Permalänk
Medlem

varm cpu?

Hej
jag har en intel i7 4790 med en coolermaster hyper 212 evo. cpun ligger lite över 70 grader när jag spelar och jag tycker det känns för varm. undrar om det är för varm och vad man kan göra för att få ner temperaturen om det är för varm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LukasJ:

Hej
jag har en intel i7 4790 med en coolermaster hyper 212 evo. cpun ligger lite över 70 grader när jag spelar och jag tycker det känns för varm. undrar om det är för varm och vad man kan göra för att få ner temperaturen om det är för varm.

Tjena! Mja det känns i överkant, men ändå inget extremt. Vill du ha lite mer kylning rekommenderar jag en stor fläktkylningslösining eller en AIO vatten kylare kanske.

Du kan montera bort CPU-kylaren och applicera ny kylpasta för att eventuellt sänka tempsen. Var noga med att följa instruktionerna så allt hamnar i rätt ordning och åt rätt håll när du sätter fast den igen.

Visa signatur
Permalänk

Jag upplevde lite liknande problem på min i7 4790k som jag haft nu sedan slutet på 2014. Under load så gick processorn lätt upp över 80c vilket jag först inte lade märke till men för någon månad sedan började jag kolla upp det ytterligare.

Har ett slutet vattenkylningssystem, Corsair H100i som borde prestera bättre än 80c under load. Hittade ett gäng forumposts där man hade upplevt liknande problem som jag. Man behövde där göra en liten modifikation på bakplåten som sitter på moderkortet då den satt lite löst.

Efter denna modifikation samt ny klick kylpasta så gick tempsen ner till ca 60c under load.

Med det sagt så kanske du borde se över om du ska damma av insidan av datorlådan, applicera ny kylpasta och allmänt se till att ha ett öppet luftflöde i chassit.