclockers.com

Jo jag vet, därför jag skrev "eller så" också, skulle kanske skrivit HDCP 2.2 istället för att vara tydligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klonas:

Min gissning är att det enbart handlar om en uppgradering av HDMI till HDMI 2.0 som klarar av 4k i 60 fps istället för 30 med 1.4
Sedan kommer man köra intern uppskalning av spel till 4k och helt plöttsligt har man en 4k konsol.

Tror du slog huvudet på spiken ganska bra där, någon äkta 4K tvivlar jag väldigt mycket på.
Om de nu skulle uppgradera CPU/GPU så gissar jag på max kraftigt nog att köra 1080 i 60 fps och sedan uppskalning till 4K.
Hårdvara kraftig nog för äkta 4K skulle bli på tok för dyr för konsollerna som det är nu, skulle nog hamna på minst 12.000-15.000 då och har svårt att se det sälja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Dock så ersatte Hawaii bara toppklassen samma sak med fiji så troligen kommer polaris ligga i den övre prisklassen på kort för 5000 och över.

PS4 lanserades en månad efter AMD släppte Hawaii och PS4 och XBONE har båda GPUer från generationen innan. Fiji kommer troligen med HBM vara för dyr för att ha i en konsol även om de trycker in ddr5 istället. Min gissning är fortfarande en Tonga GPU om inte AMD kommer med något nytt som är lite billigare. 380x presterar nästan 30fps low i 4k idag och med optimeringar så kan det gå.

Klarar inte PS4 UHD bluray? jag har för mig att den gör det

Där har du fel. Polaris kommer först att nå mellanklassen och bärbara speldatorer. Därmed är den utmärkt för användning i en spelkonsol.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem

Bör nämnas att det troligen endast handlar om en uppgradering av hdmi för att klara videoströmning av 4k, och att spel knappast kommer köras på den upplösningen, då 4k tv börjar bli vanligare. Däremot kanske spel får högre fps med 1080p på den nyare varianten.

Att vi får en uppfräschning av konsoler en bit in i generationen är knappast något nytt, samma sak gjordes med PS3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Bör nämnas att det troligen endast handlar om en uppgradering av hdmi för att klara videoströmning av 4k, och att spel knappast kommer köras på den upplösningen, då 4k tv börjar bli vanligare.

Att vi får en uppfräschning av konsoler en bit in i generationen är knappast något nytt, samma sak gjordes med PS3.

Håller med om att det är nog främst för video och uppskalning som är poängen här. Men som jag skrev tidigare så krävs det HEVC avkodning för att det ska funka som en UHD spelare och varken Jaguar eller Pitcairn har stöd för detta (finns inte stöd hos något från AMD för tillfället för den delen), så frågan är om de slänger på ett externt chip för detta eller byter ut GPU:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lloldrin:

Sonys Stillbilder, nu i 4k!

Badum-tss!