Permalänk
Medlem

/ignore av användare

Tja.

Det finns användere jag verkligen inte klarar av, sådana fanatiska fanboys som får bevis efter bevis presenterade för sig men fortfarande säger "när så är det inte för att blablalbalba". Jag blir bara så arg!

Jag vill ha en funktion som gör att jag kan ignorera användare så jag slipper se deras korkade kommentarer på forumet, går det att göra?

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Gå hit så kan du blockera användare: https://www.sweclockers.com/profil/installningar/relationer.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Tack, det var ett steg i rätt rikting men jag kan fortfarande se hens korkade utlägg i trådarna, jag vill tvätta bort dem helt, du vet, inte lätt att bli så arg som jag blir på korkade användare!

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Legendarisk

@issue: Det finns ingen inbyggd funktion för att blockera inlägg i diskussioner på det sättet, och det är problematiskt att ignorera bara en part i en diskussion eftersom att dennes inlägg fortfarande kommer påverka övriga deltagare, och leda till uppföljningar av dessa. Om du upplever att det är en modereringsfråga så hjälp gärna till med att anmäla inläggen så att vi blir uppmärksammade på användaren istället.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biberu:

@issue: Det finns ingen inbyggd funktion för att blockera inlägg i diskussioner på det sättet, och det är problematiskt att ignorera bara en part i en diskussion eftersom att dennes inlägg fortfarande kommer påverka övriga deltagare, och leda till uppföljningar av dessa. Om du upplever att det är en modereringsfråga så hjälp gärna till med att anmäla inläggen så att vi blir uppmärksammade på användaren istället.

Jag vill minnas att den funktionaliteten (döljande av inlägg från användare man blockerat) fanns i förra forumversionen. Använde den inte själv mrn noterade att det då och då blev lite märkliga diskussioner, då en blockerad användare fortfarande kunde se citerade inlägg från den som blockerat... Har jag för mig.

Tycker nog själv att detta vore en väldigt trevlig funktion. Särskillt med nu rådande extremt grova diskussionsklimat på Sweclockers.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Ozzed:

Jag vill minnas att den funktionaliteten (döljande av inlägg från användare man blockerat) fanns i förra forumversionen. Använde den inte själv men noterade att det då och då blev lite märkliga diskussioner, då en blockerad användare fortfarande kunde se citerade inlägg från den som blockerat... Har jag för mig.

Det stämmer att det gick i äldre versioner av siten, men det var få som använde den, vi använder inte längre samma mjukvara så den skulle aktivt behövt läggas till, och det är på flera sätt problematiskt att helt ignorera andra personer i diskussioner. Eftersom att inlägg ofta leder till uppföljningar så är det svårt att dölja alla spår av personen, samtidigt som man då väljer bort sammanhanget och kanske ändå måste läsa de dolda inläggen eller — värre — missförstår vad andra pratar om. Handlar det å andra sidan bara om något enstaka inlägg här och där så kanske det går att bortse ifrån?

Upplever man att någon annan är otrevlig, trollar eller liknande så bör man naturligtvis kontakta en moderator, man hjälper inte andra genom att ignorera, men ibland kanske det bara handlar om att man har olika åsikter och inte kommer längre, och då får man nog hantera att människor har fel på internet.

Skrivet av Ozzed:

Tycker nog själv att detta vore en väldigt trevlig funktion. Särskillt med nu rådande extremt grova diskussionsklimat på Sweclockers.

Själv skulle jag inte välja de orden för att beskriva diskussionsklimatet, eller hålla med om någon sådan trend alls, men oavsett vilket så vore det bättre om man hjälper till med att att rapportera inlägg eller bara pratar med oss som modererar för att dela olika perspektiv av hur forumet upplevs av alla.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biberu:

Det stämmer att det gick i äldre versioner av siten, men det var få som använde den, vi använder inte längre samma mjukvara så den skulle aktivt behövt läggas till, och det är på flera sätt problematiskt att helt ignorera andra personer i diskussioner. Eftersom att inlägg ofta leder till uppföljningar så är det svårt att dölja alla spår av personen, samtidigt som man då väljer bort sammanhanget och kanske ändå måste läsa de dolda inläggen eller — värre — missförstår vad andra pratar om. Handlar det å andra sidan bara om något enstaka inlägg här och där så kanske det går att bortse ifrån?

Upplever man att någon annan är otrevlig, trollar eller liknande så bör man naturligtvis kontakta en moderator, man hjälper inte andra genom att ignorera, men ibland kanske det bara handlar om att man har olika åsikter och inte kommer längre, och då får man nog hantera att människor har fel på internet.

Själv skulle jag inte välja de orden för att beskriva diskussionsklimatet, eller hålla med om någon sådan trend alls, men oavsett vilket så vore det bättre om man hjälper till med att att rapportera inlägg eller bara pratar med oss som modererar för att dela olika perspektiv av hur forumet upplevs av alla.

Skall det fungera så måste det nog vara tvåvägs. DVS att personer jag blockerar inte ser mina inlägg, och jag kan inte heller se deras. Som jag nämnde så visst förekom det viss förvirring, men det är ett lågt pris att betala för att få en trevligare personlig upplevelse av ett forum.

Jag tror nog att folk rapporterar oegentligheter osv bäst de kan, men ibland har det ändå dröjd dagar innan någon moderator dykt upp, och då oftast låst hela tråden eftersom radering av enskilda inlägg i de lägena snarare skulle hackat sönder tråden totalt, så antingen så är moderatorerna underbemannade, eller så är riktlinjerna för moderering inte riktigt i fas med vad folk anser borde modereras.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Ozzed:

Skall det fungera så måste det nog vara tvåvägs. DVS att personer jag blockerar inte ser mina inlägg, och jag kan inte heller se deras. Som jag nämnde så visst förekom det viss förvirring, men det är ett lågt pris att betala för att få en trevligare personlig upplevelse av ett forum.

Att meddela vilka man ignorerar på det sättet skapar dock en källa till konflikt, och eftersom att övriga användare fortfarande kan se era inlägg så kan de i sin tur besvara dessa och synliggöra texterna. Diskussioner sker ofta mellan många parter och med mindre än att alla bortser från vad en viss användare skriver så går det sällan att helt ignorera denne; om det inte sker så kommer du påverkas oavsett, men om någon skriver ett inlägg som ingen annan anser det värt att följa upp ändå..? Om det dessutom varken handlar om material som borde raderas av en moderator (i vilket fall det ändå borde ignoreras) eller något du känner att du borde bemöta för andras skull... varför bry sig alls?

Skrivet av Ozzed:

Jag tror nog att folk rapporterar oegentligheter osv bäst de kan, men ibland har det ändå dröjd dagar innan någon moderator dykt upp, och då oftast låst hela tråden eftersom radering av enskilda inlägg i de lägena snarare skulle hackat sönder tråden totalt, så antingen så är moderatorerna underbemannade, eller så är riktlinjerna för moderering inte riktigt i fas med vad folk anser borde modereras.

De flesta rapporter hanteras inom en timme (och resulterar oftast inte i låsningar), men ibland kan det vara obekväma tider, komplicerade ämnen där man vill överlägga med andra, eller att man helt enkelt bedömer att ingen åtgärd är nödvändig och att det då tolkas som lång hanteringstid. Har man anmält någon annan och väntar på åtgärd så är det ofta en god idé att avstå från att svara, inte låta sig provoceras och hoppas att andra väljer att göra samma sak.

Visa signatur

Abstractions all the way down.